Új dimenziókat hozhat a CES 2014: Elég végre a fanyalgásból
Helyszíni tudósítóink - Horváth László és Italia Federici - az alábbi cikkben összefoglalták azokat a trendeket, amelyek meghatározták 2013-at, és amelyek terén újabb eredmények várhatók Las Vegasban, a kedden kezdődő szórakoztató elektronikai látványkiállításon, vagy az ahogy az ilyen rendezvényeket - nem minden alap nélkül - Amerikában nevezik: show-n.
Büszkén készülődünk a coloradói éves sítáborban az idei CES-re, ami garantáltan nagyobb lesz, mint a korábbiak, rekordszámú kiállítóval, és annak ellenére több látogató vesz részt rajta, hogy ez szinte már lehetetlen, hisz fizikailag nem fér több geek a sivatagi kaszinó-város szállodáiba.
Azt már tudjuk – a korábbi évekből -, hogy lehetetlen néhány nap alatt bejárni a gigantikus Convention Centert, az azt körülvevő ideiglenes sátorvárost, a helyben felépitett intelligens lakóháznegyedet, na meg persze a tucatnyi szállodát, amelyek mindegyikére átterjedt már a fogyasztói elektronika show, és ahol egymást érik a privát bemutatók, meghívásos fogadások, sajtótájékoztatók. Épp ezért az idén komoly szakemberekkel szövetkeztünk, egy egész csapat szállítja az információkat, ráadásul van köztük három magyar inkubátoros-startupos üzletember is, akik mind ígéretet tettek arra, hogy beszámolnak arról, ami nekik feltűnik ebben a mindent és mindenkit lehengerlő kínálatban.
A felkészülést megpróbáltuk fokozni azzal is, hogy átnéztünk néhány cikket a tavalyi CES-ről és a 2013-as évről, de az igazat megvallva, ez inkább elkeserítőleg, mintsem lelkesítőleg hatott stábunkra, ilyen mértékű fanyalgással rég találkoztunk, mindenki azt szajkózta, hogy mennyire gyenge volt a tavalyi felhozatal, szinte semmi sem történt 2013-ban. Nos, úgy gondoltuk, hogy ez esetben a legjobb bevezető így a CES előtt az lehet, ha ezt cáfoljuk, nézzük sorjában milyen szenzációs történések, fogalmak, folyamatok, eredmények fűződnek 2013-hoz, ráadásul olyanok, amelyek mind a tavalyi és korábbi CES kiállításokon fogalmazódtak meg, és értek be az elmúlt esztendőre.
Rendszerek
Az egyik ilyen eredmény, az intelligens rendszerekben történő gondolkodás és működés (pl. IOS mint az m-commerce motorja a mobil készülékeken, és az Android mint az olcsón megkapható tömegkészülékek rendszere). Internetezés és szörfözés mobilon, VoIP, streaming videó, videokonferencia és más virtuális megoldások és az ezzel járó, ezt körülbástyázó szabványok mind a CES-en jelentek meg először, és nyomukban ki is törtek a jogi háborúk (ld. Apple / Samsung párviadal, amely a két óriás rendszer első nagy nyilvános összeütközését is jelentette.)
A CES látogatók mindezt az “okos tévék” és “set top boxok” fantasztikus statisztériájának felvonulása mellett láthatták, mint ahogy az is feltűnhetett számukra, hogy a Microsoftnak már lassan egy gyenge statisztaszerep se jut: nem lehet ekkora technológiai ciklusokat ismmétlődően kihagyni. Érdekesség egyébként, hogy az Apple, amely önállóan nem vesz részt a CES-en, csak beszállítói és alvállalkozói révén van jelen, mennyire főszereplő, mennyire lesi mindenki, hogy épp hol tart, mire készül, és mennyire meghatározozza azokat a folyamatokat is, amelyekben nincs benne, látszik, hogy a forgatókönyvírók egyike évek óta és ma is - egyértelműen - a cupertinói óriás.
Internet of things
Az a technológiai folyamat, hogy ma már nem csak a számítástechnikai eszközök, hanem gyakorlatilag minden bekapcsolható a hálózatba, a korábbi kísérleti fázisból eljutott a beta üzemmódba, és készülődik a tömegfogyasztásra. Ez egy hihetetlen álom megvalósulása, az emberi képességek kiteljesítése, kibővülése; élettelen tárgyak megtöltése emberi, társadalmi kapcsolati funkciókkal az internet révén. Ha nagyon le akarnánk egyszerűesíte a fogalmat, akkor végül is a robottechnológiáig, a tárgyak működtetéséig, távvezérléséig jutunk el, ami nem hangzik annyira izgalmasan, mint az “Internet of things”, de rávilágít arra, hogy napjaink szenzációit nem feltétlenül tegnap találták ki, hanem esetleg már tegnapelőtt is velünk éltek valamilyen formában.
Hordozható szenzoros számítástechnika
A “wearable computing technologies” is megszületett, felnőtt, és kitört a “koncepciók” világából: az egyszerű lépésszámlálókat űrtechnológiájú komplexitás váltja föl, ráadásul máris a tömegtermelés szintjén. A leginnovatívabb cégek ezen a téren a Fitbit (Nike), a legendás Pebble, avagy a Samsung Galaxy Smartwatch-a, és nyomukban tucatjával jönnek majd a látványos önfigyelő, testfigyelő gépezetek, hordozható egészségügyi laboratóriumok a CES-re és nemsokára a piacra is.
