A kisvállalkozók nem használják ki a webáruházak lehetőségeit
26%-os forgalomnövekedést hoz a webáruház
Az online kereskedelem azon kevés gazdasági terület közé tartozik, amelyre a gazdasági válság nem hatott negatívan, az elmúlt években töretlenül fejlődött. Az interneten értékesítő kiskereskedelmi boltok forgalma 2009-ben megközelítette a 100 milliárd forintot, 2010-ben pedig a 133 milliárdot, amely a teljes kiskereskedelmi forgalom 1,8%-át teszi ki.
Az internetes vásárlás előnyeit egyre többen ismerik fel: nem kell elmenni az üzletekbe, hanem otthon ülve is megtekinthető több bolt kínálata, összehasonlíthatóak az árak, és bármikor megrendelhető a termék.
A Budapest Bank kutatása során megkérdezettek 90%-a rendelt már legalább egyszer interneten keresztül terméket, szolgáltatást (ezen belül 30% rendszeresen, 52% több alkalommal rendelt már.) A webáruházakból rendelők 76%-a mondja azt, hogy ez igen kényelmes megoldás, 55% szerint pedig az itt árult termékek akár olcsóbbak is lehetnek, mint a boltban kaphatók. A webshopokból a fogyasztók leggyakrabban könyvet (59%), műszaki cikkeket (55%) rendelnek, de népszerű az interneten történő szállásfoglalás (38%) és különböző programokra szóló belépőjegyeket is sokat vásárolnak online (34%).
Kereskedői szempontból a webshop jelentősen növelheti az üzleti működés hatékonyságát: online áruházat üzemeltetve nemcsak az adott településen élőket érhetik el a cégek, hanem országszerte, sőt akár külföldről is szert tehetnek megrendelésekre. Ennek ellenére egyelőre még csak a magyar kereskedők kis hányada élt az ebben rejlő lehetőségekkel. A felmérés szerint a kisvállalkozások csupán 13%-ánál lehet interneten rendelni termékei, szolgáltatásai közül. (Jobb az arány, ha a honlappal rendelkezőket vizsgáljuk, – ez a vállalkozások közel felét teszi ki –, közülük 32% rendelkezik webáruházzal.) Érdekes viszont, hogy magánemberként a vállalkozások vezetőinek 86%-a vásárolt már online, tehát elvileg tisztában vannak az előnyökkel.
A webshoppal rendelkező kisvállalkozások fele állítja, hogy forgalma nőtt ennek az eszköznek a hatására, mégpedig átlagosan 26%-kal. Ugyanakkor a vállalkozások egy része költségcsökkenésről is beszámolt, hiszen spórolhatnak az üzletbérlésen, hirdetési kiadásokon – ezen cégek esetében az üzemeltetési költségek átlagosan 24%-kal csökkentek.
A webáruházak csupán egyötödénél lehet online, bankkártyával fizetni
Még egyszerűbbé teheti az online vásárlást, ha bankkártyával interneten keresztül ki is lehet fizetni a megrendelt árut, szolgáltatást. Ezt teszi lehetővé a V-POS (Virtual Point of Sales) szolgáltatás, azaz a webáruház felületén kialakított virtuális bankkártya elfogadói terminál.
A felmérés szerint az emberek nagy része még nem használta ezt az eszközt: azok közül, akik online szoktak vásárolni, 43% fizetett már az interneten bankkártyával, alkalmanként átlagosan 5-10 ezer forintot költve. Ennek részben az lehet az oka, hogy csupán a webáruházzal rendelkező kisvállalkozások egyötödénél érhető el ez a megoldás. (71%-nál lehet átutalással előre kiegyenlíteni a rendelés ellenértékét, 61%-nál utánvéttel lehet fizetni.)
Az online bankkártya elfogadás (V-POS) – azon túl, hogy a fenti fizetési formáknál egyszerűbb és gyorsabb – a vásárló számára semmilyen többletköltséget nem jelent, és a kereskedő számára is hasznot hoz, hiszen ezzel az eszközzel gyorsan bevételeihez juthat, nem kell várnia arra, hogy a webáruházban megrendelt termék ellenértéke megérkezzen, és a készpénzkezeléssel kapcsolatos idő és költség is megspórolható.
A V-POS-sal rendelkező kisvállalkozások 56%-a találta úgy, hogy ez a fizetési lehetőség több vásárlót vonz, emellett éves szinten átlagosan 23%-os forgalomnövekedésről számoltak be.
