Alig figyelnek mobiljaikra a fesztiválozók
Itt a nyár és vele együtt kezdődik a fesztiválszezon is. A Norton legfrissebb kutatása szerint a fesztiválozók 77 százaléka kiemelten fontosnak tartja, hogy okostelefonját is magával vigye a rendezvényekre, 35 százalékuk viszont egyáltalán nem foglalkozik a készülékén tárolt adatok biztonságával. Sokan ráadásul nem megbízható forrásokból vásárolják meg a belépőjegyeket, így már több hamis jegyet adnak el a bűnözők online, mint a helyszíneken.
A leggyakoribb és legkézenfekvőbb probléma, mellyel a fogyasztók szembesülnek, hogy a mobiltelefonjukat elveszítik, vagy éppen ellopják tőlük. A Norton felmérése szerint a fesztiválozók 35 százalékával történt már meg ilyen eset. Rengeteg készülék tűnik el például a tömegközlekedési eszközökön a rendezvények előtt vagy után, de a szabadban, bárokban és éttermekben is gyakran elhagyják őket. Ehhez képest nagyon magas arány, a válaszadók 31 százaléka egyáltalán nem használ biztonsági jelszót a telefonján, 35 százalékuk pedig semmilyen megelőző intézkedést nem tesz a tolvajok ellen, amivel rendkívüli módon megkönnyítik a személyes információkra vadászó bűnözők dolgát. Olyan fontos adatokat adnak így a kezükre, mint például az e-mailek, és a levelezésben tárolt fontos értesítések más online fiókokból, bankszámlákról, stb.
A Norton kutatása rávilágít arra is, hogy a harminc évnél fiatalabbak inkább hajlandóak óvintézkedéseket tenni okostelefonjuk védelmére, mint az idősebbek - például az ötven év felettiek. Ennek ellenére a koncerteken és fesztiválokon ők veszítik el gyakrabban, vagy tőlük lopják el nagyobb számban a mobilokat. A legkevésbé Észak-Amerikában figyelnek az emberek telefonjuk biztonságára (40 százalék), a legóvatosabbak a dél-amerikaiak (18 százalék), a legtöbb készüléket pedig Kínában tulajdonítják el (56 százalék) a felmérés szerint.
A Norton által megkérdezett fesztiválozók 78 százaléka készített már fényképeket és videókat a telefonjával, 50 százalékuk pedig a közösségi oldalakon is megosztotta ezeket. A kutatásból kiderült, hogy a nők szívesebben posztolnak, illetve jelentkeznek be az egyes rendezvényekre a közösségi felületeken, mint a férfiak.
„Nemcsak a lopások vagy a közösségi megosztások által sodródhat veszélybe a mobilunk és vele együtt személyes adataink, hanem a nyílt wifi hálózatok használata miatt is” – mutat rá az egyik leggyakoribb hibára Rakoncza Zsolt, a Norton üzletág vezetője. A kutatás szerint a megkérdezettek 68 százaléka használt már a fesztiválokon nyilvános wifit. Amennyiben ezek a hálózatok védtelenek, a kiberbűnözők érzékeny információkat „szívhatnak” le rajtuk keresztül. „Az emberek 80 százaléka a levelezését, 40 százaléka pedig még a bankszámláját is ellenőrizte már nagyobb rendezvény közben, ami rendkívül kockázatos a publikus hálózatokon. Ilyen esetekben érdemes megfontolni a személyes VPN használatát, vagy keressünk inkább egy védett, megbízható hálózatot” – tanácsolja a szakértő.
A felmérésben részt vevők majdnem egyötöde mutatott már fel elektronikus belépőjegyet a telefonjával, egytizedük pedig az eseményhez kapcsolódó termékeket is vásárolt már. A válaszadók ötödének van viszont olyan ismerőse, akinek az interneten vásárolt jegyéről később a helyszínen derült ki, hogy nem biztosít belépést az ígért szektorokba. Jellemző eredmény az is, hogy a hamis online boltok ma már több problémás belépőjegyet adnak el (58 százalék), mint a helyszíni üzérek (49 százalék). A fesztiválozók előszeretettel telepítenek a telefonjukra az adott eseményhez kapcsolódó alkalmazásokat is. 66 százalékuk elégedett volt ezekkel a programokkal, ám a negyedükről sajnos bebizonyosodott, hogy kéretlen üzeneteket továbbítottak a felhasználókhoz. Az szórakozni vágyók 12 százaléka utólag meg is bánta a letöltésüket – áll a felmérésben.
„A bűnözők akkor csapnak le, amikor a legkevésbé számítunk rá. A nyári fesztiválok és koncertek ideális terepet jelentenek a tolvajoknak és az adathalászoknak, akik a felhasználók védtelen mobiltelefonjáról, a pillanatnyi figyelmetlenséget kihasználva könnyedén megszerezhetik a tulajdonos személyes vagy banki adatait. Nem szabad rögtön engedni azoknak a csábító ajánlatoknak sem, amelyek gyanúsan olcsó fesztiváljegyeket vagy szolgáltatásokat hirdetnek.” – mondta Rakoncza Zsolt.
Kapcsolódó cikkek
- Valentin napon is ügyeljünk számítógépeink biztonságára!
- Ingyenesen elérhető a Norton Identity Safe béta verziója
- Kockázatos játék a nem biztosított wifi hálózatok használata
- Biztonságos mobilokat kapnak a német politikusok
- Tavaly 8,1 milliárd jen kárt okoztak internetes csalók Tokióban
- Hat percnél tovább nem vagyunk mobilunk nélkül
- Új veszélyek jelentek meg az interneten
- Szülői felügyelet szoftver az új Sony VAIO notebookokon
- Biztonsági tippek Windows 8-at használó új eszközeinkhez
- Érdemes betartani a biztonságos online vásárlás szabályait
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.