Stratégiai prioritás lesz a Big Data a következő öt évben
A Cisco® Connected World Technology Report (CCWTR) felmérés 18 ország informatikai szakembereinek körében vizsgálta a Big Data-projektek megvalósításával kapcsolatos informatikai felkészültséget, kihívásokat, technológiai hiányosságokat és stratégiai értéket.
Bár a legtöbb vállalat aktívan gyűjti, tárolja és elemzi az adatokat, a jelentés rávilágít arra, hogy sokuk számára a Big Data üzleti és informatikai vetületei egyaránt kihívást jelentenek. Miközben a válaszadók 60 százaléka egyetért azzal, hogy a Big Data a jövőben segíteni fogja a döntéshozatalt és hozzájárul a versenyképesség javításához, csupán 28 százalékuk számolt be arról, hogy az adatok már jelenleg is stratégiai értéket hoznak a cég számára.
A Cisco Connected World Technology Report (CCWTR) legfontosabb megállapításai a Big Data kapcsán
Big Data: nagy lehetőség, fontos prioritás
· Az informatikai vezetők több mint kétharmada gondolja úgy, hogy a Big Data stratégiai jelentőségű téma lesz vállalata számára 2013-ban, valamint a következő öt évben. A legtöbben Argentínában (89 százalék), Kínában (86 százalék), Indiában (83 százalék), Mexikóban és Lengyelországban (egyaránt 78 százalék) voltak ezen az állásponton.
· A válaszadók több mint harmada (38 százaléka) számolt be arról, hogy bár rendelkezik Big Data-megoldással, megfelelő stratégiai tervre lenne szüksége annak hasznosítására.
A Big Data kibővíti az IT szerepkörét
A Big Data-projektek lehetőséget nyújtanak arra, hogy az IT divízió stratégiai partnerré váljon a szervezeten belül.
· A válaszadók 73 százaléka gondolja úgy, hogy a Big Data-stratégia kialakításában az informatikai részleg fogja a legjelentősebb szerepet vállalni. Azonban a válaszadók egy része szerint más üzleti egységek is csatlakoznak majd ehhez a munkához, például a pénzügy (24 százalék szerint), a kutatás-fejlesztés (20 százalék), az üzemeltetés (20 százalék), a mérnökség (19 százalék), a marketing (15 százalék), illetve az értékesítés (14 százalék).
A Big Data és az informatikai munkaerő
Számos vállalat jut arra a következtetésre, hogy a Big Data-projektek több üzleti egység bevonását, és ennek következtében új típusú együttműködést igényelnek. Bár a Big Data szempontjából a technológia is igen fontos, nagy szükség van olyan speciális gyakorlati képességekkel rendelkező kreatív munkatársakra, akik elképzelik és realizálják az adatokban rejlő lehetőségeket. Egyre nagyobb az igény az olyan informatikai szakemberek képzésére, akik jártasak ezen a speciális területen – például „adattudósokra”, akik képesek az adatokat sokatmondó információvá alakítani, kreatív és látványos módon szemléltetni az eredményeket, és feltárni azok lehetséges üzleti hatásait.
· Az informatikai vezetők több mint fele (56 százalék) gondolja úgy, hogy a Big Data-projektek hatással lesznek az informatikai munkaerő-felvételre, 22 százalékuk szerint pedig ez a hatás jelentős lesz.
A Big Data hatása az IT beruházásokra
· A válaszadók több mint fele gondolja úgy, hogy a Big Data a technológiai, létszám- és szaktudásbeli követelmények miatt rövid és hosszú távon egyaránt növelni fogja a szervezet informatikai költségvetését.
· A megkérdezettek 81 százaléka volt azon a véleményen, hogy a Big Data-projektekhez felhőalapú számítási képességekre is szükség lesz.
· Az IT-vezetők közel fele (48 százaléka) úgy becsülte, hogy a hálózati terhelés az elkövetkező két évben megduplázódik, 23 százalék várakozásai szerint a hálózati terhelés a következő két évben megháromszorozódik.
· A válaszadók 40 százaléka vélte úgy, hogy vállalata felkészült a hálózati forgalom jelentős növekedésére.
· A felmérésben résztvevők 27 százaléka gondolta úgy, hogy megfelelőbb informatikai irányelvekre és biztonsági intézkedésekre lesz szükség. 21 százalék említette, hogy nagyobb sávszélességre lesz szükségük.
