NATO-nagykövet: A kibertámadásokat nem lehet teljesen elhárítani

MTI Sajtóadatbank, 2012. március 17. 10:41

A NATO több mint hat évtizedes működése során a hagyományos hadviselési területeken szinte bármilyen támadás veszélyét el tudta rettenteni, azonban egy kibertámadást elhárítani, illetve teljes védelmet biztosítani ellene nem lehet; az ilyen támadások egy része a jövőben is sikeres lesz - mondta el az MTI-nek Iklódy Gábor, a NATO új típusú biztonsági kihívásokkal foglalkozó főtitkár-helyettese.

    "Ma már tudjuk, hogy internetes támadásokon keresztül egy országot le lehet bénítani, tönkre lehet tenni" - mutatott rá Iklódy, aki ennek alátámasztására három jelentős kibertámadást említett meg az elmúlt évekből. 2007-ben feltehetően az orosz kormány megbízásából összehangolt DDoS támadás (elosztott szolgáltatásmegtagadással járó támadás) érte az észt kormányzati hálózatot, illetve az internetes bankrendszert, amelyek ennek hatására elérhetetlenné váltak. Valószínűleg szintén az orosz kormány volt a megrendelője a 2008-ban a grúz kormányzati portálokat ért támadásoknak is, amelyek bár önmagukban nem okoztak jelentős kárt, az orosz katonai hadműveletekkel együtt jelentős nyomást gyakoroltak a grúz kormányra. "Ennek alapján később kijelenthettük a 2010-es lisszaboni NATO-csúcstalálkozón, hogy ma már a modern hadviselés része a kibertér használata, hiszen a grúziai kibertámadás egy katonai hadművelet előkészítése volt" - hangsúlyozta a magyar NATO-nagykövet, aki emlékeztetett a Stuxnet nevű, főként iráni nukleáris létesítményeket megtámadó vírusra is, amely első ízben okozott fizikai kárt egy ilyen típusú irányító rendszerben.

     A támadónak mindig előnye van a védelemmel szemben, de a megelőzést lehet fejleszteni - véli Iklódy. A NATO ennek szellemében jelenleg kizárólag a védelemre igyekszik berendezkedni a kiberhadviselés területén, a legfőbb feladat  a tagországok területének, valamint a lakosságnak a védelme. Bár alapvetően nemzeti hatáskörbe tartozik, hogy az egyes tagországok infrastruktúrája ellen indított kibertámadásokat a hatóságok kivédjék, de a NATO igyekszik kifejleszteni olyan képességeket és mechanizmusokat, hogy miként tudna segítséget nyújtani a tagállamainak egy ilyen offenzíva esetén. Iklódy szerint fontos a kormányzatok és a vállalatok közötti sokkal szorosabb együttműködés is. "A kormányok egy percre sem szabad, hogy azt higgyék, a kibertér az övék. Ez nem az övék" - jelentette ki a nagykövet.

    A közös nemzetközi stratégia kialakításában a fordulópontot a 2010-es lisszaboni csúcstalálkozó jelentette, amely a kiber-kérdést a NATO egyik prioritásaként határozta meg. "A NATO-nak képesnek kell lennie arra, hogy bármilyen támadás esetén - érkezzen az levegőből, szárazföldről, az űrből, vagy a kibertérből - segítséget tudjon nyújtani a tagországnak. Ezt persze egyszerűbb mondani, mint megvalósítani" - mutatott rá Iklódy. Szép fokozatosan, a különböző nemzeti hatóságokkal, nemzetközi szervezetekkel, illetve magánvállalatokkal együttműködve a NATO bizonyos nemzeti kommunikációs hálózatokra megpróbál bizonyos minimumelvárásokat kialakítani - vázolta fel a stratégiát a nagykövet. Elsősorban azokról a hálózatokról van szó, amelyeken a NATO-val kapcsolatos adatokat, információkat továbbítanak, s amelyek a szervezet működése szempontjából rendkívül fontosak.

    "A kibertérben nincsenek határok, ráadásul az időtényező is megszűnik, hiszen századmásodpercek alatt mehetnek végbe támadások. Mivel az internet révén szorosan össze vagyunk kötve, nem lehet egyéni megoldásokat kialakítani, ezért nagyon fontos egy erős nemzetközi együttműködés megvalósítása" - hangsúlyozta Iklódy. "Vagy mindenkiben tudatosul, hogy mindannyiunk közös érdeke egy biztonságos kibertér, ahol a kereskedelemtől kezdve a kultúrán át a demokrácia terjesztéséig minden szabadon mozoghat, vagy ha nem, akkor ez egy nagyon komolya fenyegetést jelent a jövőre nézve" - tette hozzá.

Kulcsszavak: security hacker

Prim.hu - Kiemelt hír ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

A Magyar Telekom 2024. harmadik negyedéves eredményei

A Magyar Telekom közzétette 2024. harmadik negyedévére vonatkozó, az EU által befogadott IFRS Számviteli Standardok  szerinti konszolidált pénzügyi eredményeit. A negyedéves pénzügyi jelentés nem auditált értékeket tartalmaz az összes pénzügyi időszakra.

2024. november 14. 11:21

Marad a jóáras korlátlan belföldi mobilnet, sőt, 7 napig díjmentesen tesztelhető

Idén júliusban indult a mobilhasználati élményt forradalmasító, teljesen digitális tarifa Yepp néven, ami egy üzletlátogatás vagy személyes kontaktus nélkül, mobilalkalmazáson keresztül, akár 10 perc alatt aktiválható és korlátlan belföldi mobilnetet kínáló előfizetés. A merőben új koncepció bevezető kedvezményes havidíját 2025. január 6-ig meghosszabbítja a szolgáltató, sőt, mostantól új megrendelés esetén 7 napos ingyenes próbaidőszakot is biztosít.

2024. november 13. 14:59

Elindult a nevezés az idei Marketing Diamond Awardsra

A Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) idén immár tizedik alkalommal hirdeti meg a kisebb költségvetésből megvalósuló marketingaktivitások számára a Marketing Diamond Awards pályázatot, amelyre egészen 2025. január 15-ig nyújthatják be a szervezetek a pályázati anyagaikat. A díj szakmai elismeréseinek átadására 2025. február 11-én az Etele Cinemaban megrendezésre kerülő Digital Marketing Forumon kerül majd sor. 

2024. november 6. 20:49

Bemutatták a jövő Yettel üzleteit

Budapesten, Belgrádban és Szófiában egyidőben mutatták be, hogyan alakulnak majd át a jövő Yettel üzletei. Az új koncepció nemcsak az üzletben eltöltött időt, hanem bizonyos esetekben az odavezető utat is újraértelmezi. A cseh Bratka tervezőiroda rendhagyó ötleteit a magyar szakemberek elsőként a KÖKI Bevásárlóközpontban valósították meg úgy, hogy a középpontban a közvetlenség és az akadálymentesítés új szintje áll.

2024. november 5. 18:15

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01