Tévhitek miatt terjednek lassan a vállalati felhőszolgáltatások Magyarországon
A fejlett országokban rohamtempóban terjednek a vállalati felhőszolgáltatások, itthon viszont a nagyvállalatok mindössze 8 százaléka csatlakozott eddig az új IT forradalomhoz. Az ok az ismeretek hiánya és néhány alaptalan félelem – derül ki a Microsoft és az Informatikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ) közös kutatásából. A magyar cégvezetők biztonságosabbnak hiszik a meglévő informatikai infrastruktúrájukat, és sokan nem tudják, hogy a felhőmegoldások nem csak az IT, de a HR, vagy a marketing kiadásaikat is csökkenthetik.
„A felhőalapú megoldások nagyon gyorsan terjednek világszerte, ám azt látni kell, hogy Magyarországon a penetráció még jelentős elmaradást mutat a nyugat-európai átlaghoz képest” – hangsúlyozta Jean-Philippe Courtois, a Microsoft International elnöke magyarországi látogatásán. „Úgy vélem, hogy nagy lehetőségek rejlenek még a magyar nagyvállalatok felhőhasználatának területén, és különösen fontos, hogy a felzárkózó cégek megbízható szolgáltatót válasszanak” – tette hozzá. A magyar nagyvállalatok jelentősen lemaradtak ugyanis a felhőszolgáltatások alkalmazása terén európai társaiktól. Míg Finnországban például mára a vállalatok több mint fele használ felhőt, Magyarországon ez az arány alig 8 százalék, ami jelentős lemaradást mutat a legfejlettebb országokhoz képest. A szakemberek ugyanakkor a jövőre nézve bizakodók. A rossz beidegződésekből eredő alaptalan félelmekre ugyanis könnyedén adható válasz.
A most megkérdezett hazai cégvezetők közel 80 százaléka számára fontos kérdés, hogy a szolgáltatás megfelel-e az adatvédelmi irányelveknek, a hatósági előírásoknak. További mintegy 70 százalék aggódik a saját adatvagyona feletti kontroll elvesztése, a külső szolgáltatótól való függés miatt, miközben a válaszadók több mint harmada számára a jogi környezet kiszámíthatósága és a szabályozottság a fontos. Miközben Nyugat-Európában éppen az elérhető jelentős költségmegtakarítások miatt növekszik a felhőszolgáltatások népszerűsége, addig Magyarországon ez a szempont csupán a negyedik helyre szorul.
Az adatbiztonságért aggódó vállalatvezetők jelentős része ugyanakkor – miközben sokszor ok nélkül biztonságosabbnak véli meglévő IT infrastruktúráját – nincs tisztában azzal, hogy a felhőszolgáltatásokra is létezik ma már az adatbiztonságot is minősítő ISO szabvány, amely – nagyrészt a Microsoft megoldásait példaként állítva – biztosítja az ügyfeleket számára az alapvető adatbiztonsági szabályok betartását. Sőt, az Európai Unió is minősíti a szolgáltatásokat; a szigorú brüsszeli szabályoknak elsőként – és egyelőre egyedüliként – a Microsoft felhőszolgáltatása felelt meg.
„Adatvédelmi gyakorlatunk alapja, hogy a felhasználók tudta és engedélye nélkül harmadik fél ne férhessen hozzá az adatokhoz” – emelte ki Papp István, a Microsoft Magyarország vezérigazgatója. „Felhőszolgáltatásaink nemcsak egyszerűen és költséghatékony módon vezethetők be, de könnyebben is használhatók, mint más, hasonló megoldások, hiszen a mindenki számára jól ismert IT-környezetben működnek. Úgy vélem, hogy összefoglalva a mi szempontunkból a kutatás nem is annyira problémákat, inkább lehetőségeket tárt fel.”
