2020-ra 250 millió összekapcsolt jármű közlekedik majd a világ útjain
Két évtizeddel ezelőtt a kommunikáció és a mobilitás – két alapvető emberi szükséglet – állt hajtóerőként az első fejlett autós, számítógép által vezérelt irányítástechnikai rendszerek kifejlesztése mögött.
1996-ban az első GM OnStar telematikai modul legördült a Motorola Autóipari Csoport gyártósorairól, melyet később a Continental vásárolt fel. A vállalat azóta folyamatosan dolgozik a járművek globális szintű kapcsolódásának továbbfejlesztésén, és 28 milliónál is több telematikai és kapcsolódást támogató terméket szállított az elmúlt több mint 20 évben. Ezek olyan vezeték nélküli technológián alapultak, mint a mobil, Bluetooth és a Wi-Fi. Az IT elemzők előrejelzése szerint 2020-ra 250 millió kapcsolódott jármű közlekedik majd a világ útjain.
„A jelenleg elérhető telematikai megoldások is már számos előnyt nyújtanak az autóipari gyártók és a sofőrök számára, a lehetőségek köre azonban hamarosan még szélesebbé válik” – mondta Rábai Dániel, a Continental csoport magyarországi országkoordinátora. „A jövőben a járművek és a környezetük közötti információcsere még gyorsabb lesz, ami így szinte korlátlan lehetőségeket nyit meg előttünk. Például a járművek közvetlenül kapcsolatba léphetnek majd a szerelőműhelyekkel, letölthetik a jármű szoftver frissítését közvetlenül vezeték nélkül, vagy tájékoztathatják a sofőrt a közlekedési helyzetről akár már indulás előtt is.”
Ami ma még kihívás, holnap már trend
Ahhoz, hogy a modern járművek mindig „bekapcsolva” legyenek és állandó gyors hozzáféréssel rendelkezzenek a külső adatokhoz, olyan számítógépek által vezérelt egységre van szükségük, amely a kommunikáció középpontjaként számos funkciót képes ellátni.
Ezek a modulok ma már több mint 35 alapvető távoli szolgáltatást képesek ellátni, mint például az automatikus segélyhívás (például az Európai eCall), távdiagnosztika, lopott jármű lekövetése, vagy parkolóhely keresése a kapcsolódás segítségével, és a felhő-alapú navigáció.
A legutóbbi kutatások eredményei azt mutatják, hogy a sofőrök nagy érdeklődést mutatnak az ilyen alkalmazások iránt. A globális menedzsment tanácsadó cég, a McKinsey & Company által elvégzett tanulmányból kiderül: három autóvásárlóból egy változtatna a járművének modelljén annak érdekében, hogy a kapcsolódás egy magasabb szintje álljon rendelkezésére. Az olyan szolgáltatások, amelyek közvetlenül támogatják a vezetést, mint például az „okos” navigáció, különösen lényegesek ebben a tekintetben. Az MBtech Csoport tanácsadói a trend elemzésükben szintén megerősítik azt a tényt, hogy nagy kereslet mutatkozik az „okos” mobilitás iránt, amely a sofőrök magasabb fizetési hajlandóságával is párosul.
„Az eredmények azt mutatják, hogy folytatnunk kell a telematikai rendszereink fejlesztését és gyártását, és aktívan kell szembeszállnunk a jelenlegi kihívásokkal. Éppen ezért rendkívüli összegeket fektetünk abba, hogy egy olyan gyors, stabil és biztonságos adatátvitelt alkothassunk meg, amely az „okosautó” létrehozásához szükséges, és az automata vezetés egyik alapköveként szolgál a jövőben” – mondta el Rábai Dániel. „Jelenleg épp az 5G technológia alkalmazására készülünk, ami várhatóan jelentősen felgyorsítja majd az úton lévők közötti kommunikációt 2022-től. A jövő intelligens mobilitása felé vezető útnak ez egy újabb mérföldköve.”
A hálózati szolgáltatók becslése szerint a következő tíz évben az új mobil kommunikációs standard az adatátvitel sebességét a másodpercenkénti többszáz megabitről (Mbps) másodpercenként akár több gigabitre is emelheti (Gbps). Az 5G a sávszélesség rendelkezésre állásában és a várakozási idő csökkentésében fog látványos változást elérni, így egy ténylegesen valósidejű kommunikáció jöhet létre a jármű és a felhő között, ami a különböző funkciók rendkívül széles skálájának nyújtásában és az automata vezetés megvalósulásában egyaránt kiemelt szerepet játszik.
„Ami minket illet, az internet a járműveket és a közlekedést is jobbá teszi! A járművek, a közúti szereplők és az infrastruktúra kommunikációja növeli a biztonságot és a hatékonyságot az utakon, és végeredményként akár még életet is menthet. Bízunk benne, hogy a jövőben tovább tudjuk fejleszteni a telematikai rendszerek ezen aspektusát is” – tette hozzá a Continental országkoordinátora.
Csak pár lépésre a jövőtől
Annak érdekében, hogy a jármű telematika képes legyen lépést tartani a jövővel, bizonyos alapfeltételeknek meg kell felelnie. A modern rendszereknek illeszkedniük kell az autóipar szabványaihoz, tehát el kell, hogy tudják viselni a hőmérsékleti skála széles tartományát, a rezgést és az egyenetlen útfelületeket, illetve a páratartalom szintjeit egyaránt.
Ahhoz, hogy a segélyhívást szükség esetén is biztonságban el lehessen végezni, az egységnek ellenállónak kell lennie balesetek esetén is. Mindemellett a szoftverrel szemben is magasak az elvárások. Éppen ezért a Continental a telematikai rendszerének fejlesztésekor olyan moduláris szoftver platformot alkalmaz, amelybe az új alkalmazások gyorsan integrálhatóak. A szoftverfrissítések, amelyek nem csak a telematikai rendszert, de egyéb elektronikus vezérlőegységet is naprakészen tartanak, akár menet közben is vezeték nélkül letölthetőek. A jövő automata vezetéséhez kapcsolódó elvárások teljesítésében a telematikai rendszerek továbbra is nagy szereppel bírnak majd.
„Az autóipar rendkívül jól teljesített a telematika fejlesztésében. Az üzletág azonnal felismerte a szükségletet, és képes volt megalkotni ezt az úttörő technológiát, amely forradalmasította a korábbi autó telefonrendszert, és biztonságosabbá tette a vezetést olyan funkciókkal, mint például az automatikus ütközés-felismerés. A Continental diktálta az iramot és vitte előre a folyamatot a fejlesztés összes szakaszában, és a jövőben is ezen az úton halad tovább” – foglalta össze Rábai Dániel a fejlesztés folyamatát.
Kapcsolódó cikkek
- A Samsung és a Mobile TeleSystems együttműködik a következő generációs technológiák fejlesztésében
- Magyarország felzárkózhat az EU infokommunikációs krémjéhez
- Magyar fejlesztésű önvezető autót és okos kormányrendszert mutatott be a thyssenkrupp
- Az Ericsson elsőként szállít 5G rádiórendszert
- Világpremier: a SEAT az első autógyár a világon, mely a CarPlay-jel kompatibilis alkalmazást tesz elérhetővé
- Drágább lehet a telefonálás a Brexit miatt
- 5g alapú távérzékeléses robotizált műtétet mutatott be az ericsson és a londoni king's college
- A világ első transzkontinentális 5G próbahálózatát hozza létre az Ericsson, az SK Telecom és a Deutsche Telekom
- Nagy előrelépés az 5G fejlesztésében
- Az 5G-alkalmazások a meglévő hálózatokat fogják használni