IKT-piac 2007: bővülésben országunk régiós sereghajtó

Kovács Attila, 2008. november 6. 18:06

Az Informatikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ) megbízásából 2008-ban harmadik alkalommal készített az IDC átfogó felmérést a magyar informatikai piacról. A tanulmány most először a távközlési szolgáltatók piacát is górcső alá vette. IVSZ infokommunikációs technológiai (ikt) piaci tanulmánya, amelyet ma sajtótájékoztató keretében ismertettek, a 2007. évi magyarországi belső és export informatikai, illetve a távközlési szolgáltatási piacok méretét, szerkezetét és az előző évhez hasonlított alakulását tárgyalja.

A tanulmány főbb megállapításai a következők:

A magyarországi informatikai és távközlési piac együttes mérete 2007-ben elérte az 1476 milliárd forintot, a távközlési szolgáltatási piac mérete kismértékben visszaesett, az informatikai piac igen visszafogott ütemben nőtt. A távközlési szolgáltatások hazai piaca a múlt évben elérte a 885 milliárd forintos végfelhasználói költést, közel 2 százalékot esett vissza az előző évhez képest. Ennek elsődleges oka a hangalapú szolgáltatások szegmensének csökkenése. Az ezen a piacon tapasztalható verseny arra kényszeríti a szolgáltatókat, hogy diverzifikálják kínálatukat és új bevételi források felé forduljanak, mint amilyen a mobil adatszolgáltatás vagy a mobilinternet-hozzáférés. A bevételek megoszlása: mintegy mobil hangszolgáltatás 47,6 %; vezetékes hangszolgáltatás 30,5%, internet-hozzáférési és adatátviteli szolgáltatások 21,9%.

Informatika: a végfelhasználó szervezetek külső beszállító javára történő informatikai költését tükröző konszolidált informatikai piac meghaladta az 590 milliárd forintot, növekedése pedig 4,4 százalékkal múlta felül az egy évvel korábbi, 2006-os méretét. Megoszlás: informatikai szolgáltatások 264 milliárd forint, hardverbeszerzések 231 milliárd, szoftverbeszerzések 95 milliárd forint. Az IT szolgáltatások a piac bevételeinek mintegy 44,7 százalékát adták, a hardverértékesítés 39,2, míg a szoftverértékesítés 16,1 százalékot képviselt.

Az IDC azt találta, hogy 2007-ben a végfelhasználók minden ezerforintnyi költése 1495 forintos forgalmat eredményezett az informatikai vállalatoknál. Ami az ügyfélméret szerinti megoszlást illeti, az 500 alkalmazott feletti létszámmal rendelkező vállalatoktól származott az informatikai költés 42,8%-a. A közepes, 100-499 alkalmazottat foglalkoztató vállalatok és szervezetek szegmense a piac 26%-át adta, míg a 10-99 alkalmazottat foglalkoztató kisvállalatok és szervezetek 17%-ot tettek ki a teljes piacból. A 0-9 alkalmazottal rendelkező mikrovállalatok és a háztartások adták a költés maradék részét (14 %). 2007-ben az informatikai költés a magyar piacon a harmadik legnagyobb volt a kelet-közép-európai régióban Lengyelország és Csehország mögött. Növekedés szempontjából az euróban kifejezett bővülés 9,7 %-os, mellyel Magyarország a sereghajtó országok közé tartozik Csehországgal, Horvátországgal és Szlovéniával együtt. Növekedés szempontjából Románia és Bulgária, 26,1 illetve 23,8 %-os bővülésével Vezeti a régiós mezőnyt. közül.

Keresztesi János, az IVSZ elnöke a számok tükrében értékelt. Néhány megállapítása:

  • Magyarországon még mindig nagy infrastrukturális beruházások folynak,
  • a közszféra állománya még mindig inkább maga fejleszti az alkalmazásokat,
  • a vállalatok nem használják ki kellően az IT által nyújtott hatékonyság-növelési lehetőségeket,
  • a régióban, illetve a hazai vállalatméreteket figyelembe véve, Magyarországon a legrosszabb a kis- és középvállalkozások IT ellátottsága, aminek elsődlegesen gazdasági okai vannak. További gond, hogy nincsenek kellően felkészülve, illetve nem található a közelükben olyan informatikai cég, amely vállalná részükre az IT-szolgáltatást;
  • 2009-ben várhatóan a hazai bankszektor fog a jelenlegi krízis helyzetből a regenerálódni. 
Kulcsszavak: IVSZ trend

Infogazdaság ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01