Paragrafus kerestetik
Kell lennie... De a bűnös - hitem szerint - nem az egyedi internetszolgáltató, hanem azok egyesülete, az Internet Szolgáltatók Tanácsa, amely nem egy egyértelmű, automatikus, kijátszhatatlan domainregisztrációt hirdetett meg a döntés megszületését követő órától kezdve, hanem egy bizonytalan, zavaros, sok tekintetben szabályozatlan eljárást, amelyet ráadásul el is tolt egy kicsit időben, hadd váljon végképp kezelhetetlenné a felhalmozott igények révén a probléma.
Hogy miért kellett felhalmozni az igényeket, miért nem folyamatosan érkeztek be azok az ISZT-hez? Gondoljunk csak bele, a szisztéma, amelyet az ISZT megalkotott, azt jelentette, hogy minden névvásárlónak az ötletben rejlő versenyelőnyt meg kell osztania egy potenciális versenytársával... A vállalkozók, akik nem szerettek volna a sorsoláson kisebb eséllyel indulni, óhatatlanul a tenderek reflexe alapján cselekedtek, s az igény beadását az utolsó pillanatra halasztották...
(Vagy hinnünk kell abban, hogy minden regisztrátor tisztességes, régi jó netes, s nem kalandor businessman? Mi mindent elhiszünk, ám az nem hit kérdése, hogy maga a kidolgozott rendszer lehetőséget teremtett a visszaélésre. A regisztrátorok akár tucatnyi barátot, a nagyközönség számára ismeretlen magánszemélyt biztathattak arra, hogy pályázza meg ezt vagy azt a nevet, ha másért nem, hát a versenytárs esélyének rontásáért. Ha nem így volt, akkor tisztességesek a regisztrátorok. De tisztességes-e az a rendszer, amely ezt a megoldást magában kódolja? Tisztességes-e az a szervezet, amely hagyja, hogy tagjaira ilyen gyanú árnyéka vetüljön? Még mielőtt bezárnám a zárójelet, leírom személyes válaszomat: szerintem nem tisztességtelenségből, hanem butaságból, a dolog jelentőségének fel nem ismeréséből, felkészületlenségből követték el, amit elkövettek. Maga a szervezet működése sem felel meg egy ilyen súlyú gazdasági kérdés megfelelő kezelésének, hiszen itt egy húsz ügyféllel rendelkező szolgáltatónak ugyanúgy egy szavazata van, mint egy harminc- vagy ötvenezres ügyfélkört képviselő, többmilliárdos nagyvállalatnak. Csakhogy ebben az esetben az a tisztesség, ha belátja a szervezet alkalmatlanságát egy ilyen horderejű kérdés megoldására, és bedobja a törülközőt.)
De térjünk vissza az utolsó pillanatban beérkezett regisztrációs kérelmekre! A bonyodalmakat fokozta, hogy az ISZT határozatai semmilyen kötelezettséget nem róttak az ISZT tagjaira. Amikor az ISZT kimondta, hogy a március 2-án éjfélig beérkezett igények közül sorsol, nem úgy cselekedett, ahogy illett volna, vagyis hogy kivárja, amíg a regisztrátorokhoz 2-án éjfélig beérkezett igények az ISZT-hez is befutnak, hanem függetlenül attól, hogy a regisztrátoroknál még ezernyi - időben beadott - igény volt, lezárta a mezőnyt... Aki bújt, bújt, aki nem, nem, megyek...
