A pénznél is többet érnek adataink a Facebooknak
Csak óvatosan a Facebookkal! – erre hívják fel a figyelmet a szakemberek. Egy nemrégiben készített tanulmányból kiderül, hogy a közösségi oldal adatokat gyűjt még azokról is, akik nem is rendelkeznek felhasználói fiókkal.
Magyarországon közel ötmillió ember használja a Facebookot, amely azokat is követni tudja, akik nem tagjai, vagyis a nem regisztrált internetezők is megfigyelhetők – erre jutottak egy közelmúltban készített belga tanulmány szerzői. Az adatszerzés módja, hogy a Facebook más oldalakba úgynevezett követési kódokat épít be – mondta a 180 percnek Gombos Zsolt Facebook-szakértő.
Hozzátette: a netezők ma már folyamatosan olyan weboldalakat látogatnak, amelyekben vannak a közösségi portáltól származó kódok. Ilyenek például az egyes híroldalakon a cikkek mellett található, ajánlást szolgáló like gombok, továbbküldési gombok. Aki elkezd böngészni egy hírportált, azt a Facebook gyakorlatilag megcímkézi, és tudja, hogy a felhasználó milyen tartalmakat kezdett el nézegetni a közösségi oldalon kívül.
Ezeket az adatokat a hirdetőknek jó pénzért megvásárolják, és fel is használják, hogy releváns reklámokkal tudják bombázni a fogyasztókat. Gombos Zsolt szerint nagyon sokszor elhangzik, hogy az emberek reklámkerülőek. Ennek oka, hogy a fogyasztók általában olyan hirdetésekkel találkoznak, amelyek nem érdeklik őket, nem nekik szólnak, ezért zavaróak, az adott személy netezési szokásairól szerzett adatok alapján azonban a hirdetők már képesek lehetnek arra, hogy az érdeklődésüket felkeltő reklámokat küldjenek neki.
"Kísérleti alanyok vagyunk, mert bent vagyunk a rendszerben, használjuk, és ezzel rengeteg adatot adunk át. Illúzió, hogy a Facebook ingyenes." - jelentette ki. Azok az egyszerű felhasználók – mintegy másfél milliárd ember – aki fent van a Facebookon, a pénznél sokkal drágább kinccsel fizet, az adataival – tette hozzá.
A jó helyre bemért reklám nemcsak a hirdetőnek, hanem a fogyasztónak is javára szolgálhat, bár az is előfordulhat, hogy a felhasználó adatait rossz célokra használják fel – mondta a Kossuth Rádió műsorában Fülöp Tamás igazságügyi informatikai szakértő. Ha például kitesz valaki egy képet a netre arról, hogy épp a repülőtéren van, és nyaralni indul Dél-Amerikába, ahol két hétig marad, akkor az nemcsak az ismerősöknek, hanem a betörőknek is érdekes információ lehet. Egy ilyen posztból például a képbe ágyazott geokód alapján az is kiderülhet, hol lakik a fényképet és szöveget megosztó felhasználó.
Jól át kell gondolni tehát, milyen információkat osztunk meg a Facebookon. Különösen a kiskorúak vannak veszélyben, akik gyakran nem eléggé tájékozottak, milyen kockázatokkal jár a közösségi oldal használata – hangoztatta Gombos Zsolt.
Forrás: 180 perc / Kossuth Rádió / hirado.hu
Kapcsolódó cikkek
- Törli a Facebook az inaktív rajongókat
- Az állásunkba kerülhet a közösségi locsogás
- Örökölhetők lesznek a Facebook-profilok
- Facebook-katonákat vetnek be tavasztól
- GAFA-EU: a háború még csak most kezdődik a tech-óriásokkal
- A közösségi oldalakon a nők az aktívabbak
- Meghaladta az egymilliót Klaus Johannis kedvelőinek száma a Facebookon
- Mobilizálódik a közösségi élet
- Egy magyar alkalmazás segíti a Facebook oldalak kezelőit
- A közösségi média szétveri az étkezési kultúrát
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.