Valós idejű, online utastájékoztatás a MÁV-tól
2008-ban indult útjára a MÁV berkein belül az ún. UTAS-projekt. A rendszer informatikai hátterét az ún. UTAS-projekt központi adatbázisa biztosítja Az UTAS-projekt, egy európai színvonalú, korszerű utastájékoztató rendszer kifejlesztését célozza. Ennek lényege, hogy a különböző forrásokból származó információkat integrálva, automatikusan és széleskörű csatornákon keresztül nyújt tájékoztatást az utasok számára.
Ez az egyszerre földi és műholdas rendszerekre épülő központi adatbázis több háttérrendszer adatainak feldolgozása révén teszi hozzáférhetővé a menetrendi információkat, a vonatok aktuális helyzetének, esetleges késésének meghatározását, valamint a rendkívüli eseményekre vonatkozó tájékoztatást is. Az UTAS rendszer a elsődlegesen a mozdonyfedélzeti berendezésekről származó GPS koordinátákat, majd a Központi Forgalom Irányítás és Központi Forgalom Ellenőrzés rendszerek adatait használja. Ezek a rendszerek összegyűjtik a vonatok eseményeit és képesek arra, hogy a vonatközlekedésben történt eseményekről értesítsenek külső rendszereket. A tényadatok percenkénti gyakorisággal frissülnek az UTAS rendszerben. Az UTAS rendszer előrejelzés kalkuláló motorja a menetrendi adatokat összeveti a tényadatokkal, megállapítja a menetrendtől való eltérés mértékét, és a vonat következő állomásaira vonatkozóan várható érkezés és indulás időket kalkulál, a menetrendi keresőből tehát rögtön friss utastájékoztatási információhoz juthatunk.
Az UTAS-projekt soron következő állomásaként került elindításra a mai napon a továbbfejlesztett Vonatinfo nevű szolgáltatás, melynek célja, hogy az utasok kényelmesen, az esetleges késésekről azonnal értesülve utazhassanak.
A korábban Elviraként megismert utastájékoztató rendszer országos térképhálózattal kiegészített, így továbbfejlesztett változata a személyszállító vasúttársaság honlapján (www.mav-start.hu) is a személykocsikat jelző ikonokkal jeleníti meg a Magyarországon éppen közlekedő vonatok aktuális helyzetét. Ez év végére az okostelefonokon – különböző mobil operációs rendszerekre kifejlesztett alkalmazásokon keresztül, amelyeket ingyenesen az utazóközönség rendelkezésére bocsájtunk – is elérhető lesz majd a szolgáltatás. Így néhány gombnyomással hasznos információhoz juthat az ügyfél. A folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően a MÁV Csoport az adatbázist úgy kívánja bővíteni, hogy az utazóközönség az Elvirán keresztül későbbiekben az esetleges késések okairól is (pl. balesetek, hatósági intézkedések, meghibásodások stb.) is tudomást szerezhessen.
A nemzetközi és a GYSEV által vontatott vonatok kivételével a Magyarországon közlekedő járatok mindegyikéről tájékozódhat az érdeklődő a Vonatinfo-n keresztül. Az agglomerációban élők, ingázók számára könnyebbséget jelent az is, hogy az elővárosi közlekedésben részt vevő személykocsikon már a mozdonyfedélzeti berendezés GPS-alapú hangos utas tájékoztatást is lehetővé tesz.
A most továbbfejlesztett internetes alkalmazást a MÁV-START honlapján, a menetrendi keresőben lévő „Vonatinfó” gomb megnyomásával lehet elindítani. A rendszerben az érdeklődő egy kiválasztott útvonalra, állomásra vagy akár egy vonatszámra is rákereshet.
A cél, hogy az állandóan megújuló struktúra egyre gyorsabban, egyre több felületen tudjon információval szolgálni az aktuális közlekedési helyzetről, bővítve és pontosítva ezzel a jelenlegi utastájékoztatás lehetőségeit. A fejlesztéssel kapcsolatos gyakorlati tapasztalatokról az eszrevetel@mav-start.hu e-mail címre várja a vasúttársaság a jobbító javaslatokat.
Kapcsolódó cikkek
- Már szolgáltatásokért is lehet fizetni PayPal-lal
- Adatközpont-iparági fogalomtárat készített az IVSZ
- Így csábítanak az interneten a szállodák 2012-ben
- Új szolgáltatások és megújult dizájn a Kütyü Magazin weboldalán
- Online borszótár indult
- Egyre többen netez(né)nek vonaton
- Közösségi oldal plátói szerelmeseknek
- Megszűnt a Mindennapi.hu keresztény közéleti hírportál
- Körbejárni Stonehenge-t a Google segítségével
- Új rendszerrel teszi hatékonyabbá a MÁV a dokumentumkezelést
hirek.com ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Izgalmas versenyek a T-esport Bajnokságon
Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2, League of Legends, Brawl Stars és EA Sports FC 24 játékosok mérték össze a tudásukat, köztük két magyar versenyző is.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.