Új kereskedelmi modellek: összehasonlító vásárlás
Az összehasonlító vásárlás (comparison shopping) megjelenése a digitális korszakban szinte törvényszerű volt, kevés ennyire internet-konform kereskedelmi modell alakult ki az elmúlt években. Egy összehasonlító vásárlással foglalkozó oldalon árak, jobb esetben pedig jellemzőik alapján hasonlíthatók össze a termékek.
Az interneten megjelenített összehasonlító adatok gyors és olcsó módosításának, valamint ezen információk széles körben való azonnali elterjesztésének lehetősége korábban kevésbé volt lehetséges. Egy nyomtatott újságot meg kell szerkeszteni, nyomdába vinni, a nyomtatott példányokat újságosstandokon terjeszteni, így a folyamat meglehetősen költségessé és lassúvá válik. Egyre több kereskedő kínál napi, heti akciókat, az árak gyors változását nem tudja nyomon követni a nyomtatott média.
Az internet szabad teret kínált ennek a vásárlási modellnek, hiszen vásárlói szempotból hallatlan könnyebbséget jelent. Egy helyen megtekinthető, hogy egy adott terméket mennyiért, milyen feltételekkel kínál akár többszáz kereskedő. Mivel az összehasonlító vásárlással foglalkozó oldalak többsége jellemzők alapján való összehasonlítást is kínál, így a vásárló könnyebben kiválaszthatja például, hogy számos videó típusból melyik számára a legmegfelelőbb, majd kiválaszthatja, hogy mely kereskedő kínálja azt a legkedvezőbb áron, leggyorsabb szállítási határidővel, esetleges plusz szolgáltatással. A kereskedelmi modell része, hogy a vásárló egy kattintással eljuthat az illető kereskedő boltjában a megfelelő termékhez, és megrendelheti azt.
|
Felmerül a kérdés, hogy ez a fajta modell nem hajtja-e a vásárlókat az olcsóbb árat, de alacsonyabb színvonalú szolgáltatást kínáló kereskedőkhöz. Véleményem szerint az összehasonlító vásárlás inkább megadja a lehetőséget, hogy minden vásárló a saját kritériumai alapján döntsön. Míg ezt a döntésképességet a hagyományos vásárláskor az információhiány és a fizikai távolságok befolyásolják, az internet szabad döntést kínál, hogy az ár, a szállítási költség illetve határidő, a plusz szolgáltatások (hosszabb garancia, adott esetben kedvezőbb szervízlehetőség), vagy a kereskedő iránti szimpátiánk miatt vásárolunk-e meg egy bizonyos terméket. Bizonyára sokan elgondolkodnak, ha egy videó vásárlásakor az egyik kereskedő ugyan drágábban adja a kiválasztott típust, de gyorsabb kiszállítást, vagy hosszabb garanciát vállal. Szintén sokat számít, hogy mennyire bízunk a kereskedőben.
Nem hiszem tehát, hogy ez a forma az árak letörését, és a színvonaltalanabb kiszolgálást eredményezné. Bizonyos azonban, hogy azoknak a kereskedőknek, akik drágábban, de plusz szolgáltatás nélkül kínálják termékeiket, nincs nagy jövőjük az új gazdaságban. Sok kereskedő él abból, hogy vásárlói nem tudják, máshol olcsóbban, vagy kedvezőbb feltételekkel juthatnának hozzá a termékeihez. Ezek a cégek a jövőben vagy stratégiát változtatnak, vagy elvesztik vásárlóikat.
Amerikában az internetes kereskedelemben résztvevő cégek segítenek az összehasonlító vásárlással foglalkozó oldalaknak, hiszen így új disztribúciós csatornára tesznek szert. Olyan vásárlók is rendelhetnek tőlük, akik másként esetleg nem tévedtek volna online boltjukba.
Technikai oldalról az összehasonlító vásárlás kétféle módszerrel zajlik.
- A kereskedők napi, vagy még gyakoribb rendszerességgel elküldik termékadatbázisaikat az összehasonlító vásárlással foglalkozó oldal munkatársainak, akik frissítik az oldalon az adott kereskedő kínálatát. A módszer hátránya, hogy hosszú távon kissé nehézkes, folyamatos törődést igényel a kereskedők oldaláról.
