Meséből a valóságba
Oracle-felhasználói tapasztalatok
Lehet, hogy semmi tudatosság nem volt a franciaországi esemény színhelyének kiválasztásában, az EOAUG egyszerűen csak nem akarta, hogy a párizsi bohémtanyák, a Szajna-part vagy akár a Louvre nagyobb csáberőt jelentsen, s ezért lett a konferencia színpada a francia eleganciával és Párizs bájával éles ellentétben álló Disneyland. Mégis kicsit ijesztő tündérmeseként élhette meg a hallgatóság a személyes jelenlétet szinte teljes mértékben kiiktató e-világ, e-ország, e-vállalat koncepciót. Ez utóbbi megvalósításában, mint ahogy az már a médiából ismert, az Oracle maga is élenjár, s a megvalósításhoz felhasználóinak - a jó tanácsokon és az e-jövőkép felvázolásán kívül - Oracle R11i néven immár egész termékcsaládot kínál (először csak light változatban, de év végére már teljes kiépítettségben).
A mézesmadzag - ami az e-companyra való átállást a vállalatvezetők felé is eladhatóvá teheti - a gyorsabb és jobb minőségű ügyfélkiszolgálás, a hatékonyságnövelés, a kevesebb adminisztrációs hibalehetőség, illetve a jelentős költségcsökkenés. No és persze a gyors megtérülés, amit Mark Jarvis, a marketingért felelős Oracle-alelnök az átállás kapcsán 18 hónap alatt 2 milliárd dollár megtakarítást hozó saját példájukkal demonstrált. Ehhez persze nem elég a technológiai változásokra koncentrálni, de a cégeken belüli folyamatokat is meg kell változtatni, sőt struktúra-, illetve kultúraváltásra is szükség van.
E-ttől már nem szabadulhatunk
A tematikát átfutva első pillantásra úgy tűnt, a plenáris ülések nagy csinnadrattái után, a szekcióüléseken már kevesebb az "e" betűs vonatkozás, mivel mindössze 11 - többnyire a KPMG és az Oracle, valamint a PwC és az Origin tolmácsolásában, elsősorban a CRM-, az e-business alkalmazások, illetve a papír alapúról az e-világára történő átállás tematikájában tartott - előadás foglalkozott csak közvetlenül az e-businesszel. Jobban belemélyedve azonban rájöhettünk, hogy más szekciókban is helyet kapott az elektronikus világ. Így például a tizennégy Financials-tematikájú előadás - az implementálási tapasztalatok és az új verziójú R11i család ismertetésén túl - web alapú, globálisan megosztott szolgáltatásokról is szólt. Szinte mindenhol terítékre került az euró, úgy tűnik, hogy az Y2K lecsengése után most ez foglalkoztatja leginkább a cégeket.
Valódi újdonságokról - a már említett R11i-n túl - kevés szó esett, s a legfontosabb nem az Oracle-től, hanem felhasználói szervezetétől származik, amely megalkotta az információmegosztást célul kitűző, az Oracle-specialisták és -felhasználók kommunikációját segítő internetes Oracle AppsNet (OAN) együttműködési fórumot, ahol többek között az új megoldásokkal kapcsolatos információkat, tapasztalatokat cserélik ki.
Magyar módra
Az hazai HOUG szervezet még sem anyagilag, sem szervezetileg nem olyan erős, mint az európai, így a soproni találkozó szervezésének oroszlánrészét az Oracle Hungary vállalta fel, és a konferencia három estéjén a szponzorok közül a Compaq Magyarország, az MIS Consulting és a FreeSoft gondoskodott a vendégek szórakoztatásáról s napközben a szekciók levezényléséről.
A nyitóestén a rendezvény fővédnöke, az AB-Aegon vezérigazgatója, Kepecs András a vezetők informatikával szembeni felelősségéről beszélt. Arról a kockázatról, amelynek az informatikát félvállról kezelők teszik ki a cégüket, hiszen az mára termelőerővé vált, s így a piacról óhatatlanul kiszorulnak az azt nem vagy rosszul alkalmazó cégek. Középpontba került a piacon az ügyfél, az ő kegyeiért a korábbiakhoz képest nagyságrendekkel hatékonyabb "fegyvereket" vetnek be. A cégek, az ügyfelek szinte lubickolhatnak a testre szabott szolgáltatás- és termékkínálatban, az internetet előnyben részesítők pedig a "konkurencia mindössze egy klikkre van" szlogent alkalmazva a szolgáltatások színvonala alapján válogatnak az ott található kínálatban. Akinek nincs, vagy nem megfelelő elérésű, illetve tartalmú az interneten lévő kínálata, az erről a piacról is kiszorul. Ezért ma már az ÁB-Aegon az interneten keresztül is kínál Oracle-alapokon nyugvó biztosításszolgáltatást.
