NMHH-kutatás: egyre fiatalabban kezdenek netezni a magyar gyerekek
Közel kétszer annyi 7-8 éves gyereknek volt tavaly mobiltelefonja, mint 2017-ben – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) reprezentatív kérdőíves kutatásából. Ártalmakkal is hamar találkoznak a neten, de a felmérés biztató eredménye, hogy a szülők aktív érdeklődése gyerekeik online tevékenysége iránt mérhetően csökkenti a fiatalokra leselkedő online kockázatokat. A médiahatóság a kutatás nyomán megújította szülőknek szóló információs oldalát, a Gyerekaneten.hu-t, az oldal népszerűsítésére pedig kampányt indított.
A NMHH megbízásából 2017 után tavaly újra elkészítette a Psyma közvéleménykutató cég a kérdőíves, személyes interjún alapuló kutatását a gyerekek médiahasználati szokásairól. A reprezentatív minta kétezer, 7 és 16 év közötti gyermekből és szüleikből állt. A kutatás eredménye szerint a gyerekek egyre hamarabb lépnek fel a netre, és egyre hamarabb szereznek tapasztalatokat a közösségi médiában. Három év alatt a 7-8 évesek körében közel duplájára nőtt a telefonnal rendelkezők aránya: 14 százalékról 24 százalékra emelkedett. A felmérés szerint a magyar tízévesek többségének ma már van mobiltelefonja és ez az eszköz egyre inkább okostelefon, amelyhez havidíjas és mobilnet-előfizetés is tartozik.
A közösségi médiában jelen lévő tízévesek száma 3 év alatt több mint háromszorosára, 3-ról 10 százalékra emelkedett.
A kutatás kedvező tendenciákat is feltárt: bár az internetet egyre hamarabb kezdik használni a gyerekek, de óvatosabban, tudatosabban bánnak az adataikkal, mint korábban. 2017-ben a közösségi médiaprofillal rendelkezőknek még a 66 százaléka osztott meg magáról fényképet, 2020-ban ez az arány 58 százalékra csökkent. E-mail-címét, iskolája nevét vagy telefonszámát is egyre kisebb hányaduk teszi nyilvánosan megismerhetővé.
A kutatás által feltárt veszélyek, kockázatok és a szülői stratégiák
A kutatási eredmények szerint a 11 és 16 évesek között három év alatt a duplájára nőtt azoknak az eseteknek az aránya, amikor egy idegen igyekezett kapcsolatba lépni velük: 9 százalékról 18 százalékra. Minden tizedik gyermek visszajelöli az őt bejelölő idegent, a 13-14 évesek negyede, a 15-16 évesek közel harmada tart kapcsolatot olyan „ismerősökkel”, akiket személyesen sohasem látott. Az ismeretlenek által megkeresett gyerekek fele szembesül online ártalommal, negyedük pedig konkrét jogsértéssel.
A magyar szülők nagyjából harmada választ passzív stratégiát a gyermeke digitális életében, vagyis nem tilt, nem korlátoz, nem ellenőriz és nem is beszélget a netes tapasztalatokról. Pedig a kutatás szerint az aktív stratégiát alkalmazó szülők gyermekei jóval tudatosabb döntéseket hoznak a neten, mint a passzív viselkedést mutatók.
A kutatás egyértelmű és biztató eredménye, hogy a szülők bármilyen, a gyermek online térben való jelenlétével kapcsolatos aktivitása, érdeklődése mérhetően csökkenti az ott, a gyerekre leselkedő kockázatokat. A Psyma teljes kutatása és a legfontosabb eredményeket kiemelő rövidebb prezentáció is elérhető a hatóság honlapján.
Felfrissült a Gyerekaneten.hu
Az NMHH egy szülőknek szóló – a gyerekek online életéhez kapcsolódó – tanácsadó, információs oldalt üzemeltet: a Gyerekaneten.hu-t. A site 2021 őszére megújult, új struktúrája már a témákat kifejtő szakértői cikkeket helyezi előtérbe, és a szócikkeken, kvízeken túl elmélyültebb ismeretszerzésre is hív. A szerkesztők ehhez frissítették és bővítették az oldal tartalmait, az új, Ellenőrző lista című írások pedig rövid, pontokba szedett tanácsokat adnak a szülőknek egyes aktuális online jelenségek megértéséhez, kezeléséhez. A tanácsadó listákat az NMHH Bűvösvölgy médiaértésoktató-központjaiban oktató szakemberek írják hónapról hónapra. Havonta várhatók a külső szakértők cikkei is a digitális gyermeknevelés kényes és fontos témáiról. Az elsőként kiemelt írás a behálózás problémáját járja körül, a digitális térben mozgó rosszindulatú idegenek tevékenységére, az ezzel kapcsolatos megelőzésre hívja fel a szülők figyelmét.
