Google BERT: Magyarországon is fut a valaha volt egyik legjelentősebb algoritmus-módosítás
Danny Sullivan Twitteren jelentette be, hogy az angol után 70 másik nyelven köztük magyar nyelven is fut már a BERT algoritmus. És hogy mi az a BERT algoritmus? A Google hivatalos közleménye szerint: ” talán a legnagyobb lépés a keresés történetében“.
Érdekes módon Danny Sullivan sem tudott róla, hogy az angol után a többi nyelven is elindították a BERT algoritmus. Egy felhasználói kérdésre a Twitteren azt írta, hogy csak angol nyelven fut egyelőre, majd röviddel ez után korrigálta magát és bejelentette, hogy 70 másik nyelven is él az algoritmus. De mi is az a BERT algoritmus?
A Google hivatalos blogoldalán jelentette be, még október 25-én hogy óriási algoritmusfrissítést hajtott végre. A hivatalos közlemény úgy fogalmaz, hogy: ”talán a legnagyobb lépés a keresés történetében”. A bejelentés súlyát mutatja, hogy azt nem a webmester blogon jelentették be, hanem a hivatalos Google blogon, mégpedig a Google alelnöke.
Lássuk a részleteket!
„A legnagyobb ugrás előre az elmúlt öt évben, és az internetes keresés egyik legnagyobb lépése.” így fogalmaz a Google hivatalos blogoldala. A nemzetközi lefuttatása az algoritmusnak ezen a héten vette kezdetét. A francia LeMonde információi szerint egészen pontosan december 9-én, tehát a hétfői napon. az egyelőre nem világos, hogy lefutott-e már, de vélhetően nem, mivel az angol bevezetése is hosszabb időszakra elhúzódott.
A hivatalos BERT-algoritmus elnevezés lényege, hogy a Google egy olyan algoritmust dolgozott ki, amellyel emberszerűbben tudják értelmezni a felhasználói kereséseket. A mostani algoritmus minden tizedik felhasználói keresést érinti és ez azt jelenti, hogy a hatás erősebb, mint a legerősebb Panda és Pingvin algoritmusok voltak. Vélhetően a valaha volt legnagyobb hatással járó algoritmusfrissítésről beszélhetünk a Google történetében.
Danny Sullivan szerint angol nyelven 10%-át érinti a kereséseknek, az egyes nyelveken azonban eltérő a hatás 1-10% közötti.
Amit a BERT algoritmusról tudni lehet
A legfontosabbak:
- az algoritmusfrissítés kihat a bővített kivonatokra is
- a BERT-algoritmus mesterséges intelligencián alapuló algoritmus, akárcsak a Rank Brain algoritmus volt korábban
- A BERT a neurális hálózatokon alapuló mélytanulásos technikára épült, amely a nyelv jobb megértését teszi lehetővé. A BERT-et egyébként a Google a tavalyi évben nyílt forráskódúvá tette
A lényeg, hogy azáltal, hogy a Google jobban megérti a felhasználók keresési szándékát jobb minőségű találati listát tud nyújtani nekik. Magyarán a kérdésükre pontosabb választ tud adni.
A Google erre egy példát is hozott. Az alábbi keresés: “2019 brazil traveler to usa need a visa” esetében a „to” szócska igen fontos. Korábban a Google ezt úgy értelmezte, hogy amerikaiak akarnak Brazíliába menni, most már érti, hogy a felhasználó szándéka nem ez, hanem éppen ezzel ellentétes. A Search Engine Land cikkében több hasonló példa is olvasható.
- A BERT betűszavakból adódik össze: BERT: Bidirectional Encoder Representations from Transformers
- A BERT lehetővé teszi, hogy a Google jobban megértse a felhasználói kereséseket és megértse, hogy adott kereséshez milyen találat illik jobban. Mindez azáltal, hogy jobban megérti a nyelv finomságait
- A BERT frissítés nagyon erőteljes hatású lesz, a keresések 10%-át érinti és „A legnagyobb ugrás előre az elmúlt öt évben, és az internetes keresés egyik legnagyobb lépése.”