A piaci előrejelzéshez igazodva, miszerint az elkövetkezendő néhány évben elsősorban a döntéstámogatás, a beszállítóilánc- és az ügyfélkezelés, valamint az e-kereskedelem, az e-company lesz a legfelkapottabb téma, a tematikák is ezt a trendet igyekeztek követni. A telekommunikációs, államigazgatási, illetve pénzügyi szektorban végrehajtott projektekről többnyire maguk a felhasználók számoltak be, az Oracle hazai partnercégei közül pedig többen Oracle-alapokon készült alkalmazásaikat ajánlották a felhasználók figyelmébe.
Tapasztalatgyűjtés
A telekommunikációs tematikájú üléseken a Westel 900-nál, a Pannon GSM-nél és a Matávnál történt fejlesztésekről, valamint az Allround Kft. felhasználóbarát, GSM-tudásbázissal és know-how-val integrált CeDaR hívásadat-analizáló és -generáló megoldásáról esett szó. A HP előadója a Matávnál 1999 októbere óta már üzemelő, 80 felhasználó által igénybe vett - részletes adattárként Oracle 8-at alkalmazó - vállalati adattárház bevezetése során szerzett tapasztalatairól beszélt, amelynek eredményeképpen ma már az adattárházból származó információk beépülnek a vezetői döntésekbe.
A pénzügyi szektorból két felhasználó, a Postabank Rt. és a Kereskedelmi és Hitelbank Rt. a logisztikát, illetve a kontrollingot támogató megoldásokat helyezte előadása középpontjába. Az 5 régióban 100 fiókkal, körülbelül 400 ezer lakossági és 100 ezer vállalati ügyféllel rendelkező Postabanknál a különböző funkciójú területeken más-más alkalmazások működnek. Pénzügyi, számviteli és logisztikai rendszerük például Oracle Applications alatt üzemel. Az 1997-től fokozatosan bevezetett Oracle Financials-modulok közül tavaly - verzióváltással fűszerezve - a Főkönyv alapú Vezetői Információs Rendszert (Financials Analyzer) és a Supply Chain-modulokat, valamint egy intranet alapú, funkcióbővítő logisztikai megoldást implementáltak. Így ma már áttekinthetőek és ellenőrizhetőek a beszerzési folyamatok, korrekt a készletnyilvántartás, s a készlet is tervezhető.
A K&H COMIS nevű, a vezetői teljesítmény értékelésének alapjául szolgáló, a weben keresztüli adathozzáférést is támogató kontrolling- és vezetői információs rendszere építésének tapasztalatai nemcsak az Oracle, de bármely más adattárházszoftver-gyártó felhasználói számára megszívlelendők. Az előadó szerint tisztában kell lenni induláskor, hogy az adattárház nem egy kész, megvásárolható termék, így annak kiépítése a felhasználó és a telepítő közös feladata.
A KPMG az Oracle partnereként az ügyfélközpontú lakossági bank Oracle-alapokon való megvalósításának lehetőségeiről tartott ismertetőt, felhívva a figyelmet a bankfiókon, telefonon, ATM-en, PC-n, illetve az interneten keresztüli tranzakciók költségei közötti különbségre, amely a mérleg nyelvét az internet javára billenti. Költséghatékony, az ügyfél igényeihez pontosan igazodó termékek és szolgáltatások kidolgozásának támogatásaként ajánlotta hallgatói figyelmébe a CRM megoldásokat, mivel a nagybankok nehezen tudnak minden termékvonalukon kiemelkedő teljesítményt nyújtani.
Az államigazgatási szektorban a szolgáltatás alapú állam volt az egyik bűvszó, hiszen az infrastruktúra és az architektúra oldaláról már nincs akadálya, hogy megvalósuljon az elektronikus kormányzat, és létrejöjjenek az állampolgárok számára és által létrehozott szolgáltatások, a regionális, illetve lokális kormányzat és az állampolgárok közötti elektronikus kapcsolattartás (például az oktatás, a lakáskérdés, a szociális támogatás, az árbevétel és a jövedelem témája mentén).
Az Oracle Applications szekciójában az e-business eszköz-, valamint megoldáskészletét jelentő (e-business suite) R11i megjelenéséről és piaci bevezetéséről szóló tájékoztatót követően az Albacomp ismertette az Applicationshoz Oracle-eszközökkel kifejlesztett, a webes elérés adta előnyöket kihasználva költséghatékony Kassza házipénztár-megoldását. Az Atlasz Biztosítónál tavaly bevezetett új, az alrendszerekkel kommunikáló, a csoport más kelet-európai érdekeltségeit is integrálni képes vállalatirányítási rendszer implementálási tapasztalataiból pedig elsősorban a multinacionális vállalatok tanulhattak, hiszen azt egyszerre három országban is implementálták.
