Versenyben az okosautókért
Az alkalmazás-alapú, vezeték nélküli adapterek használata új kihívásokat jelent az autógyártó vállalatok részére
Az autógyártó cégek integrált rendszere túl drága és nem mindig felel meg a fogyasztói igényeknek – állítja a Roland Berger legújabb tanulmánya.
Az utólag gyártott vezeték nélküli adapterek ma már az autók 90 százalékában lehetővé teszik az összekötöttséget, azaz a jármű kapcsolatot tud tartani a gyártóval, a vezetővel és úgy általában kapcsolódik az internetre. A Roland Berger szakértői arra számítanak, hogy Európában 2020-ra több mint 90 millió autó lesz felszerelve vezeték nélküli adapterrel, de ennek nem feltétlenül az autógyártók lesznek elsődleges haszonélvezői.
Az autóipar egyik legnagyobb kihívása az okosautók gyártása. Ezek a járművek egy adatközlési egység segítségével képesek élő kapcsolatot tartani az autó tulajdonosával, a gyárral és a környezettel egyaránt. Az autógyártó cégek széles választékban kínálnak autón belüli megoldásokat, azonban ezek a megoldások nem mindig találkoznak a fogyasztói igényekkel, valamint a fejlesztésükre fordított jelentős K&F költségek miatt drágák is. Ennek ellenére az ún. összekötöttségi megoldások lassan megtalálták az autóiparba vezető utat, leginkább a hangerő szegmensben.
Az autógyártók mellett több új szereplő tűnt fel a színen – IT-cégek, biztosítási óriások, autóalkatrész beszállítók, és start-upok – akik olyan olcsó, vezeték-nélküli adaptereket kínálnak, amelyeket könnyen be lehet építeni a járművekbe, összehangolva az okoseszközökkel és más készülékekkel. A Roland Berger „Az Okosautó – Applikáció-alapú vezeték nélküli adapter megoldások, mint az összekötöttség kulcsa” című tanulmányában azt vizsgálja, hogy az autógyártóknak és versenytársaiknak mit kellene tenniük a profitmaximalizálás érdekében.
Németországban már most a legtöbb sofőr rendelkezik olyan alkalmazás-alapú, vezeték nélküli adapterrel, amely átküldi a jármű adatait az okostelefonra. 2016-ban több okostelefon volt az országban (47 millió), mint autó (45 millió), az okossá tett autókban, amelyek lehetővé teszik a jármű-sofőr közötti kommunikációt, tehát hatalmas lehetőségek rejlenek.
2020-ra kilencven millió vezeték nélküli adapter lesz használatban Európában
„Számításaink szerint 2020-ra mintegy 90 millió vezeték nélküli adapter megoldással felszerelt autó lesz forgalomban Európában” – mondta Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetője – de ebből csak 70 millió járműben használnak majd az autógyártók által installált rendszert.” Az autógyártó cégek le vannak maradva az összekötöttség terén. 2015-ben a gyárból kiguruló autók mindössze harmada volt felszerelve integrált megoldásokkal, pedig a fogyasztók jelentős hozzáadott értéket látnak az online alkalmazásokban, a Roland Berger tanulmánya szerint a sofőrök 80 százaléka fizetne több pénzt az olyan extra szolgáltatásokért, mint a parkolóhely keresés, az autó-lokalizátor vagy az eCall - vészhelyzet-hívó szolgáltatás. Az autógyártók több ezer eurót kérnek az integrált rendszerekért és még éves használati díjat is felszámolnak, pedig a felhasználók – a tanulmány szerint – évente mindössze 50 eurót fizetnének ezekért a szolgáltatásokért. Ehhez közelebb áll a versenytársak ajánlata, ők 100 euró alatti áron értékesítik a kényelmi szolgáltatásokat.
