Egyre kevesebb reklámbevétel marad a hazai online médiában
A Kantar Média felmérésének adataira - amelyek a portfólió tulajdonosok bevallásai alapján készültek -, valamint a Fastbridge és a Pangalaktik média ügynökségek szakembereivel készített interjúra építve készített tanulmányt a hazai online reklámköltés alakulásáról a Napi gazdaság.
A cikk szerint az idei első félévben listaáron hat százalékkal nőtt az internetes reklámokra fordított összeg, amely így meghaladta a 13,6 milliárd forintot. Az adatok nem tartalmazzák a szponzorációs és a keresőszavas-költéseket, így tehát nem szerepelnek benne például a Google- vagy a Facebook oldalakon megjelenő hirdetési összegek. A felmérésből az is kiderül, hogy az internet 4,31 százalékkal részesedett az összes médiatípus hirdetési költéséből, ami minimális elmozdulás az egy évvel korábbihoz képest, amikor is ez az arány 4,24 százalék volt.
Arra is kitér az írás, hogy a tavalyi első félévhez hasonlóan, idén is a pénzintézetek, a biztosítók költötték a legtöbbet az interneten, a második helyen pedig továbbra is a távközlési szektor áll. Idén az ingatlannal kapcsolatos költések viszont megduplázódtak, s listaáron meghaladták a 840 millió forintot, és szintén jelentős, 38 százalékos növekedést produkált a könyvkiadással, tömegtájékoztatással kapcsolatos reklámköltés. Meglepő ugyanakkor, hogy a gyógyászattal, illetve a gyógyhatású készítményekkel kapcsolatos reklámokra fordított összeg csaknem a felére, közel 400 millió forintra csökkent.
Az online reklámvásárlással is foglalkozó média ügynökségek illetékeseit arról faggatta a Napi gazdaság tanulmányának készítője, hogy vajon folytatódhat-e az online hirdetések további növekedése vagy megtörik ez a tendencia, illetve hogy a költésben milyen szerepük van a Google- illetve a Facebook oldalaknak.
Erős Attila, az online reklámvásárlással foglalkozó Fastbridge Kft. ügyvezető igazgatója szerint a digitális reklámpiac elérte azt a méretet, amikor már bizonyos szegmenseinek szereplésére egyre inkább hatással van az reklámpiac összteljesítménye. Például ha egy hirdető azt tapasztalja, hogy egy adott elérés, teljesítmény olcsóbban vehető meg, akkor csökkenti a büdzsét, ami a teljes médiamixét érintheti. Ennek ellenére Erős szerint elmondható, hogy a digitális eszközök reklámpiaci térhódítása tovább tart.
Az okok a reklámszakember szerint sokrétűek, (a mérhetőség, a célozhatóság, a piaci edukációs színvonal emelkedése, az elérés, a relatív ár, a vásárlási típusok sokszínűsége); ezek mellett az ügyvezető a médiamixen belül is növekvő súlyt vár a digitális eszközöknél. Egyrészt azért, mert a már korábban ismert, használt eszközök költési volumene nő, másrészt egyre újabb eszközök lépnek be (például a a social, ezen belül is a SMO vagy a mobil, azon belül is az új típusú megoldások). A display eszközök terén is a korábbi évekhez hasonló kismértékű növekedést prognosztizál Erős Attila.
Pozitív fejlemény, hogy végre a hirdetői oldal is kezdi belátni, a kattintáson túl ezeknek az eszközöknek ugyanúgy klasszikus hatásuk, szerepük is lehet, mint a többi hagyományos reklámhordozóknak. Tehát fontos, hogy az üzenetet láttatja és az is, hogy milyen környezetben, milyen felületen. Ezen túl (vagy emellett) egyre több hirdető határoz meg konkrét − akár konverziós − célt egy-egy online megjelenés esetén. Itt is van szerepük a display eszközöknek. Eközben a kereső "hagyományos" növekedésével húzza a teljes online-növekedést, így végre valami elindult a mobilpiacon is. A mobilpiacot eddig is relatíve jelentősre becsülték a piaci szereplők, az újdonság inkább a megjelenő új eszközök, formátumok (okos telefonok, tabletek, mobiloldalak, applikációk) növekvő számú használatában van – olvasható a Napi gazdaság tanulmányában.
