Péterfalvi: jövőre mindenki tervezzen nagyobb informatikai költést
Haladéktalanul meg kell kezdeniük a felkészülést az egy év múlva hatályba lépő Európai Adatvédelmi Rendeletben (GDPR) foglaltak betartására a magyar vállalatoknak. Az új szemléletű szabályozás ugyanis számos terhet ró az adatkezelőkre és -feldolgozókra, illetve a bírságolási tételek is rendkívüli módon megemelkedtek – mondta dr. Péterfalvi Attila, a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) elnöke a KPMG témában rendezett konferenciáján.
Csaknem napra pontosan egy év múlva, 2018. május 25-én lép hatályba az Európai Unió új adatvédelmi rendelete, amely merőben új szemléletével jelentős alkalmazkodási terhet ró a magyar vállalatokra is. A GDPR a korábbi adatvédelmi irányelvtől eltérően immár rendelet formájában jelent meg, azaz minden tagország számára egyformán kötelező hatályú, ezzel kizárja az eltérő tagországi implementáció jelentőségét.
A KPMG erről rendezett szakértői konferenciáján dr. Péterfalvi Attila, a NAIH elnöke úgy fogalmazott: téved, aki arra számít, hogy a nemzetközi viszonylatban is rendkívül szigorúnak számító magyar infótörvény miatt a GDPR csak könnyítést hozhat a magyar adatkezelőknek. A rendelet ugyanis nagyon határozott és pontos utasításokat ad az adatkezelőknek, ahol pedig nem, ott olyan kitételeket tartalmaz, mint az adatkezeléskor rendelkezésre álló technológia, illetve észszerűen elvárható lépések, amit az adatvédelmi hatóságok és a bíróságok rendkívül szigorúan értelmezhetnek.
Péterfalvi Attila világossá tette, hogy a NAIH minden tekintetben a nemzetközi bírságolási gyakorlatot fogja alkalmazni, azaz ugyanaz az adatvédelmi szabálysértés ugyanolyan bírságot von majd maga után, mint Európa más országaiban. A NAIH a rendeletben definiált kölcsönös segítségnyújtás elvét úgy értelmezi, hogy amennyiben kérdésként merülne fel a bírság mértéke, úgy kikérné a tagállamok adatvédelmi hatóságainak gyakorlatát, és aszerint fog eljárni.
A bírság igen jelentős lehet. A szabályozás szerint a kisebb súlyú ügyek 10, a nagyobb súlyúak 20 millió euró bírsággal sújthatók, és a rendelet pontos besorolást tartalmaz arra vonatkozóan, hogy mely szabálysértések mely csoportba tartoznak. A magyar adatvédelmi elnök ugyanakkor kijelentette, hogy bár az Európai Bizottság elvárja a tagállamok hatóságaitól, hogy adatvédelmi szabálysértés ne maradjon bírság nélkül, ennek nem látja értelmét. „Elképzelni sem tudja, hogy más tagállamok hatóságai ezt szó nélkül elfogadnák. A bírság mértéke a tagállami hatóságok döntési kompetenciája, az pedig lehetetlen, hogy egy egyébként évek óta tisztességesen működő vállalkozást egy kisebb súlyú hiba miatt ne annak kijavítására kötelezzünk és figyelmeztetésben részesítsük, hanem még komoly bírsággal is sújtsuk” – mondta az elnök.
Ettől függetlenül Péterfalvi Attila szerint a magyar cégeknek haladéktalanul meg kell kezdeniük a felkészülést a GDPR hatályba lépésére 2018. május 25. után, ugyanis mindent annak szellemében kell megítélnie a hatóságnak. A legfontosabb változás az eddigi adatvédelmi eljáráshoz képest a rendeletben talán az, hogy megfordul a bizonyítási kényszer, vagyis a cégeknek nemcsak be kell tartaniuk a szabályokat, de be is kell tudni bizonyítaniuk, hogy ez a helyzet, hiszen bármilyen panasz vagy adatszivárgás esetén nekik kell bemutatniuk, hogy valóban megfelelnek az előírásoknak.
A NAIH elnöke elmondta, hogy a vállalkozásoknak lényegében minden eddigi adatkezelési gyakorlatot át kell vizsgálniuk, és a legtöbbet át is kell alakítaniuk, hiszen a magyar cégek közül csak igen kevesen felelnek meg például annak az új előírásnak, hogy az érintettek számára biztosítani kell az adatok kikérhetőségét, ellenőrizhetőségét vagy ingyenes hordozhatóságát. Péterfalvi Attila úgy fogalmazott, hogy mindezek miatt minden magyar adatkezelő jól teszi, ha 2018-as költségvetésében a szokásosnál jóval nagyobb informatikai költségekkel számol, hiszen mindez a rendszerek átalakítását igényli.
