Continental: itt az idő az automatizált vezetés jogi keretének kidolgozására

forrás: Prím Online, 2017. március 20. 09:45

Vision Zero (zéró baleset), kényelmes vezetés, tiszta levegő – a jövő mobilitásában óriási lehetőségek rejlenek. A Continental, a világ egyik vezető autó-és gumiipari szereplője komoly erőfeszítéseket tesz az olyan rendszerek és megoldások kifejlesztése érdekében, amelyek elektronikus sofőrként funkcionálhatnak az autóvezetők számára. 

Például az országok közötti autópályákon való közlekedés során a nagymértékben automatizált vezetéssel idő szabadul fel a sofőr számára egyéb, nem a vezetéshez kapcsolódó feladatok elvégzésére, mialatt a kormány mögött ül. Azonban a nemzetközi jogi szabályozás jelenlegi állása alapján ez a forgatókönyv még nagyon messze van tőlünk. 

 

A Continental örömmel fogadta a G7 országok által kezdeményezett párbeszédet a jogi környezet standardizálása érdekében, amelyet nem csupán az egyes országok szintjén, hanem nemzetközi szinten szükséges kidolgozni. A vállalat szakértői egy megbízható rádió hálózat kialakítását is javasolják a járművek és az infrastruktúra közötti adatforgalom lebonyolítására, valamint fontosnak tartják az egyértelmű szabályok lefektetését, hogy a kihívásokkal teli közlekedési helyzetekben félreérthetetlen párbeszéd jöhessen létre az autók és sofőrök között.

 

 

„A technológiai fejlesztések további sorsa a modern jogi szabályrendszertől is függ” – mondta Kurt Lehmann, a Continental Vállalati Technológiai Vezetője (CTO), aki figyelmeztet az elavult jogi rendelkezések alkalmazására. Bár a „Vision Zero” koncepció célja az, hogy 2050-re ne történhessen halálos baleset az utakon, a jelenlegi jogi környezet nem vesz figyelembe az intelligens járművek használatából adódó számos körülményt. 

 

„Azt szeretnénk elérni, hogy a balesetek a múlté legyenek, ez azonban mindaddig csupán egy utópisztikus vízió marad, amíg a közúti közlekedési rendeletek nem hajlandóak figyelembe venni a csúcstechnológia használatát, vagy túlzó mértékben korlátozzák a technológia lehetőségeinek kiaknázását” – tette hozzá Lehmann.

 

Az automatizált vezetés a lehetőségek tárházát nyitja meg a sofőrök előtt

„Még magasabb szintű kényelmet és biztonságot nyújtva az automatizált vezetés nem szab korlátokat a sofőrök számára. Ez az új technológia egy rendkívül vonzó alternatívát jelent a közúti közlekedésben” – magyarázta Lehmann. „Mi több, köszönhetően a swarm kapcsolódásnak, a szó szoros értelmében kiszélesítjük a jármű látóterét.”

 

A többi autótól illetve infrastrukturális rendszerektől érkező adatoknak köszönhetően a kanyarok és emelkedők mögött lévő, szemmel egyébként nem látható járművek időben észlelhetővé válnak. „Előfordulhat azonban az adatok kockázatos összezavarodása olyan esetben, ha a közúti adatok gyors átvitelére használt csatornát egy más szolgáltatás terheli le” – mondta Lehmann. Éppen ezért annak érdekében, hogy a közlekedésbiztonság még nagyobb legyen, a Continental javasolja egy kizárólagos sávszélesség minél előbbi kiépítését 5,9 GHz-en, kifejezetten a közúti közlekedés számára.

 

 

Hangsúlyban továbbra is a sofőr és az utasok

Az automatizált vezetésnél rendkívül fontos, hogy mindenki pontosan tisztában legyen azzal, hogy ki mikor és miért felelős. A részben automatizált funkciókból adódó félreértések tragikus fordulatot is vehetnek. „Amíg a jármű nem teljes mértékben önálló, és az embernek bármelyik pillanatban képesnek kell lennie átvenni az irányítást felette, addig azt is garantálni kell, hogy ez valóban kivitelezhető legyen” – magyarázta Guido Meier-Arendt, a Continental Sofőrök és autók közötti kommunikációs részlegének vezető szakértője. 

 

Az irányítás-átadási forgatókönyvek kivitelezésére szolgáló saját megoldásain kívül a vállalat szintén fontosnak tartja a jogi szabályozás kialakítását annak érdekében, hogy a sofőrökhöz legalább két érzékszervükön keresztül jusson el a figyelmeztetés – például látás és hallás – biztosan átadva ezzel a vezetés felelősségét. Annak érdekében, hogy a rendszer a sofőröket a megfelelő módon figyelmeztethesse előre, hogy a jármű mikor kapcsol át önvezetésre, a jármű elektronikájának tisztában kell lennie azzal, hogy a sofőr éppen mit csinál. Még akkor is, ha a sofőr éppen nem a vezetéshez kapcsolódó feladatot lát el, a párbeszédet fel kell tudnia venni, hogy időben készen állhasson ismét átvenni az irányítást a kormány felett.

