CIO-k szerepe a válságban
A válságra reagálva a költségcsökkentési igény a vállalatok szinte minden részlegére kiterjed, de korántsem egyenlő arányban. Székely Zoltán, a KPMG IT-tanácsadási területének partnere szerint az IT-vezetők többsége arra panaszkodik a válságban, hogy a folyamatból aránytalanul nagy a rájuk háruló hányad. Ez azonban visszaüthet, hiszen az esetleges meggondolatlan lépések nemcsak az üzleti eredményeket ronthatják, de árthatnak az ügyfélkapcsolatoknak is.
Fő az üzleti szemlélet
Ugyan az IT-költségek csökkentése cégenként eltérő, általánosságban elmondható, hogy a cégvezetés nagy fekete lyukként tekint erre a területre, ami csak viszi a pénzt. A szakember ezért úgy véli, az IT-vezetőnek erősítenie kell saját szerepét ebben az időszakban és nem várhat arra, hogy a cégvezetés magától megértse az ő szempontjait. Neki kell megértenie az üzleti célokat és megértetnie saját céljait a cég vezetésével. Amikor legalább 10-15 százalékos költségcsökkentési igény jelentkezik az üzemeltetésben (és általában ennél sokkal nagyobb mértékű költséglefaragási igény a beruházások területén), előremutató, proaktív tervre van szükség. Komolyabb beruházások nélkül egy-másfél évet lehet kihúzni, de ennél hosszabb idő komoly versenyhátrányt jelenthet a jövőben.
Székely azt tanácsolja a sikerre, és ezzel összefüggésben üzleti szemléletre törekvő IT-vezetőnek, hogy a taktikai (rövid távú) és strukturális (hosszabb távú) lépések között egyensúlyt teremtve, rövid és hosszú távon is elemezniük kell a költségcsökkentési lehetőségeket. „A jelenlegi gazdasági helyzet jelentősen átírta az üzleti stratégiában megfogalmazott célokat, azok fontossági sorrendjét, és ez hatással van az IT-tevékenységek prioritására, volumenére is” – hangsúlyozta az IT-tanácsadó..
A szakember szerint az informatikai területnek kötelessége követni a megváltozott üzleti stratégiát, üzleti prioritásokat. Példaként a bankokat hozta fel, ahol, ha akadozik a behajtási mechanizmus, minden egyéb mellett, ennek informatikai részét is fejleszteni kell. Taktikai lépésként az üzleti prioritásokkal nem összehangolt projektek leállítását, a projektcélkitűzések felülvizsgálatát emelte ki. Míg a hosszú távú intézkedések között az IT-stratégia összehangolását az üzleti stratégiával, az informatikai beruházásokat megelőző formális elemzési és döntéshozatali folyamat bevezetését valamint az átfedésben lévő, de különálló projektek harmonizálását említette.
Költségcsökkentés - ésszerűen
A KPMG IT-tanácsadó partnere az informatikai költségek csökkentésével összefüggésben a következőket emelte ki: „Meg kell vizsgálni, hogy lehetséges-e a jelenlegi szolgáltatási szintek csökkentése, az ebből eredő azonnali költségcsökkentés érvényesítése. Ezen felül érdemes például átnézni a meglévő hardver-, szoftverkapacitásokat és azok üzemeltetési költségét, és átgondolni a tervezett verzióváltások, upgrade-ek elhalasztásának lehetőségét. Rövidtávon csaknem mindenhol kötelező elvárás az IT-szervezet hatékonyságának növelése, létszámának csökkentése. Ezt azonban csakis kellő körültekintéssel, a hosszú távú tervek figyelembevételével szabad végrehajtani, anélkül hogy elveszne a házon belüli IT-tudás. Hosszabb távon a szállítói kapcsolatrendszer racionalizálása, a beszállítói szerződések felülvizsgálatára is a költségcsökkentés része lehet, de figyelmet kell fordítani az eszközbérlés, lízing, outsourcing megoldások potenciális költségcsökkentő hatására is.”
Az üzleti prioritásokkal való összehangoltság és az informatikai költségek csökkentése mellett, az IT-vezetőnek támogatnia kell az üzleti hatékonyság növelését is – azaz olyan IT-szolgáltatásokat kell kifejlesztenie, melyek az üzlet számára bevétel-növekedéssel járnak, vagy az üzlet számára hatékonyságnövelést eredményeznek. A strukturális lépésekkel kapcsolatban a szakember a következőket javasolta: „Javítani kell az üzleti partnerekkel való kapcsolattartás hatékonyságán, minőségén, ami IT-alkalmazásokkal való támogatásuk révén, például a banki front-end rendszerek bevezetésével, továbbfejlesztésével lehetséges. Fontos továbbá az IT-költségek átláthatóvá tétele, szervezeti egységekhez, folyamatokhoz rendelése, hogy a cégvezetésnek jobb rálátása legyen, és így jobban megértse, mennyibe kerül számára az IT.”
A KPMG partnere arra is felhívta a figyelmet, hogy a költségek csökkentésével nem nőhetnek ésszerűtlenül a kockázatok. „A leépítések miatt kevesebb embernek kell megoldania ugyanazt a mennyiségű feladatot, így fennáll az IT-tudás elvesztésének veszélye. A biztonság kérdése fokozott figyelmet igényel, ahogy a minőségi romlás és a hibás működés elkerülésére is nagy hangsúlyt kell fektetni. A törvényi és egyéb szabályozásoknak való megfelelés teljesülése egyik vállalatnál sem lehet kérdés, de a jövőben növekedhetnek is az erre irányuló elvárások is.”
Kapcsolódó cikkek
- Új vezető a HP Magyarország nyomtatási üzletágánál
- Válságkezelő kereskedelmi igazgató a Sixtnél
- Új HR-menedzser a Canon Hungária Kft.-nél
- Laufer Tamás az Informatikai Vállalkozások Szövetségének új elnöke
- 2011-ben helyrejön az európai IT-piac
- Az Ipsos szerint nem kell félni az üzleti modellváltástól
- Klotz Tamás csatlakozott a Microsoft közigazgatási csapatához
- Új marketingvezető a Canon hazai csapatában
- Sigvart Voss Eriksen a Pannon új CMO-ja
- Távozik a Pannon CMO-ja