Ugyancsak a költségek növekedését vonja maga után, hogy a GDPR életbe lépését követően a vállalatok szélesebb körében kell majd adatvédelmi tisztviselőt kinevezni, akiknek a felelősségi köre is érdemben nő, ezért komoly képzéseken is részt kell venniük. Ehhez hasonlóan a kiemelt adatkezelésnek minősülő tevékenység indítása esetén adatvédelmi hatástanulmányt is kell készítenie az alkalmazónak. Egészen biztosan ebbe a körbe esnek a térfigyelő kamerák, a munkahelyi teljesítményösztönző rendszerek, vagy a profilalkotásra alkalmas eszközök, de ezzel kapcsolatban még előkészületben van egy lista az Európai Bizottságnál.
A rendelet már nem kizárólag az államtól, hanem inkább a gazdasági szféra szereplőinek esetleges visszaéléseitől is meg kívánja óvni a magánszemélyeket, továbbá reagál a technológiai fejlődés által generált új élethelyzetekre (biometrikus adat, genetikai adat, online azonosítók mint pl. az IP-cím mint személyes adat kezelésére is) – mondta a konferencián dr. Tóásó Bálint, a KPMG Legal irodavezető ügyvédje. A GDPR éppen ezért egyértelmű előírásokat tartalmaz arra vonatkozóan is, hogy a vállalkozások milyen módon szerezhetik be az érintettek hozzájárulását az adatkezeléshez. A régi engedélyeket ugyan nem kell újra bekérni, de 2018 májusa után az újakat már csak ennek megfelelően lehet beszerezni.
A rendelet alkalmazására való felkészülést célszerű megfelelő sorrendben végezni – emelte ki Hargitai László, a KPMG informatikai tanácsadója. Elsőként a szervezet stratégiájában kell súlyát megillető helyet találni az adatvédelemnek. Második lépésként célszerű teljes körű felmérést végezni arról, hogy az adott vállalat hol, milyen eszközökkel kezel személyes adatokat. Fontos, hogy ezt a sorrendet ne cseréljük fel, és ne abban gondolkodjunk, hogy egy új és sokat reklámozott technológia működtetéséhez hogyan igazítsuk hozzá a cégünk működését – hangsúlyozta az informatikai szakértő.
A konferencián szó volt továbbá az energiaipar változó szabályozásáról is, elsősorban az ún. Téli Csomag adatkezelésre vonatkozó tervezett rendelkezései mentén. Dinh Tamás, a KPMG energetikai és közüzemi tanácsadási csoportjának szakértője kifejtette, hogy a fogyasztói adat immár kiemelt érték az energiaszolgáltatásban, és komoly versenyelőnyt jelent, ha egy-egy szolgáltató integráltan tudja kezelni fogyasztóinak adatait, hiszen így hatásos szegmentálást tud végrehajtani a kiegészítő szolgáltatások nyújtásához, valamint a költségcsökkentést lehetővé tevő digitális szolgáltatások bevezetéséhez (pl. elektronikus számla). A fogyasztói adatok központosított, integrált kezelése számos szolgáltatónál még nem megoldott, így annak fejlesztését akár össze is lehet kötni a GDPR-felkészüléssel – szögezte le Dinh Tamás.
A KPMG konferenciájának fő üzenete az volt, hogy készülni kell: a technológiai-jogi megoldások megvannak, és még éppen elég idő van egy alapos felkészülésre. De az óra ketyeg.
Kapcsolódó cikkek
- Ne féljünk a GDPR-tól!
- Ha a tár a csillagos ég: 5 tanács a szoftvervezérelt tárolás bevezetéséhez
- Hamarosan átláthatóvá válik az egészségügy
- „Ki? Hol? Mivel?” – Cluedo a vállalati informatikában
- Jön az EU új adatvédelmi rendelete: sokba fájhat
- A Big Data elemzések a szokásainkat vizsgálják, nem a személyes adatainkat gyűjtik
- A Kaspersky Lab legújabb jelentése rávilágít a digitális káosz következményeire
- Értékes adataink a digitális káoszban
- Végképp eltörölni – a GDPR kötelez
- Óvatosan a Valentin-napi erotikus ajándékokkal
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.