Elenyésző itthon a távmunka
A távmunka fogalma azt jelenti, hogy a munkaválaló asztali- vagy hordozható számítógép segítségével látja el - akár rendszeresen, akár időnként, az irodájától távol eső helyről, az otthonából vagy máshonnan – irodai munkáját. Ezek a munkavállalók, akiket általában távmunkaerőnek neveznek, telekommunikációs eszközök segítésével - e-mail, telefon, chat – végzik munkájukat, s tartják bárhonnan, bármikor a kapcsolatot kollégáikkal.
A Reuters News számára 2011. október 7-20. között készült legfrissebb Ipsos felmérés 24 ország 11.383 távmunkában foglalkoztatott munkavállalóját kérdezte.
A feltörekvő piacok sajátossága…
A távmunka leginkább a feltörekvő piacok jellemzője: Közép-Kelet és Afrika (27%), Latin-Amerika (25%) és az Ázsia – Csendes-óceáni térség (24%) inkább foglalkoztat rendszeres jelleggel online munkaerőt, mint Észak-Amerika (9%) és Európa (9%).
Megállapítható továbbá, hogy India (56%), Indonézia (34%), Mexikó (30%), Argentína (29%), Dél-Afrika (28%) és Törökország (27%) azok a területek, amelyek leginkább élnek ennek a formának az alkalmazásával. A másik véglet Magyarország (3%), Németország (5%), Svédország (6%), Franciaország (7%), Olaszország (7%) és Kanada (8%).
Leginkább felsőfokú végzettségűek (25%), 35 év alattiak (20%), magas jövedelemmel rendelkezők (20%), több férfi (19%), mint a nő (16%) tevékenykedik ilyen formában.
Erősödő ez a tendecia?
Nemzetközi viszonylatban minden harmadik (34%) munkavállaló jelezte, hogy boldogan kapna az alkalmon, ha teljes munkaidőben távmunkában az otthonából, vagy más, az irodáján kívül eső helyről végezhetné a munkáját. Ez a vélekedés Közép-Keleten és Afrikában (49%), Latin-Amerikában (45%), az Ázsia – Csendes-óceáni térségben (33%) a legerősebb, míg a nyugati régiókban mérsékeltebb ez a a fajta hozzáállás, Európában tízből három munkavállaló (31%), Észak-Amerikában negyednyien (26%) jelenleg ugyan nem ilyen formában dolgoznak, de szívesen kipróbálnák, ha a munkaadójuk felajánlaná, mint válaszható lehetőséget.
A feladatukat az internet segítségével végzők közül Oroszországban (54%) és Dél-Afrikában (54%) választanák legtöbben a – ha tehetnék - a távmunka formáját. Őket Argentína (53%), Mexikó (44%) és Indonézia (44%) követi. Kevésbé jelemzi ez Japánt (12%), Svédországot (16%), Nagy-Britanniát (19%), Ausztráliát (20%) és Kanadát (21%). A számítógépen dolgozók közül tízből ketten (21%) nem támogatják ezt a formát, mert álláspontjuk szerint a munkájuk megköveteli, hogy az irodájukban töltsék a munkaidejüket. Leginkább az Egyesült Államok (38%), Kanada (37%), Nagy-Britannia (37%), Svédországban (36%) és Ausztráliában (31%) vélik így.
A magyar munkavállalók az átlagoshoz hasonló (37 százalékos) arányban említették, hogy szívesen dolgoznának teljes munkaidőben távmunkásként. Ugyancsak átlagos a véleményük abban is, hogy a munkájuk megköveteli, hogy az irodájukban dolgozzanak.
Érvek: több női munkavállaló, kevesebb stressz és jobb munka-magánélet egyensúly
24 ország válaszadóinak nagy többsége (83%: 36% nagyon, 46% valamelyest) egyetért azzal, hogy a távmunka piacon tartja azokat tehetséges nőket, akik a gyermekvállalás miatt átmenetileg vagy végleg kiesnének onnan, s hogy a távmunkában foglalkoztatottakat kevesebb stressz éri, minthogy nem kell időt tölteniük a munkahelyükre történő bejutásukkal.
