A jövő útja az internetes értékesítés

A Manó-kaland folytatódik

2000. május 6. 12:20
Az elmúlt években sokszor lehetett hallani a kérdést, ha elhangzott a bajai Profi-Média cég neve: kik ezek? Márpedig a név egyre többször hallható, olvasható. Szinte nincs olyan szakkiállítás vagy vásár, ahol a cég termékei ne nyertek volna díjat. Compfair-kitüntetések, Ifabo-díjak s a Művelődési Minisztérium által odaítélt, "Az év CD-ROM-alkotása" díj (1997-ben a Manó sorozat, 1998-ban a Lopva angolul CD-ROM kapta) jelzi a szakmai elismerés egyes állomásait. A Profi-Média ma már az ország 5 legjelentősebb CD-ROM-kiadója közé tartozik - egyetlen vidékiként -, s az elmúlt években 22 lemezt dobott piacra.
A mai Profi-Médiát 1995 áprilisában alapította két fiatalember, Borsódi Donát matematikus és Mándli János programozó, eredetileg matematika-fizika szakos tanár. A vállalkozás közvetlen elődje az 1992-ben létrehozott Profi-Szoft Bt. volt, ahol először jelentek meg eredeti, új lemezeikkel. Az ötlet Borsódi Donáté volt, aki az "I love words" című szókincsfejlesztő könyvet olvasva konstatálta, hogy az nagyon jól használható, de még sokkal jobb lenne, ha beszélne is. Ezzel már meg is született a vállalkozás üzleti profilja, s a termék, a képes szótár terve is. Az elképzelést követték a lázas munka hónapjai. Rövidesen elkészült, és még 1992-ben a vásárlók kezébe került a PicDic képes szótár DOS-os, majd Windows alapú verziója floppylemezen. Azután újabb 2 év munka következett, és piacra került Magyarország első nyelvoktató CD-ROM-sorozata, a PicDic. Ez már túllépett a képesszótár-funkción, s a kezdő szinten angolul tanulók számára készült, szókincsbővítő, oktató program volt. A CD-ROM-sorozat tagjai (angol, német, francia nyelvű lemezek) szinte azonnal óriási sikert arattak.

1995-től aztán már nem volt megállás. Sorozatban készültek az újabb és újabb CD-lemezek. Megjelent az angol nyelvű, haladók számára készített ClipDic 1. és ClipDic 2., amely a közép-, illetve felsőfokú nyelvvizsgára való felkészüléshez nyújt segítséget. Újdonságuk volt, hogy ezekbe már videoklipeket, filmbetéteket is beépítettek a fejlesztők. A későbbiekben elkészítették a ClipDic üzleti angol változatát (szintén két lemezen), és hamarosan megjelent a ClipDic 1. és 2. német nyelvű verziója, majd ezt követte dr. Szabados Márta hangos könyve, az Angol kiejtésiskola.

Egy újabb sikerállomás a Lopva angolul című CD-ROM, amely három díjat is kapott a különböző fórumokon. A szoftveresek az angolnyelv-tanulásban klasszikusnak számító Czobor Zsuzsa-Horlai György-féle tankönyveket adaptálták CD-ROM-ra.

1995 őszén robban be a köztudatba az új CD-program, a Manóka-land. Ez volt az első magyar gyermekoktató CD-ROM. Az általános iskolák első négy osztálya számára készült program nem a nyelvoktatással foglalkozott, hanem a környezetismeret tanulásában volt hasznos segédprogram, egyfajta beszélgetőtárs. A címből adódtak félreértések is. Sok pedagógus és szülő azt gondolta, hogy ez egy nyelvi oktatóprogram, s így rendelték meg a cégtől. Ebből máris adódott a gondolat, hogy ha ilyen igény van rá, akkor meg kell csinálni a kisgyerekeknek szóló nyelvtanító CD-ROM-okat. Elkészült tehát a ManóAngol és a ManóNémet CD.

A ManóSorozat az igények szerint folyamatosan bővül. Jelenleg a ManóÉlővilág, a ManóMatek 1. és 2., a ManóMuzsika 1. és az egyelőre legutolsó CD, a ManóÁbécé kapható. Ez utóbbi már az óvodás korosztályt is megcélozza. Most van előkészületben, és hamarosan kiadják a ManóOlvasás 1-2. CD-t és egy vadonatúj programot, a MiniManó című, kifejezetten óvodásoknak szóló, képességfejlesztő sorozatot.

A ManóSorozat tagjait az teszi népszerűvé, hogy tartalmas szórakozást, játékot nyújtanak, ugyanakkor észrevétlenül tanítanak. A sok-sok feladat játékos, mesés kerettörténetekbe van beültetve, jutalom gyanánt pedig egyre több animációt találunk a programokban. A gyerekek órákra a monitor előtt ragadnak, észre sem véve, hogy ők most azt csinálják, amit egyébként nem szívesen: tanulnak. Valamennyi Manó termék fontos jellemzője, erénye - s talán egyben a hazai siker egyik kulcsa is -, hogy nem utánozza a ma rendkívül elterjedt Walt Disney-stílust. Képi és tartalmi világuk a magyar kultúrából építkezik, annak hagyományain alapul. Ez egyúttal sajnos korlátot is jelent, hiszen ez az akadálya annak, hogy Nyugat-Európában, illetve Amerikában is eladják termékeiket. Ott egyelőre még csak az amerikai Disney-minta, -divat érvényesül.

