Többet ésszel, mint okosórával

Szutor Ferenc, 2016. január 31. 00:40
2013-ban kezdték árusítani az első okosórát a Pebble-t. Az eltelt közel három évben sok minden történt. Megjelentek előbb az Androidos majd az Android Wear-t futtató órák, 2015-ben pedig csatlakozott hozzájuk az Apple is a maga okosórájával. Ebben a cikkben azt próbáljuk körbejárni, hogy hova jutottunk mára, mire is jó egy okosóra.
Amikor 2012-ben a Pebble elindította KickStarter projektjét, pillanatok alatt elérte a kitűzött célt, sőt minden idők legtöbbet hozó kampányát hozták vele össze, 10,3 millió dollárt „adományoztak” a leendő felhasználók. 2013-ban kezdték el árusítani a Pebblet, de néhány nap alatt kifogyott a készlet és komoly várakozási listák alakultak ki, 2014 decemberére így is elérték az 1milliós eladási darabszámot.
 
Nem csoda, hogy pillanatok alatt megjelentek a konkurens termékek, hiszen ekkora üzletből nem szabad kimaradni! Érdekes megfigyelni azonban, hogy míg a Pebble kezdetektől fogva egy olyan órát akart csinálni, ami egy sor „okos” funkcióval bővíthető, addig a többi (leginkább android alapokra építkező) gyártó megpróbálta a mobiltelefonunkat ráhúzni a csuklóinkra.
Így jöhettek létre a kamerával és hangszóróval, sőt SIM-kártyával felszerelt okosórák. Persze hamar kiderült, hogy az ember nagyon hülyén néz ki, ha egy órával beszélget vagy éppen fényképet készít, a kijelző túl pici az adott funkcióhoz, az akkumulátor pedig hamar lemerül ha nem szeretnénk valóban telefon méretű eszközt hordani a karunkon.
 
 
Szóval kiderült, hogy nem ez a jó irány. A gyártók rájöttek, hogy hiába okos egy óra, a fő funkciója akkor is az idő mutatása marad. A telefonunk az esetek 90%-ban karnyújtásnyira van tőlünk, márpedig egy karnyújtás még a kevésbé sportos embereknek sem elég megerőltető ahhoz, hogy helyette egy apró kijelzőn matassanak és egy erre alkalmatlan felületen próbáljanak elintézni valamit, amit a telefonon sokkal kényelmesebb megtenni.
 
Jó példa erre az AppleWatch, ami (jelenleg) lényegében a mobiltelefon kiterjesztett képernyője. Minden alkalmazás a telefonról fut bluetooth kapcsolaton keresztül, így ha bármit el szeretnénk indítani, az 1-2 mp homokórázást jelent. Ez nem tűnik soknak, de ennyi idő alatt pont elő lehet kapni a telefont a zsebből, és ha ezt megtettük, onnantól már sokkal kényelmesebben elintézhető, nagyjából bármi. Rápillantunk a karunkra és rögtön látjuk amit akarunk (kb 0,2 másodperc) vagy benyúlunk a zsebünkbe és elővesszük a telefont, (kb 0,5 másodperc).
 
 
Tehát itt tartunk? 0,3 másodpercért veszünk 100 ezer forintos kütyüket?
 
Igen is, meg nem is.
 
Rögtön leszögezném, hogy a fenti példával nem az Apple Watch-ot akarom lehúzni, inkább arra szeretnék rávilágítani, hogy az okosóra feladata nem feltétlenül az, hogy applikációkat futtasson.
 
Hogy mire jó egy okosóra, azt a következő szempontok szerint határozhatjuk meg.
 
Mobiltelefonnal párhuzamos funkciók mint:
- Óra/dátum kijelzése
- Üzenetek, hívások megtekintése, fogadása, megválaszolása
- Applikációk futtatása (pl. naptár, időjárás, hírek, social, fizetés stb..)
 
A fenti funkciók tehát versenyeznek a telefonnal, mindkét eszköz alkalmas lehet rájuk, de néha az egyikről egyszerűbb/gyorsabb ezt elintézni, néha a másikról.
 
Mobiltelefon kiegészítő funkciók mint:
- Figyelmeztetés a telefon elveszítésére (megszakad kapcsolat)
- Telefon megkeresése (csipogtatása az óráról)
- Telefon vezérlése (zene lejátszás, telefon zárolása, stb..)
 
A fenti funkciók kiegészítik a telefont, tehát megkövetelik, hogy az velünk legyen, viszont hozzá is adnak a felhasználói élményhez.
 
Mobiltelefon nélküli funkció mint:
- Aktivitás érzékelés, kijelzés, alváselemzés stb..
 
A fenti funkció bár elérhető telefonon is, mivel az óra folyamatosan rajtunk van, ezért jóval pontosabban képes mérni az aktivitásunkat/elemezni szokásainkat.
 