· Akik leginkább egyetértenek a fenti állítás első felével, Törökország (64%), Oroszország (62%), Lengyelország (53%), Magyarország (51%) és Indonézia (50%) válaszadói. Svédországban (14%), Kanadában (22%), Dél-Koreában (22%), Nagy-Britanniában (24%), az Egyesült Államokban (26%) és Japánban (26%) gondolják legkevésbé ezt
· A kevesebb stresszre vonatkozó megállapítással Oroszországban tízből hatan (60%) értenek leginkább egyet, őket Törökország (53%), Magyarország (51%), Argentína (45%) és Mexikó (45%) követi. Kevésbé gondolják így a svédek (19%), ausztrálok (21%), britek (22%), amerikaiak (24%) és a kínaiak (25%) – a maradéktalanul egyetértők aránya, mindkét kérdés esetében 36 százalék.
Tízből nyolcan (78%: 29% nagyon, 49% valamelyest) értenek egyet azzal, hogy a távmunkában foglalkoztatottak könnyebben megtalálják az egyensúlyt a munkájuk és a magánéletük között. Oroszország (47%), Spanyolország (42%), Magyarország (41%) és India (41%) polgárai látják így, míg Svédosrzág (13%), Japán (15%), Dél-Korea (16%) és Nagy-Britannia válaszadói szerint igaz ez legkevésbé.
Van itt még valami…
Tízből hatan (62%: 15% nagyon, 48% valamelyest) úgy vélik, elszigelő nem látni nap mint nap a kollégákat. Akik leginkább osztják ezt az álláspontot, India (27%), Szaúd-Arábia (25%) és Franciaország (24%) polgárai.
Két kérdésben közel döntetlen a válaszadás: 56 százalék szerint (12% nagyon, 44% valemelyest) ez a fajta foglalkoztatás rontja az előléptetés esélyét, 53%( 12% nagyon, 41% valamelyest) szerint pedig több családi konfliktust okoz, mert összemossa a határokat munka és magánálet között. Oroszországban (27%), Indiában (25%) és Törökországban (21%) gondolják leginkább azt, hogy rontja ez a fajta foglalkoztatás az előléptetés esélyét, míg Indiában (32%), Szaúd-Arábiában (18%) és Törökországban (17%) tartanak leginkább attól, hogy családi konfliktusok okozója lehet.
A magyarok véleménye ezekben a kérdésekben az átlagnak megfelelő.
Hatékonyabb a távmunkaerő?
Kétharmadnyian (65%) válaszolták azt, hogy hatékonyabbak a távmunkában foglalkoztatottak, mert a rugalmasság lehetővé teszi, hogy jobban összpontosítsanak a feladatukra és/vagy nagyobb befolyásuk van a munkakörülményeikre, s a szabadabb szervezés elégedettséghez és boldogsághoz vezet. A fennmaradó harmad (35%) szerint ez a fajta munkavégzés nem olyan hatékony, mert kevésbé érvényesül a felettesi ellenőrzés és/vagy zavar a család és az otthoni környezet. Argentína (77%), Lengyelország (75%), Magyarország (74%), India (74%), Indonézia (74%) és Mexikó (74%) válaszadói vélik leginkább úgy, hatékonyabbak a távmunkában foglalkoztatottak, míg Japán (44%), Dél-Korea (51%), Szaúd-Arábia (74%), Nagy-Britannia (56%) és Kanada (56%) képviselik az ellentétes álláspontot, amely szerint a munkahelyen végzett tevékenység a hatékonyabb.
Kapcsolódó cikkek
- A rugalmas munkavégzés összefügg a termelékenységgel
- Recesszióban IT-eszközökkel növelhető leginkább a hatékonyság
- Gyakorlati tudással még értékesebb lenne a magyar diploma
- Crowdsourcing: távmunka még gyorsabban és költséghatékonyabban
- Félmillió játékkonzol a magyarok kezében
- Új vezeték nélküli eszközök távmunkához
- Hogyan látja a világgazdaságot a lakosság a nemzeti teljesítmények minősítésének tükrében
- Inkább a férfiak keresnek társat a neten
- Kis lépés a magyaroknak, nagy lehetőség a Holdra pályázó Pulinak
- Meglátszik, ha szeretjük a mobilunkat
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.