Induló vállalkozása van? A sikeres marketing kommunikációs stratégia 6 lépése

forrás: Prím Online, 2016. május 28. 09:08

Minden induló vállalkozásnak egy olyan tervet kell kidolgoznia, mely egyedi, fenntartható, illetve hosszabb időtávra meghatározza a szükséges tevékenységeit annak érdekében, hogy növekedjen ismertsége a piacon, illetve terméke, szolgáltatása iránt növelje a bizalmat. Ilyenkor a marketing és a design kéz a kézben járnak.

Az első lépés, melyről a kisebb vállalkozások rendszerint megfeledkeznek, hogy egy mindenre kiterjedő, közép- és hosszú távú stratégiát kell kialakítani, melynek egy lényeges része lesz a marketing-kommunikációs stratégia. 

 

1. Célcsoport 

Ahhoz, hogy elinduljunk, nélkülözhetetlen a célcsoportunk azonosítása, szűkítése. Nem egyszerűsíthetjük le annyira, hogy „bárkinek kellhet a termékem”, biztosan van egy jellemző célcsoport, akik többségben vannak a nagy halmazban. Ha például jógaoktató vagyok, akkor a 25-40 közötti nők esetében biztosan nagyobb lesz a kereslet, mint a 60-70 közötti férfiak tekintetében. A célcsoport (mint ahogy a stratégia is) meghatározása nagy részben józan ész, nem atomfizika. 

 

2. Piaci helyzet elemzése

Ha megvannak a vevők, érdemes körülnézni, hogy kik vesznek körül minket a piacon. Sok versenytársunk van, vagy csak néhányan vagyunk? Olyan a szolgáltatásunk, mely tömegeket mozgat meg, vagy épp a vonatokhoz gyártunk speciális alkatrészeket? Addig, amíg nem ismerjük versenytársainkat, piaci helyzetünket, addig szinte elképzelhetetlen például az árképzés. Természetesen vehetjük tisztán a költségeinket alapul az áraink kialakításánál, viszont ha már egy szolgáltatást biztosítunk, itt rögtön nehézségekbe ütközünk. Illetve elképzelhető például az is, hogy rosszul mérjük fel termékünk, szolgáltatásunk értékét, majd amikor később hirtelen árat emelünk, elveszítjük ügyfeleink egy részét. Egyszerűbb, ha már az elején tudjuk a szükséges információkat és ez alapján határozzuk meg árainkat. 

 

A versenytársak ismerete elkerülhetetlen, hogy meg tudjuk határozni azt, hogy miben vagyunk mások, mivel adunk többet, miért minket válasszanak a potenciális ügyfelek – azaz pozícionáljuk magunkat. 

 

3. Önmagunk meghatározása, alapvető vizuális megjelenítése

Mielőtt nekiállunk reklámozni magunkat, érdemes kialakítani a cégünk arculatát. Fontos, hogy legyen egy olyan vizuális jel, logó, mellyel azonnal azonosítani tudnak minket a vásárlók, gondoljunk csak a nagy cégekre, pl. Coca-Cola, Nestlé, ezek logóit bármikor, bárhol megismerjük. „Mivel az emberek sokkal jobban tudnak képekre emlékezni, mint szövegekre, így fontos, hogy ha a potenciális vevők meglátják egy reklámban, egy lap szélén, reklámtollon a logónkat, akkor azonnal cégünkre, szolgáltatásunkra, termékünkre asszociáljanak. Fontos, hogy egy adott képpel, színvilággal kommunikáljunk, a logónk ne legyen egyszer zöld, majd lila, miközben folyamatosan változtatjuk a betűtípust, mivel az összes ilyen tevékenységünk zavart kelt.” – mondja Zsiros Kata designer, a ZK Design vezetője. Lehetőség szerint a szükséges elemeket minél korábban találjuk meg, majd ezután ezzel kommunikáljunk. Természetesen, ha rájövünk arra, hogy rossz benyomást kelt a már meglévő, akkor változtatnunk kell. 

 

4. Arculati elemek elkészítése

A következő lépésben el kell döntenünk, hogy milyen módon szeretnénk népszerűsíteni cégünket az arculati elemekkel. A lehetőségek tárháza szinte végtelen, alapvetően szükséges lehet egy levélpapír, boríték, névjegykártya elkészítése, de a potenciális ügyfeleknek adhatunk céges bemutatkozó brosúrát, tollat, jegyzetfüzetet, bögrét, logózott csokit és a sort szinte bármeddig lehetne folytatni. Fontos, hogy ezek illeszkedjenek cégünkhöz, ötletesek legyenek és ne muszájból csináljuk; ne osztogassunk csúnya tollakat csak azért, mert olcsók voltak. Ezek kizárólag rossz irányba tudják terelni a vásárlókban a rólunk kialakult képet. 