Mi tartja vissza azokat a kereskedőket, akik még nem rendelkeznek webáruházzal vagy V-POS-sal? A webshop elleni fő érvek, hogy nem releváns termékeik, szolgáltatásaik értékesítésben (52%), illetve nem tapasztaltak erre igényt vásárlóik körében (20%), vagy nem volt idejük ezzel foglalkozni (15%). Az online, bankkártyás fizetési lehetőség bevezetésével nem élők úgy érzik, hogy drága és időigényes kifejleszteni (38%) és működtetni (39%), illetve nem mutatkozik rá piaci igény (25%).
Segítségnyújtás a tudatos online működéshez
A két eszköz bevezetésének költség- illetve időráfordítási igényével kapcsolatos problémákra most segítséget nyújthat a Neten a Cégem program. Ennek keretében (a Budapest Bank, a MasterCard és a honlap.hu jóvoltából) azon vállalkozások, amelyeknek még nincs webáruházuk, ingyenesen elkészíttethetik, és 6 hónapig díjmentesen üzemeltethetik azt. Azon cégek számára, amelyek most igényelnek a Budapest Bankon keresztül V-POS-t, és számlát is nyitnak, az ezzel járó költségeket (igénylési díjat, a V-POS havidíját és a tranzakciós díjat) 12 hónapig elengedik. A részletes feltételek a bankfiókokban elhelyezett terminálokon olvasható hirdetményekben, illetve a Budapest Bank weboldalán (http://www.budapestbank.hu/export/landing/netenacegem/) ismerhetők meg.
Kapcsolódó cikkek
- Elektronikus kereskedelmi mintavárosokkal kísérleteznek Kínában
- Virágzik a luxustermékek on-line kereskedelme Kínában
- Egyre több személyes információt osztanak meg magukról a vásárlók
- Lealkudtuk.hu: Fontos a takarékoskodás, de üdülésre szívesen gyűjtünk
- Shopline néven online bevásárlóközpontot nyit a Bookline
- Tavaly 155 milliárdos forgalom az online kiskereskedelemben
- 155 milliárdot költünk évente neten, karácsonykor ennek közel egynegyedét
- Internetes közösségi vásárlás: speciális árengedmény adózási kockázatokkal
- Minden rekord megdőlt az amerikai online eladásokban a "kíberhétfőn"
- Tízezrek spórolhatók a webes karácsonyi vásárlással
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A K&H élen jár az IT hatékonyság mérésében
A banki szektorban egyedülálló módszerrel monitorozza fejlesztéseit és méri az IT fejlesztések hatékonyságát a K&H. Ezt a tevékenységét saját maga, házon belül látja el, amivel szintén egyedülállónak számít a piacon. Az ún. Fast Function Point módszertan segítségével a K&H folyamatosan feltárja a fejlesztési folyamatok és rendszerek optimális működésére épülő fejlesztési pontokat, a költséghatékonyságot és a projektek komplexitását, ezzel lehetőséget adva, hogy szakemberei innovatív fejlesztéseket valósítsanak meg a visszajelzések alapján.
Új vezetőt kap az EIT InnoEnergy
Mikołaj Budzanowski lett az EIT InnoEnergy Közép-Európa új vezérigazgatója. A 2025 januárjában hatályba lépő stratégiai kinevezés célja, hogy a fenntartható energetikai fejlesztések mellett elkötelezett szervezet növelje a szerepét a tiszta technológiák közép-európai elterjesztésében és felgyorsítsa az energetikai átmenetet ebben a régióban.
Újra platina minősítést szerzett a Bridgestone
A Bridgestone EMEA 2024-ben már a negyedik egymást követő évben nyerte el a vezető globális fenntarthatósági értékelő platform, az EcoVadis legmagasabb, „platina” minősítését, amellyel a világszerte értékelt mintegy 130 000 vállalat közül a legjobb egy százalékba került.
Téli szünet nyelvleckékkel? Ezért éri meg napi 20 percet rászánni
A téli szünet elsősorban a pihenésről és a feltöltődésről szól, de rendszeres, rövid, intenzív tanulás beiktatásával a diákok könnyen szinten tarthatják a tudásukat, különösen az idegen nyelvek területén.
Ki vigyáz az adataidra, ha te nem? – a magyarok 90 százalékánál már próbálkoztak online csalók, adathalászok
Találkoztál már az online térben adathalászokkal? Estél már áldozatául vírusoknak, hackereknek? Ismered az online veszélyeket és védekezel is ellenük? Az ESET biztonsági szoftverek hazai forgalmazója, a Sicontact Kft. 2024 októberében ezeket a kérdéseket tette fel generációs attitűdkutatása során. Jó hír, hogy az online veszélyek ismertsége egyre magasabb és egyre többen védekeznek a tudatosság mellett védelmi szoftverekkel is – de még bőven van tennivalónk.