Crowdsourcing: távmunka még gyorsabban és költséghatékonyabban

forrás Prim Online, 2012. január 24. 14:26

A magyarul talán „tömegbe szervezésnek” nevezhető munkaszervezési forma várhatóan komoly áttörés előtt áll, köszönhetően a vállalkozások folyamatos hatékonyságnövelési kényszerének, és a folyamatos elbocsátások eredményeként felszabaduló, hadra fogható, jól képzett munkaerőnek.

A vállalkozások évek óta folyamatos hatékonyságnövelési és költségcsökkentési kényszerben működnek, ennek eredményeként egyre inkább előtérbe kerül az egyes tevékenységek – főként a jelentős élőmunkával járó feladatok – kiszervezése, az outsourcing. Míg néhány vállalatnál még ezzel az alapfogalommal ismerkednek a vezetők, és a távmunka lehetőségeit vizsgálják, létezik már a távmunkát magába foglaló, azt továbbfejlesztő és a távmunka ismert előnyeit megtöbbszöröző kiszervezési forma is. A magyarul talán „tömegbe szervezésnek” nevezhető munkaszervezési forma, a crowdsourcing lényege, hogy a sok független, munkalehetőséget kereső, adott feladattípusokban képzett munkavállalót egyszerre tudja mozgósítani egy-egy feladatra annak feldarabolásával és rendszerbe szervezésével, amely mögött megbízható informatikai rendszer áll.

Újító hatások

„A crowdsourcing esetében akár több tízezer embert is tud mozgósítani a rendszer egy adott megbízásra. Ezt esetleg egy munkaközvetítő iroda is elmondhatja magáról, azonban itt az innovatív automatizáláson van a hangsúly, ami a feladatok radikálisan gyors és precíz feldolgozását teszi lehetővé. A rendszer rendelkezik a nagy volumenű feladatok „feldarabolásának” technológiájával, infrastruktúrájával, mindent egy központi szerveren futó szoftver végez, a folyamat teljesen automatizált, nem igényel emberi erőforrást, így például egy adatfeldolgozási feladatot akár tized annyi idő alatt is el lehet végezni” – érzékelteti a rendszer lényegét Faragó Péter az „otthonrol.hu”-t üzemeltető Skawa Innovation társtulajdonosa.

A távmunka fogalma sokakban összekapcsolódott a „call center” meghatározásával, pedig a távmunka nem csak a telefonközpontok esetében, hanem számos egyéb tevékenység elvégzésében is hasznos lehet mind nagyvállalatok, mind az állami szféra számára.

„Amikor egy vállalat, vagy egy állami, illetve önkormányzati szervezet piackutatást, kérdőíves, vagy bármilyen széleskörű felmérést végez, érdeke a beérkezett válaszok minél gyorsabb és precízebb kiértékelése, azonban megfelelő módszerre és hirtelen több ezer emberre is szüksége lehet – de csak egy-két napra, mondta Faragó. Nem érdemes ezeket a munkavállalókat állományban tartani, mivel időszakos feladatról van szó, határozott idejű szerződésük pedig hatalmas adminisztrációval járna, a munka elvégzése ugyanakkor hetekbe telne.”

A crowdsourcing leginkább a követeléskezelők, a kiskereskedelmi vállalatok, a közvélemény-kutatók, a fordítóirodák, és különböző, jelentős adminisztrációt és háttérmunkát igénylő kkv-k számára jelenthet drámai változást a munkaszervezésben. Az otthonról végezhető munkák köre egyre gyarapodik. Az adatbázis-építés, linképítés, szkennelések, telefonos megkérdezések, illetve hang- és videóanyagok legépelése kapcsán is egyre nagyobb az igény az egyszerre elvégzendő nagy mennyiségű távmunka iránt. Ezzel párhuzamosan folyamatosan nő azon cégek és tevékenységi körök száma, ahol alkalmazható ez a fajta munkavégzés.

Költségcsökkentő tényezők


A hagyományos távmunka rendszernek is számos előnye van, nem kell költeni az alkalmazottak által használt iroda költségeire, a számítógépekre, a nyomtatókra, a közüzemi számlákra, egyéb járulékos költségekre. Ezeken felül a projektmenedzsmenttel és a minőségbiztosítással járó kiadásokkal sem kell számolni. Mindez azonban minden távmunka típusú kiszervezésre jellemző. A crowdsourcing esetében azonban a munkavégzéshez szükséges informatikai rendszer kifejlesztésével vagy egy adott megoldás megvásárlásával sem kell a megbízónak foglakoznia. Ráadásul egy ilyen rendszer képes a feladat feldarabolására és sok ember munkájának összehangolására. Ez önmagában 30-40 százalékos költségcsökkenést jelenthet. A legtöbb munkához szükséges telekommunikációs eszközre sem kell költeni, valamint az ezzel együtt járó hívásforgalomi kiadások is lehúzhatók a listáról.

„Az automatizált crowdsourcing keretében összehangolt és kiszervezett tevékenységnek számos előnye van, például, hogy mindig a megfelelő apparátus vehető igénybe, párhuzamosan sokan dolgozhatnak egy feladaton, a feladatok szétosztása automatizálható, s a világ bármely részéről ki lehet választani az adott projekthez leginkább megfelelő szakemberekből álló csapatot, – emeli ki a rendszer előnyeit Faragó Péter. Ehhez persze az kell, hogy a munkaszervezés teljesen automatizáltan működjön, kezdve a munka befogadásától, feldarabolásától, a távmunkások vizsgáztatásán, a munkakiosztáson és a minőségbiztosításon át, a bérszámfejtésig és fizetési feladatokig bezárólag.”

Tömegek várakoznak számítógépeik előtt

Elképzelhetetlenül nagy a világszerte távmunkába – és ezen belül a crowdsourcingba – bevonható tömegek száma. Csak Magyarországon több mint 5,5 millió lakos használja az internetet napi rendszerességgel. Kezdetben főként a megváltozott munkaképességűek, illetve az otthonukhoz kötött munkavállalók – például kismamák - körében volt népszerű a távmunka. Azonban a munkanélküliség növekedésével, az internettel és megfelelő számítógéppel rendelkezők köréből egyre többen vállalnak távmunkát, ami biztosítja, hogy minden, hirtelen jött feladatra is van megfelelő mennyiségű és képzettségű bedolgozó. Biztosítékot jelent akár nemzetközi nagyvállalatok számára is, hogy a kiszervezett távmunkát, a crowdsourcing által biztonságosan, gyorsan, magas minőségben, ráadásul a megszokott költségek töredékéért is el lehet végezni.

Kulcsszavak: távmunka

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01