Katasztrófa utáni helyreállítás a felhőből

forrás: Prím Online, 2015. július 7. 10:21

Minden vállalatvezető tisztában van azzal, hogy érdemes felkészülni a váratlan vészhelyzetekre, így például a leállásokra és kiesésekre is az informatikai rendszerekben. A lehetőségeknek azonban határt szabhat a szűkös költségvetés. A NetIQ szakértői szerint erre a problémára hatékony választ kínálhat a feltörekvőben lévő Disaster Recovery as a Service modell, azaz a szolgáltatásként igénybe vehető katasztrófa utáni helyreállítás.

A jelenlegi gazdasági versenyhelyzetben a leállást egyik szervezet sem engedheti meg magának. Az üzletfolytonosság biztosításához az IT-részlegek valamilyen katasztrófa utáni helyreállítási (Disaster Recovery, DR) megoldást alkalmaznak, amely váratlan helyzet esetén a lehető leghamarabb képes visszaállítani a rendszereket. Az utóbbi időben egyre többen vesznek fontolóra egy új megközelítést ezen a téren: a felhőalapú disaster-recovery-as-a-service (DRaaS, azaz szolgáltatásként igénybe vehető katasztrófa utáni helyreállítás) modellt.

 

A többi felhőalapú szolgáltatáshoz hasonlóan ez a terület is gyorsan bővül. A Markets and Markets elemzőcég várakozásai szerint a DRaaS piac a 2013-as 640,8 millió dolláros értékről 5,77 milliárdra nő 2018-ra. A Transparency Market Research pedig elsősorban a kkv-k oldaláról lát növekvő igényt a DRaaS iránt. De pontosan minek köszönhető, hogy a DRaaS modellt ekkora érdeklődés övezi a különféle vállalatok körében?

 

A DRaaS értéke és a helyreállítási célok

 

Ez a megközelítés a többi felhőalapú szolgáltatáshoz hasonlóan működik. A szolgáltató birtokol és működtet egy DR platformot, amit az ügyfél előfizetéses formában használ. Ez az új modell a hagyományos katasztrófa utáni helyreállítási módszerekhez képest alacsonyabb költségeket, egyszerűbb használatot és konzisztensebb helyreállítási teljesítményt biztosít.

 

A legtöbb vállalatnál két szám alapján mérik a katasztrófa utáni helyreállítás hatékonyságát. Az RTO (recovery time objective) a kiesés és az újraindítás között eltelt időt jelöli, az RPO (recovery point opjective) pedig az adatvesztési tűrés. Természetesen a legtöbben nulla leállást és adatvesztést szeretnének minden esetben, de a realitások talaján általában a költségvetés szab határt az elképzeléseknek. A legjobb értékeket ígérő tükrözéses megoldások általában rendkívül költségesek, az archiválás-alapú megoldások pedig ugyan alacsonyabb összegeket emésztenek fel, de cserébe hosszabb időbe telik a helyreállítás ilyen esetekben. A NetIQ megoldása, a PlateSpin Forge képes mindkét előnyt ötvözni, és alacsony költségek mellett biztosít lehetőséget teljes informatikai szolgáltatások tükrözésére és megvédésére, beleértve az adatokat, alkalmazásokat és operációs rendszereket.

 

Azonban a kisebb vállalatoknál, ahol az IT részleg nem rendelkezik a DR megoldás üzemeltetéséhez és rendszeres teszteléséhez szükséges idővel és kompetenciával, érdemes egy felhőszolgáltatásra bízni az adatok védelmét. A DRaaS terjedésével egyre nagyobb valószínűséggel találunk olyan szolgáltatást, amely a pénztárcánknak megfelelő ár mellett biztosítja a szükséges RTO és RPO értékeket.

 

A tárhely- és az infrastruktúra-szolgáltatás ötvözése

 

Az alacsony RPO és RTO értékekhez fejlett, megbízható és jól skálázható termékekre van szükség a tárhelyek és infrastruktúrák terén is, különösen, ha szolgáltatásként vesszük őket igénybe. A tárolónak mindig elérhetőnek és bombabiztosnak kell lennie. A szolgáltatónak biztosítania kell a lehetőséget arra, hogy virtuális gépek formájában bármikor replikálhassuk az adatainkat és szolgáltatásainkat. Ezeket a replikációkat pedig rendszeresen szinkronizálnunk kell a saját működési környezetünkkel, amilyen gyakran csak tudjuk, az ütemezésünknek és költségvetésünknek megfelelően.

 

Amikor pedig egy nem tervezett leállás történik, ez a "pihenőben" lévő tárhely infrastruktúra-szolgáltatásként kel életre. Egyszerűen bekapcsoljuk a virtuális gépek fájljait, és ezek lesznek a helyreállított szolgáltatásaink, amelyek a felhőalapú helyreállítási környezetben futnak. Semmit nem kell másolni vagy letölteni, egyszerűen és zökkenőmentesen átváltunk egyik üzemmódból a másikba. Ezzel a módszerrel alacsony RPO és RTO értékeket garantálhatunk, mivel az összes adatunk a felhőben van, és nem kell értékes időt fordítanunk azok letöltésére.

 

A tárhely- és infrastruktúra-szolgáltatások ötvözésének köszönhetően a DRaaS jól használható modell lehet. A vállalatvezetés nyugodtan alhat, a szervezet pedig versenyképes maradhat egy váratlan leállás esetén is – anélkül, hogy saját DR rendszert kellene fenntartania.

 

Kép: suyati.com

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Siemens Xcelerator: az Eplan és a Siemens zökkenőmentes adatátvitelt tesz lehetővé a gépgyártásban

A Siemens és az Eplan hatékonyabbá teszi a tervezési és gyártási folyamatokat a gépeket és gyártósorokat építő ügyfeleik számára.

2024. december 21. 16:47

A Z-generáció tudja milyen munkahelyet szeretne

Az önérvényesítés, a munkahelyi környezet, az anyagiak, a társas kapcsolatok, valamint a kreativitás, illetve a szellemi ösztönzők azok a legfőbb munkaértékek, amelyek a STEM pályára lépő Z-generációs fiatalok számára meghatározóak a leendő munkahelyük kiválasztásában és az ottani megmaradásukban – derül ki a Becsei Lilla pályaorientációs szakember friss, országos, reprezentatív kutatásából, amit az Együtt a Jövő Mérnökei Szövetséggel együttműködésben készített el a 12. osztályos magyar tanulók körében.  

2024. december 21. 13:49

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Az ázsiai autóipar lehagyta digitalizációban Európát

2024. december 21. 10:22

Új platform köti össze a vállalkozókat és partnereiket

2024. december 16. 13:25

CES 2025 előzetes: Elon Musk Amerikája, avagy a világ Musk-ja

2024. december 9. 16:46

Újabb részvételi rekordot döntött az e-Hód

2024. december 9. 11:32