- A Google nyilatkozata szerint a BERT-algoritmust széleskörűen tesztelték és véleményük szerint nagy előrelépést hoz az új algoritmus
- A BERT algoritmus nem váltja le a Rank Brain, vagy más mesterséges intelligencián alapuló algoritmus, hanem azokat kiegészíti, olykor helyettesíti. A Google magyarázata szerint egy felhasználói keresésénél több módszerrel elemzik azt, például figyelik, hogy lehetséges-e, hogy van elütés a felhasználói keresésben, vagy értelmezhető-e a szó valaminek a szinonimájaként, és így tovább. Ezek együttesen dolgoznak és értelmezik a nyelvet.
Bár a Google óriási hatásról beszél, az angolnyelvű SEO szakemberek egyelőre nem észleltek drasztikus helyezés és forgalom-átrendeződést. Az én tippem az, hogy az új algoritmus nem az egyértelmű fő kulcsszavak helyezéseit érinti elsősorban, hanem a rengeteg long tail keresésre van hatása.
A SEO szakma a RankBrain algoritmust sem észlelte igazán, és most is csak kis-közepes algoritmusmódosítást tippeltek.
Mindez arra mutat, hogy a BERT-algoritmusra nem lehet optimalizálni. Minél jobb tartalmat kell készíteni, ami kiszolgálja a felhasználót, hiszen a BERT segítségével a Google pontosabban vezeti majd a felhasználót az adott oldalra.
Miért fontos mindez mégis? Nos, a Google szerint az elmúlt 5 évének legnagyobb frissítéséről van szó, és a legnagyobb hatású változásról a keresés történetében. Ez nem apróság.
A Google hivatalos bejelentése szerint a BERT algoritmus angol nyelven kezd el dolgozni, de a BERT képes arra, hogy az angol nyelvterületen tanultakat más nyelvekre is alkalmazza. Vélhetően ez a tanulási folyamat gyorsabb volt a vártnál, ezért kerülhetett sor a bevezetésére a vártnál hamarabb a többi nyelven is.
Mi a teendőm?
Egyelőre nehéz megmondani van e teendője annak, aki keresőoptimalizálási szempontból figyel oda a BERT algoritmusra. A BERT arról szól, hogy a Google jobban megérti a weboldalon a szöveget és jobban megérti a felhasználói kereséseket is.
Véleményem szerint ennek az lesz az eredménye, hogy jobb minőségű látogatókat hoz a weboldaladra, jobb lesz a konverziós arány, és az oldalon eltöltött idő és javul a visszafordulási arány is.
Még tovább erősödik a jó minőségű szöveges tartalmak szerepe, és tovább csökken a rossz értelemben vett túloptimalizált kulcsszóval tömködött szövegek jelentősége.
Összességében javulhat a találati lista minősége.
Forgalomban nem várok radikális változásokat, bár ebben tévedhetek, mert azt gondolom a long tailek egy részét elveszítjük, máshol viszont nyerünk, de összességében a látogatók jobb minőségűek lesznek.
A fő kulcsszavak helyezéseiben viszont nem várok nagy változást.
Vélhetően kell minimum 1-2 hét mire érdemben látni fogjuk a BERT hatását. És mivel egy öntanuló rendszerről van szó, vélhetően nem egyszeri futásról van szó, hanem folyamatos finomítgatásról. A BERT algoritmus állandó szereplője lesz most már a magyar internetes keresésnek is.
Forrás: Szuhi Attila - ite.hu
Kapcsolódó cikkek
- Mi érdekelte leginkább a magyarokat az idei évben?
- Ki nyeri a mobil gyorsasági versenyt?
- Google: Bagoly-algoritmussal a hamis hírek ellen
- 2016-ban sport eseményekre és filmekre kerestek legtöbben a magyarok
- Újabb büntetést jelentett be a Google, vége a felugró ablakoknak!
- Király Gábor a „legkeresettebb” magyar focista
- Horvátországba és Montenegróba utazna a magyar
- Erre keresett Magyarország 2015-ben
- Már működik a Google mesterséges intelligenciája
- Mesterséges intelligencia szűri a spameket a Google-nál
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.