Jelentősen csökkent a SIM-kártyás visszaélések száma

forrás: Prím Online, 2021. szeptember 27. 17:13

Adataink és vagyonunk biztonsága érdekében egy egyszerű meghatalmazás már nem elég, ha a SIM-kártyánk cseréjére készülünk. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a szolgáltatói gyakorlatok ellenőrzése után új eljárások bevezetését kérte a Telekomtól, a Telenortól és a Vodafone-tól. A hírközlési hatóság és a szolgáltatók a szigorított intézkedésektől azt várják, hogy jelentősen csökkenni fog az ilyen típusú visszaélések száma. Számíthatunk a cserélendő SIM-kártya ellenőrzésére, az új kártya késleltetett aktiválására, meghatalmazás esetén hitelesítés megkövetelésére, de ellenőrző kód, tájékoztató sms küldésére is.

Különböző híradásokból ismert esetek miatt az NMHH idén tavasszal ellenőrizte a szolgáltatók SIM-kártya-cseréjével kapcsolatos gyakorlatát. Előfordultak ugyanis olyan nagy anyagi kárt okozó visszaélések, amelyek az áldozatok banki visszaigazoló SMS-eihez való hozzáférésen alapultak. Ehhez a csalók először megszerezték az áldozatok személyes és banki adatait, majd azok birtokában egy kéttanús meghatalmazással SIM-cserét kezdeményeztek a szolgáltatónál arra hivatkozva, hogy az eddig használt kártya elveszett vagy már nem használható. Mivel ilyenkor a régi SIM-kártyát szinte azonnal deaktiválták, a bűnözők az új kártyára érkező SMS-kódokkal visszaélve banki tranzakciókat hajthattak végre, ugyan csak rövid ideig, de így is akár több tízmilliós károkat okozva. 

 

A szolgáltatók a hírközlési hatósággal együttműködve több lépésben is szigorították folyamataikat, így az ellenőrzés végére jelentősen csökkent a csalás esélye. Idén ősztől mindhárom szolgáltatónál a SIM cseréje a lakossági előfizető személyes eljárásán alapul. Az NMHH teljes kockázatelemzést is kért a szolgáltatóktól azért, hogy a folyamatok gyenge pontjait feltárják és azokhoz védelmi intézkedéseket rendeljenek.

 

Milyen egyedi megoldásokat alkalmaznak a szolgáltatók a csalások megelőzésére?

A Telenor az előfizető helyett eljáró személy meghatalmazását csak akkor fogadja el, miután ellenőrizte, hogy az eredeti SIM-kártya nem működik vagy zárolva van, mivel ezek indokolják a kártyacserét. Ezen kívül késlelteti a SIM-kártya aktiválását, ezzel párhuzamosan pedig tájékoztató SMS-t küld a csereigényről, így az esetlegesen megtévesztett előfizetőnek minimum három órája van közbelépni és jelezni a visszaélést a szolgáltatónak. Az üzleti előfizetőknél a cég bevezetett egy egyszeri, kártyacseréhez kapcsolódó, hívószámhoz kötött kódot, amelyet csere előtt a hivatalos kapcsolattartónak kérnie kell a szolgáltatótól. Kizárólag közjegyző által hitelesített meghatalmazással és a kóddal együtt lehet intézni a SIM-cserét.

 

A Vodafone-nál csak akkor intézkedhet meghatalmazott ilyen ügyekben, ha bemutatja a cserélendő SIM-kártyát. Ilyen esetben futár viszi ki az új kártyát az előfizetőnek, vagy pedig felhívják őt, aki a biztonsági kód megadásával igazolja, hogy ő igényelt cserét. Mind a lakossági, mind az üzleti előfizetőknél csak ügyvéd vagy közjegyző által hitelesített meghatalmazást és eredeti okiratokat fogad el a szolgáltató. 

 

Lakossági előfizetők esetében a Telekomnál meghatalmazással egyáltalán nem lehet eljárni. A lakossági és az üzleti előfizetőknél az eljárás során ellenőrzésképpen fel kell hívni a SIM-kártyához tartozó hívószámot. A vállalatnál további biztonsági lépések bevezetését is tervezik. 

 

Fontos a fogyasztói éberség

Az NMHH folyamatosan figyelemmel kíséri, hogy az intézkedésekkel hatékonyan visszaszorulnak-e az ilyen típusú visszaélések. Fontos kiemelni, hogy az említett esetek nem a szolgáltatók valamilyen mulasztása miatt történhettek meg, a felhasználók maguk is felelősek saját adataik védelméért, körültekintő és óvatos kezeléséért. Ezért a hatóság felhívja a fogyasztók figyelmét a mindenkori éberségre, a hírközlési szolgáltatások tudatos igénybevételére és a biztonságos adatkezelésre. 

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A Seco honlapja az ügyfelek kezébe adja a hatékonyság erejét

A Seco weboldala új, úttörő funkcióval bővül, amely segítségével az ügyfelek azonnal összehasonlíthatják a rendelkezésre álló lapkákat, így gyorsan megtalálhatják és megrendelhetik a jelenlegi szerszámaiknak megfelelő, illetve az azoknál akár kiválóbb cseretermékeket a Seco kínálatából.

2024. május 2. 19:14

Magyar klíma-körkép: a többség klíma nélkül várja a kánikulát

A magyarok 67 százalékának nincs otthon klímája, legnagyobb arányban ventilátorral hűtenek a nyári melegben. Akik mégis vásárolnak, azok egyértelműen az ár és az energiafogyasztás alapján hozzák meg a döntésüket – derül ki a Hisense friss reprezentatív kutatásából. 

2024. május 2. 17:48

Stratégiai összefogás az AWS és a Deloitte közt

Több éves, átfogó, stratégiai együttműködésbe kezdett a világ legnagyobb vezetési tanácsadó cége, a Deloitte, valamint a világ legnagyobb nyilvános felhőszolgáltatója, az Amazon Web Services (AWS). A kooperációjuk célja, hogy felgyorsítsák a vállalatok digitális transzformációját, az üzleti műveleteik felhőbe terelésével felkészítsék őket az egyre élesedő versenyre, valamint maximalizálják számukra a felhőalapú technológia üzleti előnyeit. 

2024. május 2. 16:07

A SteelSeries bemutatja a fehér színű Arctis Nova Pro sorozatot

A SteelSeries, a gaming kategóriában legtöbbet díjazott Arctis audiótermékek megalkotója, az eredeti esport márka, amely egyesíti a gaminget a kultúrával, ma bemutatta a díjnyertes Arctis Nova Pro sorozatú headset vadonatúj fehér változatát.

2024. május 2. 14:33

Cégmarketing trendek – 2024. Legyünk jelen egyszerre mindenhol!

Legyünk ott mindenhol! Ez a jelszava mostanában a cégeknek. Mindenütt látszódni, hallatszódni kell, hogy a nagy kommunikációs zajban észrevegyenek. A PP Konferenciaközpont és a BKIK „Cégmarketing trendek – 2024 Legyünk jelen egyszerre mindenhol!” című, május 30-án megrendezendő hibrid konferenciájának előadói választ adnak arra, hogy hogyan juttassuk el üzeneteinket a vevőinknek a rendkívül felpörgetett, zajos online és offline térben 2024-ben.

2024. május 2. 12:59

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

2024. április 29. 11:38

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14