 

 

A városoknak is idővel fel kell nőnie a feladathoz 

Hosszú távon a városoknak is fel kell készülnie az automatizálásra. „Az intelligens járművek az intelligens közlekedési berendezésekkel képesek a leghatékonyabban kapcsolatot teremteni” – mondta Lehmann. Azáltal, hogy adatokat osztanak meg a járművekkel, az „okos” jelzőlámpák például megváltoztathatják a működésüket a forgalom intenzitásának függvényében. „Az egymással kapcsolatban lévő infrastruktúra, amely képes a járművekkel is kommunikálni, kiutat jelenthet a városi infrastruktúra digitális zsákutcájából, és az adatforgalom újabb csatornájaként hozzájárul a magasabb szintű biztonsághoz és kényelemhez, illetve végül, de nem utolsósorban a kibocsátás alacsonyabb szintjéhez.”

 

A labda a törvényhozók térfelén van – mérnökök a világ minden táján intenzíven dolgoznak a rendszer és a megoldások kialakításán

A közúti közlekedés automatizálási technológiájának rendkívül gyors globális fejlődése azt a következményt vonja maga után, hogy a törvényhozóknak egyre sürgősebb feladatává válik a megoldás kidolgozása. A felelősségi körök tisztázása, a csúcstechnológiás szerkezetek alkalmazása és a tesztelt termékek jóváhagyása jelenthetik az utolsó akadályokat az automatizált vezetés felé vezető úton. Amint kialakul nemzetközi szinten egy letisztult és egyértelmű jogszabályi környezet, amely illeszkedik az egyes nemzetek jogrendszerébe is, már nem sok kell ahhoz, hogy a sofőrök élvezhessék a funkciók és szolgáltatások új körét. A tervezés jelenlegi állása alapján a teljesen automatizált vezetés 2025 után válhat kivitelezhető javaslattá. Az országok közötti autópályákon a teljesen automatizált járművekben utazó sofőrök például ha szeretnék, teljes mértékben átadhatják az irányítás felelősségét a rendszernek.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A Széchenyi István Egyetem közreműködésével magyar műhold vizsgálja az aszályos területeket

Hiánypótló kutatás zajlik a győri Széchenyi István Egyetem részvételével, amelynek keretében egy műhold ad rendszeresen távérzékelt adatokat Magyarország területéről. A konzorciumban megvalósuló európai uniós projekt során az intézmény Albert Kázmér Mosonmagyaróvári Kara az űrből érkező információkat elemzi és kontrollálja az aszályos időszakok hatásainak enyhítése érdekében. 

2024. november 2. 15:26

Élje át a "Yes" Moment Élményt az electronica-n

Jubileumi évében, november 12-15. között a világ vezető elektronikai szakvásárán minden a „Minden elektromos társadalom” körül forog – ideális helyszín a Conrad Sourcing Platform lehetőségeinek megismerésére! A Conrad Electronic beszerzési platformként személyre szabott digitális megoldásokat kínál üzleti ügyfeleinek, hogy még hatékonyabbá tegye a beszerzést. Különösen, ha rövid időn belül nem tervezett műszaki igények fedezéséről van szó. 

2024. november 2. 13:31

Számos MI-t használó alkalmazással ismerkedhettek meg a résztvevők a Mobile Broadband Forum kiállításon

Már több mint három millió mesterséges intelligenciára képes alkalmazás készült világszerte, túlszárnyalva a hagyományos alkalmazások számát – derült ki a 2024-es Isztambulban megrendezett Global Mobile Broadband Forum (MBBF) során. 

2024. november 2. 11:54

Még két hétig jelentkezhetnek az IT hallgatók a K&H STEM ösztöndíjpályázatára

Meghosszabbítja két héttel STEM pályázatának leadási határidejét a K&H bank, hogy minél több egyetemi hallgató vehessen részt a kezdeményezésben. Az új határidő szerint november 17-én éjfélig fogadja a pénzintézet a pályamunkákat. A pályázatra – amelyben nyolc aktuális, innovatív téma közül választhatnak a jelentkezők – hazai IT képzést nyújtó egyetemek hallgatói jelentkezhetnek két kategóriában: mesterképzés és alapképzés. A nyerteseket szakmai zsűri választja ki, és akár 500.000 forint értékű díjazásban is részesülhetnek.

2024. november 2. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Gépek is rajthoz állnak a most induló Országos IT Megmérettetésen

2024. október 28. 18:06

Megnyitott a Vatera Galéria, a válogatott műtárgyak új platformja

2024. október 22. 15:25

Egy év alatt 45 milliárd forintot loptak el tőlünk a digitális bűnözők

2024. október 15. 16:51

Idén már ezernél is több résztvevőt várnak a Service Design Day-re

2024. október 7. 09:59