A kiadó - a felsorolt sikerek ellenére - még korántsem növekedett multivá. Ennyi szakmai elismerés és évek óta tartó közönségsiker mellett ez legalábbis nehezen érthető. Ezzel kapcsolatban Borsódi Donát ad megdöbbentő magyarázatot. Durva szakértői becslések szerint a Magyarországon használt CD-ROM-ok 95%-a másolt, és csak 5%-a vásárolt, eredeti termék. Ebből egyenesen következik az egy-egy CD-ROM kifejlesztésébe befektetett energia és tőke megtérülése. Keserűen mondják, hogy már legalább 20%-os vásárlási arány is óriási előrelépés lenne. Pedig nem kevés áldozat és munka egy-egy új termék kiadása. Egy CD kifejlesztése tucatnyi ember félévi munkájába kerül. Ezután jönnek még a doboz és a lemez gyártási költségei, a szerzői jogdíjak, valamint a kereskedelmi forgalmazás költségei. Így a kiadók kénytelenek védelemről gondoskodni. Ma már a Profi-Média is védi termékeit a másolás ellen. Amiben saját erőből is előbbre léphetnek, az a következetes munka és az állandóan új dolgokban való gondolkodás. Megkezdték az internetes értékesítést is, s bár ez még gyerekcipőben jár nálunk, a jövő útja a kiadó szerint is ez lesz. Sőt azt remélik, hogy talán nincs is olyan messze az az idő, amikor a CD-ROM-ra fizikailag már nem lesz szükség, hiszen közvetlenül rátöltik a programokat a megrendelők számítógépére. Persze erre még várni kell, s addig sokkal nagyobb figyelmet kívánnak szentelni a kereskedelmi értékesítésnek, hisz tapasztalataik szerint - kevés kivételtől eltekintve - a kereskedők sokszor azt sem tudják, hogy mit árulnak, mi van a dobozban. Elengedhetetlen a jól felépített koncepció s az átgondolt reklám- és marketingmunka. Csak így lehet talpon maradni, s hosszú távon, egyre jobb minőségben ugyanazt a célcsoportot, a gyermekkorosztályt maximálisan kiszolgálni.

Megerősítik őket hitükben a kapott visszajelzések is, amelyek őket igazolják. Egy pécsi pedagógus, Bálint Anita pl. az ő CD-ROM-jaikkal kezdett el nyelvet tanítani iskolásainak. Azután, kíváncsi lévén a módszer hatékonyságára, összemérte ezeket a tanítványokat azokkal a gyerekekkel, akik csak a CD-ROM-hoz készült tankönyvből, illetve munkafüzetből tanultak. Nos, az eredmény szerint azoknak a gyerekeknek a körében, akik a CD-ROM-ot is használták, a nyelvoktatás hatékonysága 40%-kal jobb volt a kontrollcsoporténál. Az alkalmazott módszer miatt ráadásul az iskola népszerűsége, elfogadottsága is nőtt a szülők és a gyerekek körében.

Ezen felbuzdulva a kiadó munkatársai szívesen járnak iskolákba, könyvtárakba bemutatókat tartani. Örömmel tesznek eleget minden hívásnak, kérésnek, ha valamelyik iskola, óvoda bemutatóra invitálja őket. A tapasztalatok alapján érdemes élni a lehetőséggel.

Közben pedig készülnek az újabb és újabb tervek. Borsódi Donát, aki marketingeseket megszégyenítő módon gondolkodik piacban, befogadói ízlésben és elvárásban, valamint Csabai Doloresz, a Manó CD-k sorozatszerkesztője, a manóvilág megálmodója tovább töri a fejét. Mert a Manó-kaland folytatódik...

A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet

A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél. 

2024. november 21. 20:54

Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál

A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról. 

2024. november 21. 19:31

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

MyPhoneExplorer 2.2.0

Android mobiltelefonokhoz alkalmazható szinkronizáló program. Telefonkönyv, SMS, híváslista, naptár, üzenetek és hasonló feladatok ellátására szolgáló kitűnő alkalmazás, ami Outlook Express és Thunderbird címjegyzék támogatással is rendelkezik.

2024. november 21. 17:11

Battery Monitor 10.4

A kis alkalmazás számos hasznos információt szolgáltat az akkumulátorunk aktuális állapotáról. Többek között hangjelzéssel figyelmeztet, ha a töltési szint kritikusra csökken, vagy ha elérte a maximális szintet.

2024. november 21. 17:09

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01