Nem vastagabb páncélszekrényekre, hanem nehezen feltörhető szoftverre van szükség
Cybersecurity, machine learning, komplexitás, vizualizáció és gyorsaság: ezek lesznek a pénzügyi és banki informatika kulcsszavai a következő években. A FinTech világ aktualitásairól beszéltek a Morgan Stanley szakemberei a vállalat legutóbbi technológiai nyílt napján.
A Morgan Stanley 10 évvel ezelőtt nyitotta meg irodáját Budapesten. A néhány fős elemző csapatból mára közel 1500 fős technológiai, pénzügyi és ügyviteli központtá nőtt az iroda Magyarországon, fontos egységgé válva a globális bank informatikai és technológiai rendszerében.
IT biztonság nélkül nincs bankbiztonság
„A bankbiztonság fogalma végérvényesen megváltozott. Míg az elmúlt száz évben főleg a feltörhetetlen páncélszekrényekre és rablásbiztos bankfiókokra koncentráltak, ma már a hackerek elleni védekezés jelenti a fő fókuszt. Nem vastagabb páncélszekrényekre, hanem nehezen feltörhető szoftverekre van szükség a bankoknál. Az elmúlt évek legnagyobb pénzügyi bűncselekményei a virtuális térben zajlottak.” – mondta el Fogarasi Norbert, a Morgan Stanley budapesti irodájának vezetője. A vállalat hazai irodájában több száz informatikus szakember dolgozik a globális pénzügyi vállalat legkülönbözőbb technológiai kihívásain, melyek közül az egyik legfontosabb a virtuális biztonság.
Már a tervezésnél kulcskérdés a biztonság
Minden informatikai folyamat, szoftver vagy rendszer megtervezésénél fontos szerepet kapnak a biztonsági szakértők. Az IT folyamatokhoz mindig is hozzátartozott a biztonság kérdése, és ennek jelentősége egyre csak növekszik. „Az IT biztonság a folyamatos tanulásról szól, mert az, ami tegnap még jól működött, nem biztos, hogy ma is ugyanolyan biztonságos. Vannak olyan csapataink, akik azzal foglalkoznak, hogy folyamatosan megkérdőjelezzék rendszereink biztonságát. Rést keresnek a pajzson és a fejlesztési folyamat során auditálják a technológiai megoldásainkat, hogy azok élesítés előtt megfeleljenek szigorú biztonsági szabványainknak.” – mondta el Fogarasi Norbert.
A cél mindig ugyanaz: megtalálni, hogyan lehet hatékonyabb a rendszer
Vannak, akik azzal is foglalkoznak a Morgan Stanley budapesti irodájában, hogy folyamatosan javítsák az IT rendszerek hatékonyságát. „Olyan piaci tranzakciókkal is dolgozunk, amelyeknél az idő kritikus faktor, például amikor jelentést kell küldenünk az ellenőrző és szabályozó szervek irodáiba. Csak kiemelkedő minőségű rendszerek működtetésével tudunk megfelelni mindennek és biztosítani, hogy az információ a lehető leghatékonyabban fusson át rendszereinken, sokszor a világ legnagyobb tőzsdéinek IT hálózatából indulva.” – tette hozzá a szakember.
Machine Learning: segítünk a kollégáknak, hogy az igazán fontos dolgokra fókuszálhassanak
A pénzügyi területen is egyre nagyobb teret kapnak a „machine learning”, vagyis a gépek tanulásán és intelligens működésén alapuló folyamatok. Ilyen például az intelligensebb levelező rendszerek kialakítása, amelyek egy ügyfélszolgálatra ömlesztve beérkező leveleket képesek a tartalom alapján automatikusan szortírozni. Mindennek kapcsán Fogarasi Norbert elmondta, hogy a Morgan Stanley egyik legjelentősebb versenyelőnyét a cégnél dolgozók tehetsége, felkészültsége és szakmai tudása jelenti. Éppen ezért esetükben a különböző folyamatok automatizálása elsősorban arra szolgál, hogy segítsék a kollégákat a hatékonyabb munkavégzésben. „Minél több munkarészt tudunk automatizálni és minél jobban nő a gépek, szoftverek által végzett folyamatok száma, annál több ideje és energiája marad a kollégáknak az innovációra, a fejlődésre és a fő üzleti területeket támogató munkára fókuszálni.” – tette hozzá.
Budapest fontos része a Tech-nek a FinTech-ben
„Az elmúlt 10 évben rengeteg magyar szakember lehetett részese a Morgan Stanley hatalmas globális tudásának, de tett is hozzá ahhoz, illetve tanult, fejlődött mindennek hatására. Egyre komolyabb létszámban és egyre komolyabb feladatokon dolgozhatunk, mára a vállalat egyik legfontosabb technológiai központjává nőttük ki magunkat. Ebben a magyar szakembereknek hatalmas érdemei vannak.” – összegezte Fogarasi Norbert.
Kapcsolódó cikkek
- Jövő héten Hacktivity
- Nulladik napi támadás ázsiai és afrikai bankok ellen
- A működő biztonság a fejlesztéssel kezdődik
- Az apák kulcsfontosságú szerepet töltenek be a gyerekek digitális életében
- Az Accenture technológiai szolgáltató központot nyit Magyarországon
- Az ELTE és az informatikai ipar összefogása a jövő tehetségeiért
- Inercept X, avagy a végpontoknak is lehet golyóálló mellénye
- Trójai háború - A havi víruslistán tízből kilenc kártevő trójai program
- Milliárdokat utalnak át kiberbűnzőknek tudtukon kívül pénzügyi vezetők
- A Samsung a 14LPU és a 10LPU eljárással bővíti félvezetőgyártási technológiáját
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.