Piacfelügyeleti eljárás az Invitel és a Magyar Telekom ellen
Az NHH közleménye szerint az eljárást a helyhez kötött telefonszolgáltatást végző cégek ellenőrzését követően, jogsértés gyanúja miatt kezdeményezték. A jogsértés lényege, hogy a szolgáltatók nem szabhatnak indokolatlan feltételeket az ügyfeleknek akkor, ha ők felmondják hűségszerződésüket.
A közlemény emlékeztet arra, hogy az NHH Tanácsa korábbi határozatában kötelezettségként írta elő a fogyasztók indokolatlan megkülönböztetésének tilalmát. A határozat értelmében a szolgáltatók a határozott idejű előfizetői szerződések idő előtti felmondását, vagy egy kedvezőbb díjcsomagra váltást nem szankcionálhatják az adott szerződés teljesítésére fordított költségekkel, illetve a teljesítés során nyújtott kedvezményekkel aránytalan módon.
Az NHH Tanácsa az elmúlt év végén adatokat kért a piaci szereplők határozott idejű szerződéssel igénybe vehető díjcsomagjairól, illetve a hűségidő lejártát megelőző szerződésbontáskor megállapított kötbérekről, és a kötbérszámítás módjáról. A beérkezett információk és az általános szerződési feltételek együttes vizsgálata alapján általánosságban megállapítható, hogy az NHH Tanácsa 2007-es határozatában megfogalmazott kötelezés hatására pozitív változások indultak el a piacon. A fogyasztók számára kedvező, hogy megszűntek az aránytalanul hosszú hűségidők, és a hűségidő a fogyasztó kifejezett kérése nélkül már nem hosszabbodik automatikusan újra.
A kötelezés a korábbi monopolszolgáltatókra, a Magyar Telekomra, az Invitelre és a Monortel/UPC-re vonatkozott. Az utóbbi cég a határozatban előírt kötelezettségét betartotta, ám a másik kettő nem.
A vizsgálat szerint az Invitel, és esetenként a Magyar Telekom a korábban határozott idejű konstrukcióval kötött szerződéseket határozatlan idejű, de csak hűségnyilatkozattal igénybe vehető csomagokká változtatta annak érdekében, hogy mentesüljenek a határozott idejű szerződésekre vonatkozó kötelezés alól. A határozatlan idejű díjcsomagokra a fogyasztók indokolatlan megkülönböztetésének tilalma ugyan nem vonatkozik, de ennek a gyakorlatnak az alkalmazásával a határozatban foglalt kötelezettségtől függetlenül az Invitel és a Magyar Telekom valószínűsíthetően jogszabálysértést követett el. Az elektronikus hírközlési törvény szerint ugyanis a határozatlan idejű szerződések jogkövetkezmények nélkül felmondhatók.
A Magyar Telekom esetében az is vélelmezhető, hogy több határozott idejű csomagnál az alkalmazott kötbér összege és annak számítási módja nem felel meg a határozat előírásainak, ugyanis azok sem az előfizetőnek nyújtott kedvezménnyel, sem pedig a szerződés teljesítésére fordított költséggel nem indokolhatók, illetve azokkal nem arányosak. Ezért a Magyar Telekommal szemben a kötelezettség teljesítésével és megszegésével összefüggésben eljárást indított az NHH Tanácsa is. A vizsgálatok az indokolatlanul kirótt kötbérekre és az ügyfeleknek kilátásba helyezett büntetés miatt elmaradt szolgáltatóváltás pénzügyi hatásaira is kiterjednek.
Amennyiben az NHH gyanúja beigazolódik, az érintett szolgáltatók a hivatali eljárásban hírközlési tevékenységgel kapcsolatos értékesítéséből származó előző üzleti évi árbevétele 0,25 százalékának, míg a tanácsi eljárásban 0,5 százalékának megfelelő bírsággal sújthatók.
Kapcsolódó cikkek
- Invitel: kevés cég él az informatikai kihelyezéssel
- Magyar Telekom - kisebb bevétel és nyereség
- Az NHH felméri a műsorszórók digitális átállási igényét
- A kábelmodemes előfizetések húzzák a szélessávú piacot
- Olcsóbb áramot és földgázt is szolgáltat immár a Magyar Telekom
- Nyolcszázezer háztartást érint a digitális átállás
- Hasznos tudnivalók a digitális korszak tévénézői számára
- T-Mobile: küszöbön a milliomodik mobil internetező
- Márciusban is csökkent az aktív mobilelőfizetők száma
- Felfüggesztették a Magyar Telekom tőzsdei kereskedését
Telekom ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Édesség és egyediség – erről szól a halloweeni hangulat idén Magyarországon
A Rakuten Viber, az egyik vezető globális kommunikációs platform kísértetiesen szórakoztató eszközökkel készül az idei Halloweenre. A felhasználók új matricákat oszthatnak meg, borzongató üdvözlőkártyákkal köszönthetik ismerőseiket október 31-től, emellett egy kvízt tölthetnek ki arról, hogy melyik a legjobban hozzájuk illő jelmez idén halloweenkor, sőt, a legújabb Tarot-kártyák segítségével megpróbálhatják megjósolni a jövőjüket.
Halottak napja ‒ tülekedés nélkül
Egy digitális alkalmazás teheti méltóbbá a halottak napját azzal, hogy segít elkerülni a temetőkben és környékükön ilyenkor szokásos tülekedést. Az önkormányzatok kezében lévő lehetőség Magyarországon is egyre népszerűbb.
Fedezd fel, hogyan ébreszti fel a Galaxy AI a benned rejlő kreativitást!
A Samsung Galaxy Z Fold6 és Z Flip6 hajlítható készülékekkel bárki kreatív alkotóvá válhat, hiszen olyan funkciókkal rendelkeznek, amelyekkel könnyedén készíthetünk kiváló minőségű tartalmakat, még akkor is, ha úgy véljük, nem vagyunk a megfelelő szakmai ismeretek birtokában. A Galaxy AI* úgy támogatja a kreativitást és az alkotás folyamatát, hogy közben új megvilágításba helyezi rajzainkat, fényképeinket és videóinkat.
6 évesek a hajlítható készülékek, de mostanra értek meg igazán
Hat éve kerültek piacra az első hajlítható telefonok, az innovációk iránt elkötelezett HONOR 2022-ben csatlakozott saját, HONOR Magic V készülékével hozzájuk. A kezdetben nagyobb, nehezebb és törékenyebb eszközök meghökkentően sokat fejlődtek ezalatt a pár év alatt, hogy a HONOR Magic V3 ma már ne csak innovatív okostelefon, hanem akár a tableteket vagy laptopokat helyettesíthető készülék lehessen.
Ingyenes túravezetőt ad a magyar startup
A túravezető alkalmazás célja, hogy a turisztikában magyar cégként először, mesterséges intelligencia segítségével kínálja a legteljesebb élményt az utazók számára. Ne csak egy-egy város jól ismert nevezetességeit mutassa be, hanem érdekes történetekkel, titkokkal és különleges tartalmakkal gazdagítsa az utazási élményt.