Az autógyártó cégeknek meg kell találniuk a saját megoldásaikat
Az autógyártó cégeknek gyorsan kell cselekedniük és változtatniuk kell a szemléletükön, ha fel akarják venni a versenyt a többiekkel. Schannen Frigyes szerint „középtávon a legnagyobb piaci részesedést azok a szolgáltatók tudják majd megszerezni, akik képesek lesznek a fogyasztókat meggyőzni arról, hogy az ő megoldásuk a megfelelő. Amint az egyik szolgáltató eléri a kritikus tömeget, az ún. lock-in egy hatást fog generálni, azaz standard megoldássá válik a piacon. De jelen pillanatban, még senki sem tudja, hogy ez a szolgáltató melyik iparágból fog kikerülni.”
Más-más stratégiát kellene követniük a piaci szereplőknek
A Roland Berger szakértői különböző stratégiát javasolnak az autógyártó cégeknek és a más iparágakból származó szolgáltatóknak.
Az autógyártó cégek esetében minél gyorsabb piaci penetrációra kellene törekedni, továbbá szükséges átgondolniuk, hogy el tudják-e érni a kritikus tömeget saját maguk vagy szükségük van-e partneri együttműködésre ahhoz, hogy kifejlesszék saját vezeték nélküli adapter megoldásukat. Ez lehetővé tenné számukra, hogy növeljék fogyasztói bázisukat és ahhoz igazodó termékeket, és szolgáltatásokat tudjanak kínálni. „Mielőtt az autógyártók megalkotják saját zárt rendszerüket, meg kell érteniük és használniuk kell az alkalmazás-alapú vezeték nélküli adapter megoldásokat, mint egy közbenső lépést ahhoz, hogy megvalósítsák saját okosautójukat.”- magyarázta Schannen Frigyes.
A más iparágakból származó szolgáltatók - mint az IT és biztosítási cégek, autóalkatrész beszállítók és start-upok - számára az iparágak közötti együttműködés javasolt. Az új digitális technológia nyílt platformon való kifejlesztése lehetővé teszi az innováció gyorsabb és hatékonyabb bevezetését. A megoldásra kell fókuszálniuk, mert a fogyasztók a minél egyszerűbb, könnyebben elérhető és olcsóbb terméket fogják keresni. Ezen szolgáltatóknak széleskörű szolgáltatást kell nyújtaniuk, hogy termékük piaci sztenderd megoldássá válhasson.
„Mind az autógyártók, mind a más iparágakból származó beszállítók képesek arra, hogy megnyerjék az okosautóért folyó versenyt és komoly profitot érjenek el. Ha a külső szereplőknek sikerül standardizált adat-formátumot és egy az iparágban elfogadott platformot létrehozni, akkor minden esélyük megvan arra, hogy sikeresek legyenek” – mondta Schannen - „Ha nem teszik, akkor az autógyártó cégek fogják továbbra is irányítani a piacot. De azt egy piaci szereplőnek sem szabad elfelejteni, hogy a fogyasztók nem mindig kötődnek egyetlen márkához.”
Kapcsolódó cikkek
- Felhőbe költöznek a HR rendszerek
- Kihirdették a „Digitális Esély 2016” pályázat nyerteseit
- A Kaspersky Lab bemutatta a Vállalati Társadalmi Felelősségvállalásról szóló jelentését
- Az Accenture technológiai szolgáltató központot nyit Magyarországon
- Gear Up 2016: Hangvezérlés, 3D vizualizáció az idei program
- Jelentős e-egészségügyi beruházásokra készülhet a versenyszféra
- Dell EMC adatvédelmi kiterjesztés szoftver- és felhőalapú előnyökkel – a modern adatcentrumok számára
- A Dell EMC innovációi a digitális átalakulás jegyében
- Deloitte Technology Fast 50: Tizedik helyen Magyarország leggyorsabban növekvő technológiai vállalata
- A Fujitsu szupergyorssá teszi a szoftveresen definiált adatközpontok kiépítését
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.