Kihívások, akadályozó tényezők
Az IT-vezetők több területen is kihívásokról számolnak be a Big Data-megoldások bevezetése kapcsán: ezek közül első a biztonság, amelyet a rendelkezésre álló költségvetés és a szakértelem követ.
· Világszerte a válaszadók több mint negyede (27 százalék) állította azt, hogy az adatbiztonság és a kockázatkezelés komoly problémát jelent. A Big Data-projektekkel kapcsolatos legfontosabb adatbiztonsági kérdések között az adatok hatalmas mennyiségét, a különböző adatelérési lehetőségek számát, illetve a biztonsági költségvetés szűkösségét említették.
· A biztonsági kérdések leginkább Kínában (45 százalék), Indiában (41 százalék), az Egyesült Államokban (36 százalék) és Brazíliában (33 százalék) meghatározóak.
· Összességében a válaszadók közel negyede tekintette lényeges kérdésnek az informatikai részleg alacsony létszámát (13 százalék), illetve a Big Datával kapcsolatos szakértelem hiányát (10 százalék.
Adatok mozgásban: az új adatforrások új lehetőségeket teremtenek
Létezik egy igen fontos, és nagyrészt kihasználatlan adattípus, mégpedig az eszközök, érzékelők és videokamerák által valós időben előállított adatok, amelyek valós idejű felhasználás esetén a legértékesebbek. A Cisco ezeket mozgásban lévő adatoknak (Data in Motion) nevezi. A hálózat képes összefüggést teremteni az ilyen valós idejű adatok között, például összekapcsolni egy adott személy vagy eszköz helyét, identitását és jelenléti állapotát (tehát hogy elérhető-e vagy sem), amelynek alapján az alkalmazások azonnal döntéseket hozhatnak vagy műveleteket végezhetnek, sőt, akár jövőbeli események előrejelzésére is képesek lehetnek. A gépek egymás közötti, automatizálási célú kommunikációja jó példa arra, hogy a valós idejű adatok rendkívül értékesek lehetnek például a termelési folyamatok optimalizálása során. A Cisco Visual Networking Index globális mobil-adatforgalomra vonatkozó 2012–2017-es előrejelzése szerint 2017-re több mint 1,7 milliárdot tesz majd ki a gép-gép (M2M) kapcsolatok száma.
· A válaszadók 73 százaléka tervezi a digitális érzékelőkből, intelligens mérőeszközökből, videókból és más, nem hagyományos „okos” hálózati eszközökből származó adatok felhasználását Big Data-projektek keretében.
· Az elfogadottság még korai szakaszban jár: világszerte csak a felmérésben résztvevők 33 százaléka rendelkezik konkrét tervvel az új adatforrások kihasználását illetően.
· Kivétel ez alól Kína (64 százalék), India (59 százalék) és Argentína (50 százalék), ahol az IT-vezetők jelentős része számolt be arról, hogy vállalatuknál már folyamatban van az új adatforrások hasznosítása.
Honnan származik az adatáradat?
A vállalatok már jelenleg is számos különböző típusú információt gyűjtenek és/vagy használnak, köztük strukturált és strukturálatlan adatokat.
· A felmérésben résztvevő vállalatok körében a következő adatforrások a leggyakoribbak:
o 74 százalék gyűjt aktuális adatokat.
o 55 százalék gyűjt múltbeli adatokat.
o 48 százalék gyűjt felügyeleti rendszerekből és érzékelőkből származó adatokat.
o 40 százalék hasznosít olyan valós idejű adatokat, amelyeket használat után töröl. A valós idejű adatok felhasználása az átlagosnál jóval magasabb volt Indiában (62 százalék), az Egyesült Államokban (60 százalék) és Argentínában (58 százalék).
o 32 százalék gyűjt nem strukturált adatokat, például videoanyagokat.
Kapcsolódó cikkek
- Hét lépés szükséges a big data kiaknázásához
- Cisco: okostelefonok világából ismert újdonságok a vállalati kommunikációban
- Megújuló informatikai hálózat a Fővárosi Vízműveknél
- Magyarországon is beköszöntött a BYOD-korszak
- Napi 428 ezer megbeszélés a világ vezető webes csoportmunka felületén
- A legális és tömegesen látogatott oldalak a legveszélyeztetettebbek
- Egy lépéssel az energiaköltségek előtt
- Virtuális próbafülke és egyéb digitális hatások a vásárlásra
- Mobileszközök és egységes hozzáférés vállalati környezetben
- Megérkezett a SAS Visual Analytics új verziója
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.