Egységes informatikai rendszert alakítanak ki az egészségügyben
Szócska Miklós a parlament egészségügyi bizottságának ülésén kiemelte: a teljes, egymással összefüggő, egységet alkotó rendszer bizonyos elemei már működnek, de másfél-két év múlva az egész szisztéma üzemelhet, és nemzetközi összehasonlításban is példamutató lehet.
Az államtitkár rámutatott: céljuk többek között, hogy a kórházi és a népegészségügyi szektort informatikailag összekössék, a betegellátást pedig bármely személyazonosító okmánnyal igénybe vehetik majd az emberek. Ezzel párhuzamosan kiépítik a jogosultsági adatbázist, illetve az elektronikus recept szolgáltatást is megvalósítják - tette hozzá.
Beszámolt arról, hogy egyik projektjükkel humán erőforrás monitoringrendszert alakítanak ki, amely számon tartja a szakembereket, s így alkalmas lesz munkaközvetítésre. Olyan alrendszert is felépítenek, amellyel le lehet majd kérdezni az Országos Egészségbiztosítási Pénztár összes kiadását, illetve még azt is, hogy melyik kistérségben költik a legtöbbet a betegekre, adataikat pedig térképeken, táblázatokban, grafikonokon is ábrázolják.
Az egészségügyi államtitkár szólt arról: lakossági tájékoztató rendszert is alkotnak, amelynek segítségével egyebek mellett meg lehet tudni, hogy hol található a legközelebbi nyitva tartó patika vagy egy adott kórházi osztály, illetve járóbeteg-rendelés. Összességében az egészségügyben létező adatbázisokkal "mindenki részt vesz az egységes adatszolgáltatásban", amelyhez azonban elengedhetetlenül szükséges a kórházak és rendelők informatikai fejlesztése - tette hozzá.
A védőnőket táblagépekkel látják el, így az adatokat egyből azokra vihetik fel, és a gyermek fejlődéséhez szükséges információkhoz a családok is hozzáférhetnek majd. További programként jelölte meg, hogy a jövőben egy adott intézményben le tudják hívni azokat a leleteket, amelyeket egy másik kórházban készítettek, de a web-alapú adatbiztonságra különös hangsúlyt helyeznek.
Szócska Miklós elmondta: a mentőszolgálat irányításában új logisztikai rendet írnak elő, és új telepatológiai konzultációs rendszert is kialakítanak. A telepatológia olyan, távolból folytatott patológiai munka, amelynek során a vizsgálati anyagot nem hagyományos mikroszkópos optikán keresztül vizsgálják, hanem számítógép-monitoron értékelik.
Szege Zoltán, a minisztérium e-egészségügyi programirodájának vezetője közölte: szeretnék az egészségügyi intézmények közötti együttműködést szorosabbá tenni, ennek egyik feltétele, hogy azok informatikailag kapcsolódjanak egymáshoz, a betegek adatai pedig megoszthatóvá váljanak közöttük.
Úgy fogalmazott: céljuk, hogy különböző hozzáférési szinteken "ne kelljen összevadászni" a betegek adatait, azok elérhetővé váljanak minden intézményben. Mint mondta, az egészségügyi ügyfélkapuval az egészséges állampolgárokat is szeretnék megszólítani, továbbá szeretnék az egészségügyi dolgozókat képezni, hogy a rendszert hatékonyan tudják használni.
Kapcsolódó cikkek
- A telefonom nélkül soha! - A dél-koreai fiatalok digitális függősége
- Az új BodyMaps mobilalkalmazással felfedezhetjük belső szerveink működését
- Fogyókúra szórakoztató számítógépes programmal
- A nanotechnológia új orvostudományi lehetősége
- Digitális ápolót vet be a kórházakban a Xerox
- Mobilapplikáció is segíti a leszokni vágyó dohányosokat
- Megengedett szint alatt van az elektroszmog
- Gyermek-egészségügyi informatikai rendszert alakított ki a T-Systems
- Kalmár-díjjal jutalmazta Havasi Zoltán fejlesztését az NJSZT
- Hibrid nyomtatóval készülhet helyettesítő porcszövet
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.