Ha le akarunk vonni némi konzekvenciát, akkor egy okosóra semmiképpen sem váltja ki a telefont, de még csak a telefonon futtatott alkalmazásokat sem lesz jobb az óráról elérni. 
 
Az előnyöket inkább ott kell keresni, hogy soha többet nem kell csengőhangot beállítanunk, mert lenémított és a táskánk aljára rejtett telefonunk mellett sem fogunk lemaradni egyetlen bejövő hívásról vagy üzenetről sem. Ha üzenet vagy hívás jön, elég a csuklóra pillantani, és el tudjuk dönteni, hogy érdemes-e miatta elővenni a telefont, vagy sem.
 
Nincs többé otthonfelejtett mobil, mert amint 10 méternél messzebb kerülünk a készüléktől az óra jelez. Nincs többé reggelente „hova a fenébe tettem a telefonom, amikor így is el vagyok késve csörögjélmárrámlégyszi”, mert pikk pakk meg lehet csörgetni a telefont óráról.
 
Ha épp Spotify-ról szól a zene, nem kell mindig odamenni a telefonhoz, ha nem tetszik az adott szám, vagy épp hangerőt szeretnénk változtatni, egy két nyomás az órán és kész is. 
 
Ráadásul minden este megnézhetjük, hogy eleget mozogtunk-e az adott napon, célokat tűzhetünk ki, és az óránk segít, hogy be is tartsuk őket. Csak a célokat kell meghatározni.
 
Bár sokféle óra létezik, a fenti funkciók gyakolatilag az összes típusban elérhetők.
Persze az órák különböznek is. Van, amelyik gyönyörű mint ékszer, és van strapabíró, robosztus is. Van kerek a kijelzős és van szögletes. Van, amit hetente csak egyszer kell feltölteni, és van, amit naponta akár többször is. Van, ami pulzust mér, és saját GPS modul is van benne, van, amiben nincs.
 
Ezért fontos, hogy a saját használati igényünknek megfelelő órát válasszunk.
 
Egy szó mint száz, az okosóra nem változtatja meg az életünket, de ha okosan választjuk ki annak típusát, akkor sok apró örömet okozva tud beépülni a mindennapjainkba, és csak akkor vesszük észre a hiányát ha levesszük a csuklónkról.
 
 
Kulcsszavak: Apple Watch Pebble okosóra

Prim.hu - Kiemelt hír ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

A Magyar Telekom 2024. harmadik negyedéves eredményei

A Magyar Telekom közzétette 2024. harmadik negyedévére vonatkozó, az EU által befogadott IFRS Számviteli Standardok  szerinti konszolidált pénzügyi eredményeit. A negyedéves pénzügyi jelentés nem auditált értékeket tartalmaz az összes pénzügyi időszakra.

2024. november 14. 11:21

Marad a jóáras korlátlan belföldi mobilnet, sőt, 7 napig díjmentesen tesztelhető

Idén júliusban indult a mobilhasználati élményt forradalmasító, teljesen digitális tarifa Yepp néven, ami egy üzletlátogatás vagy személyes kontaktus nélkül, mobilalkalmazáson keresztül, akár 10 perc alatt aktiválható és korlátlan belföldi mobilnetet kínáló előfizetés. A merőben új koncepció bevezető kedvezményes havidíját 2025. január 6-ig meghosszabbítja a szolgáltató, sőt, mostantól új megrendelés esetén 7 napos ingyenes próbaidőszakot is biztosít.

2024. november 13. 14:59

Elindult a nevezés az idei Marketing Diamond Awardsra

A Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) idén immár tizedik alkalommal hirdeti meg a kisebb költségvetésből megvalósuló marketingaktivitások számára a Marketing Diamond Awards pályázatot, amelyre egészen 2025. január 15-ig nyújthatják be a szervezetek a pályázati anyagaikat. A díj szakmai elismeréseinek átadására 2025. február 11-én az Etele Cinemaban megrendezésre kerülő Digital Marketing Forumon kerül majd sor. 

2024. november 6. 20:49

Bemutatták a jövő Yettel üzleteit

Budapesten, Belgrádban és Szófiában egyidőben mutatták be, hogyan alakulnak majd át a jövő Yettel üzletei. Az új koncepció nemcsak az üzletben eltöltött időt, hanem bizonyos esetekben az odavezető utat is újraértelmezi. A cseh Bratka tervezőiroda rendhagyó ötleteit a magyar szakemberek elsőként a KÖKI Bevásárlóközpontban valósították meg úgy, hogy a középpontban a közvetlenség és az akadálymentesítés új szintje áll.

2024. november 5. 18:15

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Idén is keresi a digitális szakma női példaképeit az IVSZ és a WiTH

2024. november 22. 16:40

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36