Könyvkerék: e-book már a XVI. században
Nincs új a nap alatt! A könyvolvasás gépesítését más a nyomtatás őskorában elkezdték. Ez érthető is, hiszen lehetővé vált hozzájutni több szakmunkához is, ezek összevetése, jegyzetelése a kötetek egyidejű használatát kívánta meg.
De már akkor is voltak innovatív megoldások. A „There I Fixed It” blog históriai szekciója bemutat néhány próbálkozást. A könyves portálok rögtön átvették a képeket és beszámolókat erről a kuriozitásról.
Agostino Ramelli, az 1531-ben született itáliai mérnök hamar felismerte a referensz könyvek bőségének előnyeit, és persze problémáit is. Hogyan kezelhető a sok információ, a könyvek lapjain megbúvó ismeretanyag? Megoldása a könyvkerék, amely a vízimalomhoz hasonlóan forgatja nagy lapátjait. A hatalmas forgó boxokban nyitott könyvek kapnak helyet, és persze ott feltárulkozva, ahol éppen abbahagytuk az olvasást.
Több képes ábrázolás fennmaradt a könyvkerék koncepciójáról, de nem tudható, hogy valaha is készült belőle akár egyetlen példány is. Viszont ami megvalósult: 1678-ból egy olyan könyv-szekrény és íróasztal háziasításából összerakott hibrid, amely a könyveket nyitott állapotban tudja az olvasó szeme elé pörgetni. Mi több, a leírás szerint ez egyenesen egy tandem: ketten is használhatták egyszerre.
Egy ismert személyiség hasonló szerkezete is megtekinthető ma: kicsit hasonló elven működött Thomas Jefferson egykori amerikai elnök könyvállványa. Egyszerre több nyitott könyv beforgatása volt lehetséges. Azonban nem hengeres mozgással, hanem búgócsiga-szerűen, a szem horizontján körbeforogva. Érdekes és izgalmas előzményei az e-könyv logikának.
További információ és képek: www.konyvkonnektor.hu
Kapcsolódó cikkek
- Kedvezményes színházjegyek az interneten
- Több száz lengyel vizuális művészeti film egy múzeum honlapján
- Irodalmi hősök fantomképeken
- Self-publishing: szöveg-lerakat vagy virágzó text-kultúra?
- Rajzregény: e-könyves műfaj
- iPad kölcsönzés automatából – könyvtári szolgáltatás
- Piacon a könyv-kétéltű: lapozható és nyomkodható
- Megnyitotta virtuális múzeumát Valentino olasz divatcézár
- Magyarországon állítják fel az első, életnagyságú Steve Jobs szobrot
- Megtört ő is: Ray Bradbury e-könyves lett
Prim.hu - Kiemelt hír ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Magyar Telekom 2024. harmadik negyedéves eredményei
A Magyar Telekom közzétette 2024. harmadik negyedévére vonatkozó, az EU által befogadott IFRS Számviteli Standardok szerinti konszolidált pénzügyi eredményeit. A negyedéves pénzügyi jelentés nem auditált értékeket tartalmaz az összes pénzügyi időszakra.
Marad a jóáras korlátlan belföldi mobilnet, sőt, 7 napig díjmentesen tesztelhető
Idén júliusban indult a mobilhasználati élményt forradalmasító, teljesen digitális tarifa Yepp néven, ami egy üzletlátogatás vagy személyes kontaktus nélkül, mobilalkalmazáson keresztül, akár 10 perc alatt aktiválható és korlátlan belföldi mobilnetet kínáló előfizetés. A merőben új koncepció bevezető kedvezményes havidíját 2025. január 6-ig meghosszabbítja a szolgáltató, sőt, mostantól új megrendelés esetén 7 napos ingyenes próbaidőszakot is biztosít.
Elindult a nevezés az idei Marketing Diamond Awardsra
A Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) idén immár tizedik alkalommal hirdeti meg a kisebb költségvetésből megvalósuló marketingaktivitások számára a Marketing Diamond Awards pályázatot, amelyre egészen 2025. január 15-ig nyújthatják be a szervezetek a pályázati anyagaikat. A díj szakmai elismeréseinek átadására 2025. február 11-én az Etele Cinemaban megrendezésre kerülő Digital Marketing Forumon kerül majd sor.
Bemutatták a jövő Yettel üzleteit
Budapesten, Belgrádban és Szófiában egyidőben mutatták be, hogyan alakulnak majd át a jövő Yettel üzletei. Az új koncepció nemcsak az üzletben eltöltött időt, hanem bizonyos esetekben az odavezető utat is újraértelmezi. A cseh Bratka tervezőiroda rendhagyó ötleteit a magyar szakemberek elsőként a KÖKI Bevásárlóközpontban valósították meg úgy, hogy a középpontban a közvetlenség és az akadálymentesítés új szintje áll.
Az LG ismét a TOP 100 márka között
Az LG Electronics (LG) jelentős előrelépést tett a globális piacon innovatív márkastratégiájával, ennek köszönheti, hogy ismét a legkiemelkedőbb globális márkák között szerepelhet.