A felmérés szerint a magyar cégvezetők számára sem kérdés, hogy a felhőszolgáltatás olcsóbb a hagyományos IT-megoldásoknál. Mindössze a válaszadók 16 százaléka fogalmazott meg olyan aggodalmat, hogy a szolgáltatás esetleg drágább lehet, miközben 65 százalékuk számára alapvető elvárás a költségmegtakarítás. A cégvezetőknek ugyanakkor a fele nem tudta pontosan megmondani, mennyit is költ vállalata jelenleg informatikára, míg a válaszadók ötöde úgy kalkulált, hogy az IT-költség – a területen foglalkoztatott szakembergárda béreivel együtt – évente 50 és 200 millió forint között alakulhat.
Kevéssé ismert újdonságnak számít egyelőre az is, hogy milyen innovatív megoldásokat tehet lehetővé a cloud egy nagyvállalat életében. A döntő többség (88 százalék) említette az IT területét arra a kérdésre válaszul, hol lehetne szerinte előnyösen alkalmazni a felhőszolgáltatásokat. A marketingre és az ügyfélkapcsolatokra a válaszadók alig fele gondolt, míg a HR-re és a pénzügyre kevesebb, mint a harmaduk, holott a nemzetközi tapasztalatok szerint a cégen belüli működés megújítása különösen ezeken a területeken hozhat látványos eredményeket.
Kapcsolódó cikkek
- A budapesti LLP segíti az amerikai szoftveróriás, a BlackLine régiós terjeszkedését
- Felhőből nézhetünk videót az Ericssonnal
- SUSE OpenStack Cloud 5: továbbfejlesztett privátfelhő-felügyelet
- Felhőben olcsóbbak és hatékonyabbak a kereskedelmi rendszerek
- Beruházás nélkül a felhőből
- Négy tanács a hibridfelhők biztonságos használatához
- Megérkezett az Oracle Service Cloud új kiadása
- Így spórolhatnak milliókat a cégek az IT-költségeiken
- Újra lesz Appra magyar! alkalmazásfejlesztő verseny
- Az Office 365 felhasználók korlátlan OneDrive tárhelyet kapnak
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Indul a Hello Cleantech 3.0: a magyar startupok számára is kitörést biztosít a program
A rendkívül sikeres, eddig közel 300 úttörő megoldást és 50 iparági vezetőt összehozó, Hello Cleantech program harmadik alkalommal is elindult idén novemberben. Már fogadják az európai tiszta energetikai megoldásokat bemutató pályázatokat szerte Európából, ezen belül Magyarországról is. A 2024-es EIT InnoEnergy által indított program egyedülálló hidat képez az innovatív startupok és iparági vezetők között. A résztvevők amellett, hogy szakmai támogatásban részesülhetnek üzlet- és technológiafejlesztési területen, finanszírozáshoz juthatnak és hozzáférhetnek a vezető kockázati tőkealapokhoz.
Az adózás területén is új korszakot hoz a mesterséges intelligencia
Jelentősen átalakíthatja az adó- és pénzügyi osztályok működését a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) — derül ki az EY 1600 pénzügyi igazgató és adószakértő megkérdezésével készült nemzetközi kutatásából. Az új technológia fokozza a hatékonyságot a válaszadók többsége szerint, de nem számítanak arra, hogy elveszi az állásokat a szakemberektől.
A magyar vásárlók egyre tudatosabbak az online térben: a Pepita.hu kutatása
A Pepita.hu legfrissebb felmérése szerint a magyar online vásárlók egyre tudatosabban óvják személyes adataikat, és törekednek a biztonságos fizetési megoldások alkalmazására. Az ünnepi időszak küszöbén végzett felmérés eredményei rámutattak, hogy a vásárlók fele rendszeresen használ utánvétet, és sokan részesítik előnyben az olyan biztonsági megoldásokat, mint a kétlépcsős azonosítás vagy a megbízható piacterek. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok bizalma nő az online vásárlás iránt, és az adatvédelem fontossága egyre szélesebb körben ismert.