Magyar polcmenedzsment szoftver segít a polchiányban
A boltok a forgalom hatodát a polchiány miatt bukják el
Az élelmiszerkereskedelmi szakma március 11-i konferenciáján mutatta be a székesfehérvári Laurel Csoport azt a saját fejlesztésű, polcmenedzsmentet támogató szoftvert, amely segítségével felderíthetők és megelőzhetők a készlethiányok és más értékesítési anomáliák. Ezek miatt a kereskedők évente 15-17 százalék bevételtől esnek el.
Egy élelmiszer-áruház forgalmának alakulása igen összetett kérdés, ezen belül a polcok feltöltöttségéből eredő problémákat vizsgálta az európai ECR Egyesület. A szervezet kutatásai szerint akár 10 százalékkal is nőhet a forgalom csak attól, ha a polcokon a vevő mindig mindent megtalál, hiszen a nagy mennyiségű áru már önmagában is vásárlásösztönző. Ha azonban a polcok feltöltöttsége egyes termékeknél nem megfelelő vagy hiányos, akkor az áruházak jelentős bevételtől esnek el. Ez a forgalomkiesés a felmérés szerint jelenleg eléri a teljes forgalom hatodát, 15-17 százalékát is.
Szakmai evidencia, hogy ha egy terméknek több és feltűnőbb helyet biztosítunk, annál több fogy belőle. A boltvezetőknek már-már tudományos alapon kell eldönteniük, mi, hova, milyen mennyiségben kerüljön. Ezt az elrendezési tervet nevezik a kereskedelmi szakmában polctükörnek. A megfelelő polctükör kialakításához ismerni kell az egyes áruféleségek iránti spontán keresletet, tisztában kell lenni a márkák árszínvonalával, profittermelő képességével, árréseivel. A választék fenntartása miatt megfelelően kell gazdálkodni a rendelkezésre álló polcfelülettel.
Ezt a munkát támogatja a Laurel cégcsoport a konferencián ismertetett, KerInfo nevű intelligens adatbányászati megoldásával. Az interneten keresztül szolgáltatásként is igénybe vehető szoftver cikkelem-szinten rögzíti az alapinformációkat, és cikkenként, vagy árucsoportonként elemzi a polctükröt. Egységnyi polcterültre vetítve képes forgalmat, árrést, forgási sebességet és jövedelmezőséget számítani. A szoftver képes az információkat a bolt, vagy áruházlánc informatikai rendszerétől folyamatosan, automatikusan átvenni, aktuálisan követve a készletek és az értékesítések mértékét valamint matematikai algoritmusokkal következtetni a hiányok okaira. A rendszer kimutatásai és jelzései az áruházon belül vagy kívül mozgó üzletvezetők számára mobil eszközökön (pda-k, laptopok, stb.) is megjeleníthetők..
Az ECR ajánlása szerint a polchiány felszámolásán a beszállítóknak és a kereskedelmi egységeknek közösen kell dolgozniuk. Ellenkező esetben a vevők 37 százaléka más márkájú terméket vásárol a hiányosan töltött polcok láttán, 21 százaléka pedig inkább máshol veszi meg a terméket. A fogyasztók 16 százaléka helyettesítő árut keres, 17 százaléka ugyanazt veszi meg, csak későbbre halasztja a vásárlást, 9 százalékuk pedig egyáltalán nem vásárol, inkább lemond a termékről.
Kapcsolódó cikkek
- Üzleti intelligencia a boltokban
- Élelmiszert is vehetünk mobillal
- Körkép a nyílt forráskódú analitikáról a jövő heti Open Source BI Fórumon
- SPSS konferencia - kilencedszer
- Visszavásárolta üzletrészét a Laurel az MFB Invest Zrt.-től
- Az újdonságok húzzák a kereskedelmi informatikai piacot
- Áprilisban SPSS konferencia Budapesten
- SPSS: konferencia, új hazai alkalmazók, új javítások
- Kincset érő adatok a közösségi oldalak mélyén
- Változik több SPSS szoftver neve
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Indul a Hello Cleantech 3.0: a magyar startupok számára is kitörést biztosít a program
A rendkívül sikeres, eddig közel 300 úttörő megoldást és 50 iparági vezetőt összehozó, Hello Cleantech program harmadik alkalommal is elindult idén novemberben. Már fogadják az európai tiszta energetikai megoldásokat bemutató pályázatokat szerte Európából, ezen belül Magyarországról is. A 2024-es EIT InnoEnergy által indított program egyedülálló hidat képez az innovatív startupok és iparági vezetők között. A résztvevők amellett, hogy szakmai támogatásban részesülhetnek üzlet- és technológiafejlesztési területen, finanszírozáshoz juthatnak és hozzáférhetnek a vezető kockázati tőkealapokhoz.
Az adózás területén is új korszakot hoz a mesterséges intelligencia
Jelentősen átalakíthatja az adó- és pénzügyi osztályok működését a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) — derül ki az EY 1600 pénzügyi igazgató és adószakértő megkérdezésével készült nemzetközi kutatásából. Az új technológia fokozza a hatékonyságot a válaszadók többsége szerint, de nem számítanak arra, hogy elveszi az állásokat a szakemberektől.
A magyar vásárlók egyre tudatosabbak az online térben: a Pepita.hu kutatása
A Pepita.hu legfrissebb felmérése szerint a magyar online vásárlók egyre tudatosabban óvják személyes adataikat, és törekednek a biztonságos fizetési megoldások alkalmazására. Az ünnepi időszak küszöbén végzett felmérés eredményei rámutattak, hogy a vásárlók fele rendszeresen használ utánvétet, és sokan részesítik előnyben az olyan biztonsági megoldásokat, mint a kétlépcsős azonosítás vagy a megbízható piacterek. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok bizalma nő az online vásárlás iránt, és az adatvédelem fontossága egyre szélesebb körben ismert.