 

5. Honlap, SEO

Manapság a honlap már lényegében egy több információval rendelkező névjegykártyaként funkcionál, az okostelefonok és az internet terjedésével már mindenki útközben néz meg, keres rá mindenre a telefonjával. Ha nincs honlapunk, viszont a versenytársainknak van, olyan lemaradásban vagyunk, melyet nehéz kompenzálni. Egy jól felépített, a Google keresőhöz optimalizált, illetve reszponzív (azaz minden eszközön – mobiltelefon, laptop, asztali számítógép-, megfelelően látszó, olvasható, könnyen navigálható) weboldal hatalmas versenyelőnyhöz juttathat a piacon. A tartalommarketing eszközével élve számos potenciális ügyfélhez eljuthat az információ rólunk, növelhetjük a bizalmat a cégünk, termékeink iránt. Például nagyon jó lehetőség, ha céges blogot, illetve hírlevelet indítunk. Egyrészt ha jó kulcsszavakat használunk, a Google keresőlistában folyamatosan előrébb fogunk kerülni a honlapunk frissítése miatt, másrészt hasznos tartalmat biztosítunk leendő ügyfeleinknek teljesen ingyenesen, a fejükben tartjuk az információt, ha elsőre nem is döntötték el, hogy vásárolnak tőlünk, lehet, hogy épp akkor toppanunk be legújabb hírlevelünkkel, amikor már szüksége van ránk.  

 

6. Reklámozás helye, módja

Fontos meghatároznunk, hogy hol hirdetjük magunkat, amihez mindenképpen kiindulási alapnak kell vennünk a célcsoportot. Végig kell gondolnunk, hogy ezt a célcsoportot miként tudjuk elérni. Itt nagyon fontos, hogy ne magunkat vizsgáljuk, hanem valóban a célközönségünket. „Ha én nőként szeretek paintballozni, az nem azt jelenti, hogy az esküvői ruha katalógusomat ki kell vinnem a pályákra, hogy ott osztogassák. A példa nagyon sarkos, de számos vállalkozó követi el ezt a típusú hibát. Fontos továbbá, hogy ha valami nem működik egy módon, azt ne csináljuk, ne erőltessük. Ha például visszatérünk ahhoz a példához, hogy a vonatokhoz gyártok alkatrészeket, akkor ne akarjak Facebook rajongótábort, az eladásaimat nem itt fogom növelni.” – magyarázza Zsiros Kata. Ha elkezdtünk egy reklámot, akkor ne adjuk fel túl korán. Ha két nap után nem látom a számszerű eredményét a Google AdWords kampányomnak, attól még az nem rossz. Viszont ha hosszabb távon sem látom az elvárt eredményt, akkor mindenképpen felül kell vizsgálni a kampányt.

 

A fenti stratégiai lépések esetén fontos, hogy következetesek legyünk, ne csak belevágjunk nagy lelkesedéssel és néhány nap vagy hét után magára hagyjuk, ennek egy folyamatosan ellenőrzött és monitorozott rendszernek kell lennie. Ha nincs rá időnk, vagy egyszerűen nem akarunk megtanulni például honlapot építeni, keressünk meg szakembereket, a piacon számos lehetőség van. Amit viszont mindenképpen kerüljünk el, hogy párezer forint spórolása érdekében nem megfelelő minőségű megoldást választunk, hiszen akkor ez lesz a rólunk kialakult kép az ügyfeleink fejében. 

 

Színes ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Már most nézőrekordot állított fel a Hogyan tudnék élni nélküled?

Még messze a december 12-ei premier, de az érdeklődés folyamatosan nő az év lejobban várt magyar filmjének ígérkező Hogyan tudnék élni nélküled? iránt. A Demjén Ferenc slágereire felfűzött zenés romantikus vígjáték első előzetese egy hónap alatt elérte az 1 millió megtekintést, ami azért kiemelkedő, mert ezt eddig idén sem hazai, sem külföldi film nem tudta utána csinálni. Sőt erre az eredményre az elmúlt évtizedben egyetlen magyar film sem volt képes. 

2024. szeptember 4. 13:20

Utazási konferencia az Angyalok városában

A dinamizmust tükrözte az idei utazási világkiállítás, az IPW2024, és ezt sugározza a helyszín is: Los Angeles, Kalifornia.
 

2024. május 17. 18:51

Egy új tévé színt visz a mindennapokba

Ma már nemcsak azért vásárolunk televíziót, mert a sugárzott műsorokat szeretnénk nézni, hanem mert a forradalmian új készülékek számtalan lenyűgöző funkcióval lettek ellátva. Hozzájárulnak ahhoz, hogy magasabb szintre emeljük a tévézés élményét.

2024. április 28. 22:16

A múlt feltárása, a jövő segítségével!

Kevés izgalmasabb terület létezik a régészetnél. Vajon mi rejtőzik a régi idők, épületek falai mögött? Felfedezések, meglepetések sokasága, amire nem igazán lehet felkészülni. Egy ilyen terepmunkát azonban nem lehet csak úgy, ásóval elvégezni, és még Indiana Jonesnak is óriási segítség egy-egy digitális, innovatív, 21. századi eszköz!

2024. április 15. 18:46

Megéri-e az elektromos autózás?

Az elektromos autók használata ugyan már nem új keletű dolog, mégis még mindig nagyon megosztó témának számít. Vannak megrögzött ellenzői és szinte már vallásos áhitattal tisztelői is ennek a közlekedési eszköznek, de az igazság vélhetően valahol a kettő között lesz. Nagyban múlik ugyanis sok dolog azon is, hogy milyen felhasználói szokásaid vannak a mindennapokban. A következő cikkben azonban összegyűjtöttük az elektromos autózás néhány pozitívumát.

2023. június 19. 09:31

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Idén is keresi a digitális szakma női példaképeit az IVSZ és a WiTH

2024. november 22. 16:40

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36