A hazai körülményekhez és igényekhez igazított, a partnerekkel közös fejlesztésben "karcsúsított" Oracle Applications e-Start alkalmazáscsomagról csupa csábosnak ható jelzőt - gyors implementálás, rövid megtérülési idő, versenyképes ár - sorakoztatott fel a FreeSoft előadása.
A beszerzés optimalizálásához az elektronikus kereskedelmet is támogató Internet Procurementet a Compaq ajánlotta a hallgatóság figyelmébe, amellyel többek között elemezhetők a cég különböző egységeinek vásárlásai és megtakarításai, a szállítói teljesítmények, a szerződések kihasználása. Mivel a weben keresztül "önkiszolgálóként" üzemel a beszerzés, így csökkennek az adminisztrációs költségek is.
Az iPlatformon történő fejlesztések között mutatták be többek között az Oracle Developerrel megvalósított, a KELER Rt.-nél és a CAIB Értékpapír Rt.-nél jelenleg bevezetetés alatt lévő Treasury front-office rendszert, a FreeSoft továbbfejlesztett Integrált Irodai Rendszerét, egy Oracle-eszközökkel rekordidő alatt felállítható, sokfunkciós, jól működő internetes szolgáltatást, az EuroTrend által fejlesztett internetes álláskeresőt, valamint a Siemens Telefongyár webes Értékesítést Támogató Rendszerét.
Az adattárház-megoldások közül az ÁPV Rt.-nél alkalmazott kontrollingrendszert, a Matáv Rt. Összeköttetések Országos Nyilvántartási Rendszerének VIR-rel bővített változatát, valamint a Synergon Rt. saját használatra elkészített, többek között a tulajdonosok rendszeres, a felső vezetés folyamatos és a piaci szereplők tőzsdei elvárás szerinti tájékoztatását lehetővé tevő, weben keresztül is elérhető Controlling rendszerét mutatták be.
A brókercégek hatékonyabb működését szolgáló, intranet/internet alapú Oracle workflow-megoldást az Icon, az Oracle alapú internetes állásközvetítő megoldást pedig a Trade.com Magyarország Rt. mutatta be. Az OTP Értékpapír Rt. is megméretteti magát az internetes piacon. Az üzleti stratégiai döntés alapján kezdett, az iBróker internetes alkalmazásrendszerre létrehozott projekt az internetes honlap, az online adatszolgáltatás és az online értékpapír-kereskedelmi rendszer fejlesztését és kivitelezését szolgálja.
Az ügyfélmenedzsment témakörében többek között a Keszthely Rt. a Matáv számára Oracle-alapokon kifejlesztett, közel 500 konkurens operátor munkáját támogatni képes, a vezetők, az ügyfelek és az operátorok igényeinek egyaránt megfelelő telefonos ügyfélszolgálati rendszerének tulajdonságaival, az üzemeltetés hardveres-szoftveres feltételeivel és működésével, valamint a használatával járó előnyökkel ismerkedhettek meg a hallgatók.
Kapcsolódó cikkek
- Életvitelt segítő infokommunikációs technológiák
- microCAD'2008 a Miskolci Egyetemen
- A JD Edwards EnterpriseOne és az Oracle Transportation Management integrációja
- Kevéssé hatékony szolgáltatások veszélyeztetik az ügyfélkapcsolatokat
- Konferencia a mobilfizetésről áprilisban
- Mobilinternet: a lakosság 54 százaléka elérheti a széles sávot
- ETAPS: magyar jelentkezőket várnak
- IMA Konferencia a hálózati kommunikáció lehetőségeiről
- Korszerű Oracle-technológia támogatja a Vatera üzleti növekedését
- Összefoglaló az első Adobe webtechnológiai konferenciáról
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
MyPhoneExplorer 2.2.0
Android mobiltelefonokhoz alkalmazható szinkronizáló program. Telefonkönyv, SMS, híváslista, naptár, üzenetek és hasonló feladatok ellátására szolgáló kitűnő alkalmazás, ami Outlook Express és Thunderbird címjegyzék támogatással is rendelkezik.
Battery Monitor 10.4
A kis alkalmazás számos hasznos információt szolgáltat az akkumulátorunk aktuális állapotáról. Többek között hangjelzéssel figyelmeztet, ha a töltési szint kritikusra csökken, vagy ha elérte a maximális szintet.