Virtuális valóság generálása
Nagy dolgok vannak készülőben ezen a területen is, sokan kipróbáltuk már a háromdimenziós jatékokat és stimulációs programokat, mindez Google szemüveggel és újabb kinetikus eszközökkel a virtuális valóság és a valóság egyre jobb és tökéletesebb kombinációját eredményezi.
Google autó
Nemrégiben egy Szilikon völgy-i stoptáblánál magam is találkoztam az első önmagát elvezető autóval, s innen feltehetően rohamléptekkel fejlesztik majd ezt a technológiát is. Az internet ipar kepzelőerejét és mágikus mindenhatóságát mutatja, hogy a pilóta nélküli járgányt nem a százéves nagynevű autós birodalmak, hanem a Google csinálta meg.
Google Glass
A virtuális valóság kapcsán már asszociáltunk erre az egyelőre primitive készülékre, amely az embert robottá képes alakítani, de bizonyos, hogy hamar elfelejthetjük majd az első verziót, és egy új iparág épülhet erre az eszközre. A Google Glass új lendületet adhat a social media számára is, hisz azok, akik önmaguk életéről eddig csak videóval, fotóval, szöveggel tudósítottak, rövidesen a szemtanú “szemszögéből” oszthatnak meg minden családi- vagy akár sporteseményt, gyakorlatilag a történéssel egyidejűleg.
Big Data
Ami a legfontosabb 2013-as trendet mutatja, és az irányt 2014-re, a CES-re és azon túl: a Big Data a mindennapi élet része lett. Hogy ez mi mindent jelent az egyén szempontjából, az most még nem látszik, de akár egész életünket visszapörgethetjük óráról órára, percről percre, és ez nem csak nosztalgiából történhet, hanem praktikus okokból is. Lehet, hogy ez ijesztően hangzik, de megtudhatjuk majd, hogy hogyan és mennyit alszik a 16 éves gyerek, milyen filmeket néz, milyen számítógépes játékot játszik, és ez hogyan hat testi és lelki fejlődésére. A technológia készen áll, már most akadnak, akik az életet filmező chip segítségével napjaik minden mozzanatát megörökítik, és az efféle életjátékok résztvevői bizonyosan meg fognak szaporodni 2014-ben.
Ezek a trendek mindenki számára nyilvánvalóak, akik nyitott szemmel nézték a tavalyi CES-t, és akik itt élnek közöttük, használják a tömegtermelésbe bekerülő műszaki eszközöket. Fanyalgásra tehát nincs okunk, izgalmas időket élünk, és szerintem a CES 2014 is beilleszkedik majd ebbe a folyamatba, új dimenziókat nyit meg számunkra mind a gazdaság, mind a szórakozás, mind az ömegismerés terén.
Kapcsolódó cikkek
- Tablet boom-mal és magyar kiállítókkal rajtol január 8-án a 2013-as CES
- 4G-vel újít a Chevrolet
- Debreceni találmány csökkentheti a fűtési költségeket
- CES: 266 centiméteres, ívelt ULTRA HD TV az LG-től
- Apróságok a fa alá
- Versenyképes magyarok a CES 2014-en: 3D, navigáció és vizualizációs keresőmotor
- Digitális átalakulás: A kicsik beelőznek
- Piaci áttörés előtt a 3D nyomtatási technológia
- IDC: növekedésnek indultak az informatikai beruházások Kelet-Közép-Európában
- CES 2014: szemmel vezérlés, 3D nyomtatás és appok
Prim.hu - Kiemelt hír ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
A Magyar Telekom 2024. harmadik negyedéves eredményei
A Magyar Telekom közzétette 2024. harmadik negyedévére vonatkozó, az EU által befogadott IFRS Számviteli Standardok szerinti konszolidált pénzügyi eredményeit. A negyedéves pénzügyi jelentés nem auditált értékeket tartalmaz az összes pénzügyi időszakra.
Marad a jóáras korlátlan belföldi mobilnet, sőt, 7 napig díjmentesen tesztelhető
Idén júliusban indult a mobilhasználati élményt forradalmasító, teljesen digitális tarifa Yepp néven, ami egy üzletlátogatás vagy személyes kontaktus nélkül, mobilalkalmazáson keresztül, akár 10 perc alatt aktiválható és korlátlan belföldi mobilnetet kínáló előfizetés. A merőben új koncepció bevezető kedvezményes havidíját 2025. január 6-ig meghosszabbítja a szolgáltató, sőt, mostantól új megrendelés esetén 7 napos ingyenes próbaidőszakot is biztosít.
Elindult a nevezés az idei Marketing Diamond Awardsra
A Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) idén immár tizedik alkalommal hirdeti meg a kisebb költségvetésből megvalósuló marketingaktivitások számára a Marketing Diamond Awards pályázatot, amelyre egészen 2025. január 15-ig nyújthatják be a szervezetek a pályázati anyagaikat. A díj szakmai elismeréseinek átadására 2025. február 11-én az Etele Cinemaban megrendezésre kerülő Digital Marketing Forumon kerül majd sor.
Bemutatták a jövő Yettel üzleteit
Budapesten, Belgrádban és Szófiában egyidőben mutatták be, hogyan alakulnak majd át a jövő Yettel üzletei. Az új koncepció nemcsak az üzletben eltöltött időt, hanem bizonyos esetekben az odavezető utat is újraértelmezi. A cseh Bratka tervezőiroda rendhagyó ötleteit a magyar szakemberek elsőként a KÖKI Bevásárlóközpontban valósították meg úgy, hogy a középpontban a közvetlenség és az akadálymentesítés új szintje áll.