Azt, hogy az ISZT nem a gazdasági értékek mértékének megfelelően cselekszik, a felsorolt ordító baklövések mellett ezer más apró tény is bizonyítja. Egyik vállalkozó sem merné társával szemben megtenni azt, amit az ISZT vállalkozók ezreivel megtett, s úgy véli: megtehetett. Ha van egy szabály (még ha maga az ISZT hozta is), amely március elsején lép életbe, ki engedélyezi a sorsolás március harmadikára tolását? (Tudom: maga az ISZT.) Hogyan jelenhetnek meg az azonnal kiszámítható eredmények március harmadika helyett hivatalosan csak március hatodikán? Mit tesz az ISZT akkor, ha egy szervezet, amely hitelt vett fel mondjuk egy március 15-én nagy hasznot hozó portál elindítására (melyik párt hol gyülekezzen, milyen transzparenst készítsen, stb.), és úgy számolt, hogy a 14 napos kifüggesztés után projektjét március 14-én indíthatja, egyszerűen kártérítésre perli őket, mert a kései kifüggesztéssel a marcius15.hu-ra épített ötletet most már a hajára kenheti... De ne beszéljünk ilyen egyedi ötletről, bármely domainnév esetén egy hét haszontól esett el minden cég! Hogy egy hét nem nagy idő? Ez ugyebár megint konzervatív szemlélet, az internetgazdaságban igenis nagy!
Az ISZT, amely mindmáig abban a szerepben tetszeleg, hogy vigyáz a vállalkozók érdekeire, védi őket a domainbrókerektől és domainkalózoktól, most széttárja a karját: lám-lám, mire vezet a liberalizáció... Csakhogy a jelenlegi helyzet nem a liberalizáció, hanem az ISZT át nem gondolt, felemás és ostoba félmegoldásainak a következménye, mindezt a következő hetekben csupán az ügyvédek népes hada fogja áldani, nekik ugyanis szép summát hoz a most indított perek tömege. Amitől félek, az az, hogy maga az ISZT marad egyedül támadhatatlan, tetteinek elbírálására nehéz paragrafust találni...
Ahogy a klasszikus mondás tartja: amit ez a szervezet elkövetett, az több, mint bűn, az hiba. Ezen azoknak a professzionális internetszolgáltatóknak kellene elgondolkodniuk, akik ezt a szervezetet alkotják, és akik úgy érzik, nem vállalhatnak felelősséget az ISZT-ért, hiszen hiába képviselik ők, a józanul gondolkodók az internetgazdaság nagyobbik felét, a kisebbik fél leszavazta őket... Már bocsánatot kérek, de kötelező a Matáv, az Elender, a Datanet és a többi nagy számára az, hogy egy amatőr módon gondolkodó és a vállalkozók ezreinek érdekeit semmibe vevő szervezetnek tagjává váljon, és tagja maradjon? Érdemes hagyni, hogy ez a káosz visszahulljon minden internetszolgáltató fejére, s erősítse az emberekben az amúgy is meglévő idegenkedést az internettől?
Mi lenne, ha a most induló összes per összes szereplője végre legalább a maga számára megfogalmazná, hogy a jelenlegi bajoknak hol is a forrása?
Kapcsolódó cikkek
- Több tízezer .eu oldal működését függesztették fel
- A DT beperelte az Integrity Kft.-t
- Az .xxx bejegyző beperelte az amerikai kormányt
- Perelik az ICANN-t a .com kiterjesztésű domainek kezelése miatt
- Az EU a .kid domain bevezetését tervezi
- Irak visszakapta a .iq domainek ellenőrzési jogát
- Elnézést kér az ékezetes doménnevekkel ügyeskedő hencidai cégvezető
- Ismert márkák ékezetes doménváltozatait próbálják "megkaparintani"
- Precedens értékű döntés a Sex.com domén-vitában
- Az Axelero ékezetes domaineket is előjegyez
A vihart, a hőséget és a jegesedést is jelzik az E.ON új meteorológiai állomásai
Az áramhálózatok fokozottan kitettek a viharos erejű szél, a tartós hőség és a jegesedés negatív hatásainak. Az E.ON Hungária Csoport célja, hogy időjárástól függetlenül biztosítson zavartalan áramellátást ügyfelei számára, ehhez pedig szükség van részletes időjárási adatokra, hogy a cég a veszélyhelyzetekre időben fel tudjon készülni.
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
MyPhoneExplorer 2.2.0
Android mobiltelefonokhoz alkalmazható szinkronizáló program. Telefonkönyv, SMS, híváslista, naptár, üzenetek és hasonló feladatok ellátására szolgáló kitűnő alkalmazás, ami Outlook Express és Thunderbird címjegyzék támogatással is rendelkezik.