A médiahatóság a behálózás témáját fókuszba helyezve novemberben kampányt is indított a Gyerekaneten.hu ismertségének növelésére: országosan közterületen city-light plakátokkal, budapesti villamosokon elhelyezett reklámokkal, valamint online és közösségi médiás hirdetésekkel szólítja meg a szülőket. A hirdetések központi gondolata az, hogy a szülők feltételezik, hogy olyan bizalmas kapcsolatban állnak gyermekükkel, amely kizárólagos és amely védelmet biztosít. A neten azonban a gyerekeket rosszindulatú idegenek is elérhetik, a bizalmukba férkőzhetnek, ez pedig komoly veszélyeket rejthet. A kockázatos események csökkentéséért a gyermekek biztonságáért lehet és kell tenni. Ehhez a Gyerekaneten.hu oldal érdemi segítséget ad.
Kapcsolódó cikkek
- Burkolt tévéreklámok miatt figyelmeztetett a Médiatanács
- Évi kétmillió mérés az NMHH független netsebességmérő oldalán
- NMHH-kutatás: a felhasználók közel kétharmada használja online hívásra is a netet
- Négy rádiós pályázaton hirdetett nyerteseket a Médiatanács
- NMHH: Még mindig nem tért vissza a reklámpiac a járvány előtti szinthez
- Mobilkészülékcsere-támogatási programot indít a hírközlési hatóság
- A 3G küszöbön álló búcsúja során a hírközlési hatóság a fogyasztók védelmére összpontosít
- NMHH: 2021 első felében az új reklámok közel tizede a koronavírushoz kapcsolódott
- Jelentősen csökkent a SIM-kártyás visszaélések száma
- Hetvenmillió forint műszaki támogatás közösségi tévéknek, rádióknak
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
TECHXPO 2024: Már közel 360 ezren töltötték le a Digitális Állampolgár mobilalkalmazást
Megnyitotta kapuit a TECHXPO 2024, Közép-Európa legnagyobb tech csúcstalálkozója Budapesten. A négynapos rendezvény fajsúlyos nemzetközi konferenciaprogrammal indult, melynek nyitóelőadását Rogán Antal, a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter tartotta a Digitális Állampolgárság témájában. Előadott még a konferencián többek között Gerd Leonhard, a világ TOP 10 jövőkutatóinak egyike, Hong-Eng Koh, a Huawei Technologies globális közszolgálati iparági vezető kutatója, illetve Bojár Gábor, a Graphisoft alapítója is.
A Tenstorrenttel közösen fejleszti mesterségesintelligencia-megoldásait az LG
Az LG Electronics (LG) és a Tenstorrent bejelentette, hogy kibővítették együttműködésüket, amelynek célja a globális piacra szánt SoC-k, (System-on-Chips, azaz egylapkás rendszerek) fejlesztése. A partnerség révén az LG célja, hogy tovább bővítse a termékeihez és szolgáltatásaihoz használt AI-chipek tervezésében és fejlesztésében rejlő lehetőségeket. A vállalat elkötelezett az AI-alapú innovációk előmozdítása mellett, különösen a háztartási készülékek, az okosotthon-megoldások, valamint a jövőbeli mobilitási és kereskedelmi fejlesztésének területén.
Franciaországban már a mesterséges intelligencia deríti fel a villanyóraleolvasási hibákat
Az ENEDIS, Franciaország villamosenergia-hálózati elosztója az SAP Signavio Process Mining és az SAP Business AI megoldásait választotta annak érdekében, hogy automatizálja a mérőleolvasások során észlelt anomáliák megoldását, és megbízható számlázást garantáljon mintegy 600 000 üzleti ügyfelének.
A Vezetők között a Schneider Electric az e-autók töltését menedzselő megoldások piacán
A Vezető megoldásszállítók közé sorolta az IDC kutatócég „MarketScape: Worldwide Electric Vehicle Charging Management Solutions 2024 Vendor Assessment” elemzése a Schneider Electricet az elektromos járművek töltését menedzselő rendszerek piacán. A vállalat megoldásai átfogó töltőinfrastruktúra-kezelést biztosítanak a skálázhatóságra, a megbízhatóságra, a biztonságra és a felhasználói élményre összpontosítva.
Rébuszok helyett kézzelfogható megoldások a NIS2 fejtörőhöz
Nagy érdeklődés övezte a Gábor Dénes Egyetem NIS2 konferenciáját. Ennek egyik oka a téma aktualitása, hiszen a kiberbiztonság szavatolása kötelező törvényi előírás az érintett vállalatok részére. A másik ok, hogy kevés az egész folyamatot átfogó és bemutató esemény, amely nemcsak a NIS2 irányelvben meghatározott jogszabályi előírásokat mutatja be és értelmezi, hanem kézzelfogható, gyakorlati megoldásokat is kínál a vállalatok részére.