Jelszó helyett a mobilos azonosításé a jövő?
"Ha valaki feltöri a jelszavadat, megváltoztathatod utána – ahányszor csak akarod. Az ujjlenyomatodat nem tudod megváltoztatni. Csak tíz van belőle. És mindenen otthagyod, amit csak megérintesz; egyáltalán nem számít titoknak".
Alen Stuart Franken
Napjainkra a hagyományos felhasználónév és jelszó kombináció egyre kevesebb védelmet jelent, mivel nehéz biztonságban tartani és biztonságosan használni ezeket az adatokat. Hiába kapnak el egy-egy hackert, aki bejelentkezési adatokat lop el, ha rögtön kettő lép a helyére szofisztikáltabb módszerekkel.
Mutasd a mobilod, megmondom, ki vagy!
A megoldás az, ha a jelszavas azonosítást teljes egészében lecseréljük, vagy legalább kiegészítjük valamilyen nagyobb biztonságot jelentő technológiával. A mobileszközök térnyerése mellett kézenfekvőnek tűnik a mobilos azonosítás bevezetése. Természetesen ennek a módszernek is megvannak a maga nehézségei, azonban a megfelelő óvintézkedések után a jelszavas azonosításnál jóval nagyobb biztonságot nyújt, ezért érdemes fontolóra venni a lehetőségeket.
Ha a felhasználók a mobiljaikkal azonosíthatják magukat, az többek között azt is jelenti a vállalat számára, hogy nem kell külön okoskártyákat kezelnie, ami komoly terhet jelent bonyolultabb rendszerek és nagy mennyiségű kártya esetén. Smart card-ok helyett a tanúsítványokat a SIM kártyákon keresztül lehet használni, természetesen PIN-kódhoz kötve. Az online bankolás során ez már széles körben alkalmazott technológia, és egyes szolgáltatók, így például a Swisscom már bemutattak olyan termékeket, amelyek SIM-kártyákon tárolt, PKI-alapú, mobilos aláírási és azonosítási technológiák használatát teszik lehetővé.
Titkos trió: ujjlenyomat, kérdés, saját eszköz
Napjaink mobileszközeibe egyre több gyártó épít be különféle biometrikus autentikációt, például ujjlenyomat-olvasót, illetve arc- vagy hangfelismerést. Természetesen ezek nem száz százalékig biztonságosak, azonban más azonosítási módszerek kiegészítéseként jól működhetnek, hiszen nagyobb biztonsággal képesek megerősíteni a felhasználók személyazonosságát.
A mobileszközök emellett számos helyalapú szolgáltatást is kínálnak, például megjelenítik a helyi időjárással, forgalommal vagy a környéken található szolgáltatásokkal kapcsolatos, legfrissebb információkat Az eszköz és a felhasználó pozíciójának behatárolását több összetevő is segíti, beleértve a GPS-t, illetve a mobiltornyok és wifi-hálózatok lokalizációs adatait. Ezt az adatot arra is fel lehet használni, hogy szükség esetén egy plusz autentikációs folyamatot indítson el. Abban az esetben, ha a felhasználó érzékeny adatot kíván elérni az irodán kívülről vagy egy ismeretlen helyről, a rendszer ezt észlelve kérheti az illetőtől, hogy azonosítsa magát egy további módszerrel is. Ez jelentheti például olyan kérdések megválaszolását, amelyekre csak a készülék tulajdonosa tudja a választ, és nem deríthető ki pusztán a telefon vagy tablet tartalmának átnézésével.
Egységben az erő
A buktatók megkerülésére és a mobil személyazonosság lehetőségeinek kihasználására az egyik módszer a többfaktoros autentikáció, amelyhez kettő vagy több, egymástól független autentikációs faktorra van szükség. Ilyen faktor lehet valami, amit csak a felhasználó tud (például jelszó vagy válasz egy adott kérdésre), valami, amit csak a felhasználó birtokol (például egy okoskártya vagy mobileszköz), illetve valami, ami csak a felhasználó lehet (biometrikus jellemző, például ujjlenyomat).
Minél több faktort alkalmaznak, annál erősebb az azonosítás. Hiszen hiába lopják el az adott okostelefont vagy tabletet, ha az érzékeny vállalati adatok és alkalmazások eléréséhez szükség van a felhasználó ujjlenyomatára vagy tudására is. A mobileszköz ráadásul megfelelő platformot biztosít arra, hogy mindhárom faktort egy helyre gyűjtse még akkor is, ha a készülék nem a vállalat, hanem a felhasználó saját tulajdona. Éppen ezért a mobilos azonosítás anyagi szempontból is vonzó lehet a szervezetek számára ahhoz, hogy többfaktoros autentikációt alkalmazzanak a mobilos, a felhőalapú, illetve a vállalati alkalmazások eléréséhez.
Kapcsolódó cikkek
- Forrester: jól teljesítenek a Novell végpont-titkosítási megoldásai
- Mobilszolgáltatóban vásárolt többséget a BT
- Piacok és hálózatok integrációjára számít a Magyar Telekom vezérigazgatója
- Az előfizetők állíthatják össze az új Telenor tarifacsomagokat
- Három NetIQ tipp az egyszerűbb felügyeletért
- NetIQ Secure Configuration Manager 6.0: a biztonsági előírások szakértője és őre
- 7 trend, amelyre érdemes odafigyelni 2015-ben
- Már 15 millió fizető felhasználóval rendelkezik a Spotify
- Már a levegőbe rajzolt betűket is érti a telefonunk
- A Huawei és az Omlet bejelentette együttműködését: fókuszban a személyes adatok védelme
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.