Hogy mindenki tudja a dolgát
Az előterjesztés (www.itb.hu) bevezetőjében a következőket olvashatjuk: "Az információs társadalomban és ( ) az átmenet során jelentős szerepet kell kapnia a korszerű közigazgatási informatikai háttérnek ( ), hiszen a közigazgatás és ezen belül az államigazgatás már ma is működésképtelen lenne a számítógépes információrendszerek és a telekommunikációs eszközök nélkül. ( ) Az Európai Unióhoz való csatlakozásunk, illetve az arra való felkészülés folyamata hatványozottan igényli a közigazgatástól a döntések megfelelő előkészítését, a végrehajtás hatékonyságának növelését, ami csak erős informatikai támogatással képzelhető el."
A jelenlegi felállás előzményeiről szóló fejezetben a MeH és az ITB korábban és jelenleg betöltött szerepét, összetételét és kompetenciáját foglalták össze. Ebből csak a mostani viszonyokra vonatkozókat idézzük, az előző időszakra vonatkozó részből álljon itt mindössze egy gondolat: "A kormányzati informatika koordinációjának kétségtelen pozitívuma volt, hogy elkezdte az Európai Unióban szokásos információtechnológiai kultúra meghonosítását, jelentős lépéseket tett az informatikai stratégiai tervezés bevezetése és a minisztériumok egyes fejlesztéseinek koordinálása érdekében. A koordináció eredményességét azonban jelentős mértékben csökkentette, hogy az ITB nem hozhatott a tárcákra nézve kötelező határozatokat, és a döntéseit vagy a teljes államigazgatást érintő (összkormányzati) feladatok végrehajtása érdekében a tárcáknak átadott források megfelelő felhasználását nem tudta a tárcákon számon kérni. Ugyanakkor az ITB tagjainak sok esetben nem volt elegendő hatáskörük ahhoz, hogy tárcájuknál érvényre juttathassák az ITB döntéseit."
A jelen
Az 1998-as választások után a MeH kormányzati szerepe magasabb szintre került, s így többek között részt vesz a kiemelten fontos kormányzati informatikai és ezen belül a távközlési feladatok tervezésében, illetve ellátásában, ugyanakkor az információs társadalomba való átmenet stratégiájának kidolgozását és a stratégiához igazodóan az államigazgatási informatikát is koordinálja. Az államigazgatási informatikával és ezen belül a távközléssel kapcsolatos feladatokat megerősített apparátussal rendelkező helyettes államtitkárok látják el. A kormányzati szervek és az ágazatok közti hatékony, eredményes informatikai koordináció alapjaihoz azonban a MeH-t vezető miniszter feladatait ki kellett bővíteni, és az ITB-t erősíteni kellett. Azonban még ez is kevésnek bizonyult, mivel minden közigazgatási és államháztartási reformintézkedés rendre beleütközött a meglévő informatikai háttér rugalmatlanságába. A koordináció jelenlegi gyengesége mellett a kialakuló rendszerek továbbra is esetlegesek, az adott ágazat igényeire szabottak maradtak, ezért a minisztérium az ágazati feladatokra épülő struktúra helyett a koordinációt kívánta jelentős mértékben javítani.
És a fényes jövő...
Az 1999 elején született iromány teendők rovatában többek között a következők szerepelnek:
A MeH koordinációjában készülő kormányzati stratégiához hozzá kell igazítani, és ágazati, valamint összkormányzati szinten is meg kell erősíteni az államigazgatás informatikai koordinációját.
A hatékony koordinációhoz elengedhetetlen a pénzeszközök jelentős bővítése.
Át kell venni az Európai Unió országaiban kialakult gyakorlatok közül a hazánkban alkalmazhatókat.
Az eredményes koordinációhoz szükséges stratégiaalkotási, -végrehajtási és -ellenőrzési feladatok tekintetében egyértelműen meg kell fogalmazni a MeH-t vezető miniszter felelősségét.
Az ágazatokon belül jelentkező államigazgatási informatikai feladatok tervezésének és végrehajtásának koordinációját továbbra is a minisztériumoknak kell végezniük, az ágazati államigazgatási informatikai stratégia kidolgozását a közigazgatási államtitkár alá tartozó informatikai vezetőknek kell irányítaniuk.
A tárcaközi és az ágazati koordináció között a javaslattevő, szakmai döntés-előkészítő és véleményező feladatokat ellátó, az előbb említett informatikai felső vezetőkből álló ITB képez hidat.
Az ITB-nek a tárcák és a MeH delegált szakértőiből álló szakmai bizottságai és külső szakértőket is alkalmazó szakértői testületei dolgozzák ki a döntésekhez szükséges háttéranyagokat, irányítják és ellenőrzik a közös feladatok végrehajtását.
Az ITB-nek és a területi koordinációs szervezeteknek az államigazgatási informatika koordinációja érdekében együtt kell működniük, amire a MeH irányításával koncepciót kell kidolgozni.
Kapcsolódó cikkek
- Alkotmányellenes az internet ellenőrzése Észak-Rajna-Vesztfáliában
- Az USA kormánya támogatja a kétszintű internetet
- Növekvő netcenzúra világszerte
- Pszichológiai profilok alapján reklámozna a Google
- Cyberbullying: Az új típusú támadás főként a tizenéveseket célozza
- MMS-cenzúra Iránban
- Iránban betiltották a szélessávú internetet
- Játszani csak névvel szabad az interneten
- Kölcsön laptop a brit előzeteseseknek
- Francia kiadók a Google E-könyvtára ellen
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
MyPhoneExplorer 2.2.0
Android mobiltelefonokhoz alkalmazható szinkronizáló program. Telefonkönyv, SMS, híváslista, naptár, üzenetek és hasonló feladatok ellátására szolgáló kitűnő alkalmazás, ami Outlook Express és Thunderbird címjegyzék támogatással is rendelkezik.
Battery Monitor 10.4
A kis alkalmazás számos hasznos információt szolgáltat az akkumulátorunk aktuális állapotáról. Többek között hangjelzéssel figyelmeztet, ha a töltési szint kritikusra csökken, vagy ha elérte a maximális szintet.