- A kereskedők megadják az összehasonlító vásárlással foglalkozó oldal munkatársainak adatbázisuk elérhetőségét, struktúráját. Az összehasonlítást végző szoftver pedig az oldal látogatójának keresésekor végigkutatja a kereskedők adatbázisait, és úgy szolgáltatja az eredményt. A módszer hátránya, hogy az adott pillanatban keresés akár többszáz online boltban jelentősen lelassítja a találati oldal letöltődését.
Miért nincs ilyen Magyarországon?
A két módszer magában hordozza, hogy Magyarországon eddig miért nem terjedt el az összehasonlító vásárlás. Voltak már (és jelenleg is vannak) kezdeményezések (pl. www.depo.hu), de egyik sem használta ki ennek a modellnek a lehetőségeit. Hogy sikeresen működhessen, az összehasonlító vásárláshoz két dolog kell.
- Minél több online bolt az adott termékcsoportokban. Magyarországon még kevés kereskedő kínálja portékáit az interneten, és azok többsége is fél kiadni termékadatbázisát. Vagy tudják, hogy drágábbak (de plusz szolgáltatást sem nyújtanak) a versenytársaknál, vagy áraik, szolgáltatásaik kedvezőbbek, és attól tartanak, hogy ezt a konkurrencia felfedezi, és leutánozza.
- A szabvány adatbázisok elterjedése. Az összehasonlító vásárláshoz szükséges, hogy minden bolt termékadatbázisa tartalmazzon egy általános azonosítót. Ilyen lehet az ISBN, az SKU, vagy erre használják Amerikában a gyártó termékkódját (Manufacturer's part number). Ez ahhoz kell, hogy egy termék általánosan, minden boltban azonosítható legyen. Szintén szükséges, hogy szabványosítva legyen a raktárkészlet információ (ha ugyan van a boltnak), a szállítási költség, valamint a járulékos garancia, szolgáltatások. Ezek persze csak az árösszehasonlításhoz elegendőek, a jellemzők összehasonlításához nem. Azt, hogy az összes online bolt a termékek minden jellemzőjéről szabványos adatbázist használjon ma még nem lehet elvárni, így a jellemzők összehasonlításához a termékadatokat általában az összehasonlító vásárlással foglalkozó oldal biztosítja.
Sajnos kell még egy kis idő, mire a magyar nyelvű online boltok is rátérnek a szabvány adatbázisokra, és lesz alapja, hogy ez a kereskedelmi modell megteremtődjön.
Merre fejlődik?
Pedig Amerikában már kialakult egy újabb technológia, amiről sokan úgy beszélnek, mint az összehasonlító vásárlással foglalkozó oldalak utódjáról, ez pedig az összehasonlító ügynökszoftver. A változás az oldalakhoz képest csak a technológiában van. Az internetező letölt egy programot, és abba írja be egy adott termék nevét, és a vele szemben támasztott igényeit (ez lehet a gyártó neve, maximum ár, vagy ruhánál a méret, szín, stb.), és az ügynökprogram a háttérben elkezdi keresni a megfelelő kereskedőt. Mikor megtalálja, felkínálja a termék azonnali megrendelését. Így tehát a vásárlónak nem kell oldalakat látogatnia, megvárnia a keresési eredmények letöltődését, kényelmesen dolgozhat számítógépén miközben az ügynökprogram csendben dolgozik a háttérben.
Reméljük, hogy minél hamarabb megteremtődnek ennek a vásárlási módszernek a feltételei, és az a cég, amely akkor elsőként elkezdi az összehasonlító vásárlási szolgáltatást, nos annak a nevével nagyon sokat fogunk a jövőben találkozni.
Kapcsolódó cikkek
- eBay: 50%-kal nagyobb profit egyre kevesebb aukció mellett
- Apple MacBook Pro-k tizedáron, tévedésből
- Beszerzés - nyíltan
- Az EBay-en árulják a Rednex svéd rockbandát
- Hol kezdődik az online vásárlás?
- Módosítanák az e-kereskedelemmel kapcsolatos törvényeket
- Törvénymódosítás az e-kereskedelemről és a spamről
- Állítólag 5 millió e-mail tűnt el a Fehér Ház hivatalos levelezéséből
- Időjárásálló húsvétinyuszi-sírkő az eBay-en
- Hol a határ? - IV. Elektronikus Kereskedelem Konferencia