Könyv-catering: nemrég még úgy hívták, hogy nyomtatás?
Éppen az ellenkezője történik. A legfrissebb amerikai statisztikai adatok legalábbis ezt mutatják. A kiadók adatai alapján a Bowker, a bibliográfiai portál megállapítja: 2010-ben öt százalékkal nőtt a nyomtatott könyv tartalom, azaz ennyivel több cím jelent meg, függetlenül az e-könyvek popularitásának nyilvánvaló meredek emelkedésétől. Sőt, ez a folyamat általános trendként értelmezhető, hiszen a 2008. év óta mindig 4-5 százalék között van a print-gyarapodás. A részletes adatok elérhetők: http://www.bowkerinfo.com/pubtrack/AnnualBookProduction2010/ISBN_Output_2002-2010.pdf
Ha alaposabban szemrevételezzük a táblázatot, azért annyi kiderül: nem arról van szó egyszerűen, hogy a hagyományos könyvipar megújul, ráerősít. A bővülés jelentős részét egy viszonylag új konstrukció, a Print on Demand (nyomtatás igény szerint) szolgáltatás kiépülése eredményezte.
A statisztikában non-traditional kategóriaként determinált szegmens 169 százalékos rakéta sebességű fejlődést produkált. A Print on Demand (POD) lényege, hogy kis példányszámban, akár néhány darabra korlátozódva nyomtatnak ki műveket. Itt elsősorban a kereskedelemben már nem elérhető könyvek jönnek számításba, de ugyanekkorra részt képeznek a helyi kiadványok, az eleve szűk érdeklődésre számító szak-publikációk, és a self-publishing nyomtatási leágazásai. Az egész folyamat természetesen a web-en (kiválasztás, megrendelés, fizetés) zajlik, csak a végtermék egy fizikailag is létező műdarab, a vágyott lapozható, kézzel fogható, tapintással is birtokba vehető kiadvány.
A szakértők megállapítják: reprint-házak sokasága jött létre a növekvő igények kielégítésére. „Könyv-catering”-nek is nevezhető ez a formula.
Itthon is jelen vannak már az ilyen típusú vállalkozások. A Fapadoskönyv talán a legismertebb, de más cégek is fejlesztenek. Említeni kell, hogy több könyvtár is nyújt POD szolgáltatást, többek között az Országos Széchényi Könyvtár is. A Google globálisan kezeli a témát, szkennelt könyvállományát (a szerzői jog függvényében) nyomtatásban is elérhetővé teszi, a kapcsolódó üzleti konstrukciók változatosak.
További információ: Könyvkonnektor blog
Kapcsolódó cikkek
- E-kölcsönzés: új szolgáltatás a Goethe Intézetnél
- Megjelent az első beszámoló a Malév végnapjairól: friss és izgalmas e-könyv született az égi történet földi valóságáról
- Tarol a Táblamagazin az Android Marketen
- iPad kölcsönzés automatából – könyvtári szolgáltatás
- Piacon a könyv-kétéltű: lapozható és nyomkodható
- James Franco e-könyvvel debütál regényíróként
- Könyvkerék: e-book már a XVI. században
- Calibre 0.8.30
- Megtört ő is: Ray Bradbury e-könyves lett
- Megírni és kiadni: könyvek otthonról
Infotársadalom ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.