Varga Zoltán, a Pangalaktik Media stratégiai tervezője szerint a 2009-es visszaesés utáni 2010-es növekedés akár jelentős részben is származhatott abból, hogy például a Google rendszerében realizált költések jobban felmérhetők és a valósághoz közelebbi értékben jelennek meg az összeállításokban. A keresők − így a Google aránya is − folyamatos növekedést mutatnak az online tortán belül. A Facebook olyan trendet képvisel, ami egyelőre töretlenül szívja be a hirdetési bevételeket, és egyre több márka igyekszik megtalálni a helyét a korántsem mindenki számára ideális terepen. A Facebookon belüli reklámköltés összegét nyilván nehéz pontosan megítélni, ugyanakkor a keresőköltések már jelentős része itt csapódik le a Google rendszere helyett. A Facebook egyre nagyobb helyet foglal el az egyes médiumok referrer listájából is, megkerülhetetlensége erősödik.
Varga Zoltán cikkben közölt véleménye szerint az online reklámköltésekben egyrészt várhatóan marad a növekedés (ha ez nem is jelenik meg minden esetben a magyar tartalomszolgáltatóknál), másrészt az egyes hirdetők hagyományos display-büdzsék terhére racionalizálják a költéseiket. A költséghatékonyabb vásárlási formák felé történő elmozdulás erősödik, illetve alternatív csatornákon, például a Facebookon próbálják ki az adott márkát.
A Napi gazdaság tanulmányának üzenete nagyon fontos kellene, hogy legyen a hazai reklámszakma és annak szakmai szervezetei számára, tehát mindazok számára, akik tenni tudnak valamit az egyes folyamatok befolyásolása terén: a még viszonylag pozitív képet mutató itthoni online reklámvilágnak egyre nagyobb érvágás, hogy a magyarországi internetes reklámköltés jelentős része egyre megállíthatatlanabbul külföldre vándorol!
Kapcsolódó cikkek
- A szakmai közösségi háló egyre fontosabb az álláskeresésben
- Waberer’s reklám a McLaren Mercedeseken
- Heineken Balaton Sound: hálózat és buli magasfokon
- Netjegy: feltöltőkártyás internet alkalmanként
- Holland törvény a semleges internetért
- "Árnyékinternetet" fejlesztet ki Washington az elnyomó rendszerek ellen
- Szabad kommunikáció a világban
- Online marketing: a display-hirdetések reneszánsza
- Nyílt és sokszereplős együttműködésre van szükség a nemzetközi internetirányításban
- Mit hoz az internetjövő Magyarországnak?
24 óra ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Téli szünet nyelvleckékkel? Ezért éri meg napi 20 percet rászánni
A téli szünet elsősorban a pihenésről és a feltöltődésről szól, de rendszeres, rövid, intenzív tanulás beiktatásával a diákok könnyen szinten tarthatják a tudásukat, különösen az idegen nyelvek területén.
Ki vigyáz az adataidra, ha te nem? – a magyarok 90 százalékánál már próbálkoztak online csalók, adathalászok
Találkoztál már az online térben adathalászokkal? Estél már áldozatául vírusoknak, hackereknek? Ismered az online veszélyeket és védekezel is ellenük? Az ESET biztonsági szoftverek hazai forgalmazója, a Sicontact Kft. 2024 októberében ezeket a kérdéseket tette fel generációs attitűdkutatása során. Jó hír, hogy az online veszélyek ismertsége egyre magasabb és egyre többen védekeznek a tudatosság mellett védelmi szoftverekkel is – de még bőven van tennivalónk.
Új fejezet a Galaxy AI fejlesztéseinek történetében
A Samsung új szintre emeli a mobilélményeket a Galaxy eszközök mesterséges intelligenciával támogatott személyre szabhatóságával. Az adatvédelemre épülő One UI 7 szoftverfrissítés és az új Now Bar funkció a hatékonyság mellett könnyebben kezelhető mindennapokat is ígér. Az AI-alapú újítások pedig úgy segíthetnek a felhasználóknak, hogy közben megőrzik a személyes adataik biztonságát.
Tekintélyes terjedelemmel debütált a jubileumi kiadvány: bemutatták a 30. Logisztikai Évkönyvet
December 16-án az UniZone BGE Hallgatói Centrumban debütált a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) jubileumi Logisztikai Évkönyve, amely a hazai logisztikai szektor egyik legmagasabb szintű tudományos szakmai kiadványa. Az MTA által DOI-számmal is ellátott idei kötetben, ez évben több mint 400 oldal terjedelemben, összesen 27 tanulmány kapott helyet.
Karácsony a virtuális térben
A mesterséges intelligencia része a mindennapoknak, legyen szó munkavégzésről, oktatásról, tudományos kutatásokról, vagy éppen a karácsonyról. Az ünnepet is képes tökéletesen reprodukálni a technológia, általa olyan hangulatot, enteriőrt lehet előállítani, amire mindenki vágyik.