Az informatikai marketing ösvényein
Persze lehet, hogy elfogultság nélkül és bölcs előrelátással csak a független tanácsadócégek tudnak reális helyzetképet festeni a távközlési piacról, a fogyasztók elvárásairól, a szolgáltatók esélyeiről. Nemzetközi tapasztalatok, alapos felmérések és elemzések, valamint speciális szakértelem és gondolkodásmód birtokában képesek erre, legfeljebb szolgálataikat - amennyiben a versenyzők igénybe veszik - mi fizetjük meg minden percdíjjal és kbps-sel.
A "consultingcégek" térhódítása tükröződött a szeptember 20-án immár negyedszer megrendezett Távközlési és Informatikai Marketing Fórumon is. Amíg 1997-ben, az első ilyen tanácskozáson azon morfondíroztak a szervezők, hogy egyáltalán létezik-e speciálisan informatikai marketing, addig képviselőik mára nem csupán jelenlétükkel igazolták ezt, hanem ilyen témájú előadásaik is tekintélyes részarányt képviseltek a fórum programjában. Érzékeltetésül egy rövid kivonat a jelen lévő cégek jegyzékéből: Stratis, Bell Research Távközlési Piackutató Intézet, CAP Gemini, SAS Institute, DSS Consulting, Carnation Internet Consulting, Taylor Nelson Sofres Modus stb.
A tanácsadók szolgálatainak fokozottabb igénybevétele is jelzi, hogy egyre óvatosabbak a piac szereplői, ugyanis korlátozottak a lehetőségek. Papp Zoltán, a Matáv piacelemzője úgy fogalmazott: "Magyarország, korlátozott mérete miatt kitűnő laboratóriumi terepe lehetne az adatkommunikációs piaci versenynek. A versenyszférában 950 nagyvállalat, 5500 közép- és 30 ezer kisebb vállalat működik, s erre, ezen belül is elsősorban a közép- és nagyvállalati körre fókuszál a legtöbb adatátvitelre szakosodott távközlési szolgáltató."
Mint kiderült, a Matávnál 2000 elejétől végeznek versenyelemzési céllal kvantitatív kutatásokat, így pontosabban meg tudják határozni azokat a vállalattípusokat, amelyeket számos cég bombáz ajánlatával, ugyanakkor rá tudnak mutatni azokra az úgynevezett "fehér foltokra", amelyeket valamennyi távközlési szolgáltató elhanyagol. Az alternatív társaságok célpiaca (nagyvállalatok) sokkal koncentráltabb, a Matáv viszont (magasabb piaci részesedése miatt) kevésbé válogatós. A Matávnak az adatkommunikációs szolgáltatásokat tekintve a több telephelyes nagyvállalati piacon tíz-tizenkét esetből egyben el kell viselnie valamelyik alternatív szolgáltató jelenlétét. Ugyanakkor az alternatívok is kénytelenek (csak sokkal kisebb ügyfélkörükben) egymással társbérletben élni.
A távközlési piac liberalizációja után meginduló verseny egyik komoly fegyvere lehet a pozicionálás - állítja Kovács Balázs, a Bell Research kutatásvezetője. Ahhoz, hogy egy cég a túlkommunikált társadalmunkban sikeres legyen, akár a business-to-business, akár a business-to-customer piacon, pozíciót kell kiépítenie a potenciális ügyfél gondolkodásában. A hangsúly a vevők fejében kialakult érzeteken van.
Nem az a fontos, hogy a szolgáltatást vagy terméket eladó cég tudja, kinél miben jobb, olcsóbb stb., hanem azt is tudnia kell, hogy a vevő hogyan látja ezt, függetlenül attól, hogy amit érzékel, megfelel-e a valóságnak.
S ezen a ponton kaphat a jövőben nagyobb szerepet a távközlési és informatikai marketing - amiről a HTE szeptemberi fóruma szólt.
Kapcsolódó cikkek
- Kínában rohamosan bővül a mobiltelefon-piac
- Tavalyi globĂĄlis chip-eladĂĄs: 248 milliĂĄrd dollĂĄr
- Motorola - az idén kissé nőhet mobiltelefon piac
- Ăj piacra lĂŠphet az internet a tĂĄrhelyek eladĂĄsĂĄval
- FranciaorszĂĄg adĂłkedvezmĂŠnyt ad a videojĂĄtĂŠk-fejlesztĹknek
- Nyugat-eurĂłpai adnetworkĂśt szolgĂĄl ki az Adverticum
- 2007 lesz az evolĂşciĂł evolĂşciĂłjĂĄnak elsĹ ĂŠve?
- IsmĂŠt virĂĄgzik ĂŠs Ăşj szerepet keres az amerikai SzilĂcium-vĂślgy
- ReklĂĄmrĂŠszesedĂŠst kapnak a YouTube-ra feltĂśltĹk
- 2006-ban 645 ezerrel nőtt a mobil-előfizetők száma