A mesterséges intelligencia feltartóztathatatlanul terjed

forrás: Prím Online, 2017. augusztus 23. 08:24

Dr. Réger József, a Fujitsu magyar származású technológiai vezérigazgató-helyettese az alábbiakban osztja meg gondolatait és tapasztalatait a mesterséges intelligenciával kapcsolatban.

A mesterséges intelligencia (Artificial Intelligence, AI) széles körben vitatott téma, és a jövőben is az marad. A vállalatok számos iparágban kezdik felismerni a benne rejlő értéket, miközben naponta új jelentések táplálják a félelmet, miszerint az AI elveszi az emberek munkáját. A mesterséges intelligencia villámgyors térhódítása és gyakorlati haszna tagadhatatlan. Az Egyesült Királyságban a durhami rendőrség most kezdte meg egy olyan rendszer próbaüzemét, amely az elítélteket alacsony, közepes vagy magas kockázati csoportokba sorolva segíti a rájuk kiszabott büntetés felülvizsgálatát.

 

Tekintve, hogy a mesterséges intelligencia, az automatizáció és a gépi tanulás szinte minden iparágban tágítja a határokat, a vállalatoknak is be kell vezetniük ezt a technológiát, és pozitívan kell hozzáállniuk a változáshoz. Ez a cikk a mesterséges intelligenciáról alkotott percepciót, a technológia gyakorlati hasznosítását és a vállalatok számára reális célokat járja körül.

 

A mesterséges intelligencia pozitív erő, amely forradalmasítja a vállalati működést

Az AI megváltoztatja az üzleti működést, de fontos, hogy a cégvezetők pozitívan és optimistán tekintsenek rá. A  PwC megállapította, hogy a mesterséges intelligencia 14%-kal, azaz 15,7 billió (1012) dollárral fogja növelni a világ GDP-jét a 2016 és 2030 közötti időszakban. A részletes elemzésből kiderült, hogy a mesterséges intelligencia rendkívüli mértékben fokozza az üzleti produktivitást. 2030 távoli időpontnak tűnhet, de az üzleti világnak már most fel kell készülnie a változásra. 

 

Ahogy a mesterséges intelligencia szervesen beépül a napi munkafolyamatokba, egyre nyilvánvalóbbak lesznek az előnyök. Az egyszerű feladatok automatizálása nyomán munkaerő szabadul fel a bonyolultabb és izgalmasabb feladatok elvégzésére. Vegyük például a Berwin Leighton Paisner innovatív ügyvédi irodát. A brit cég újszerű üzleti modellje AI-rendszert alkalmaz bizonyos ingatlanviták kezelésére. A rendszer kinyeri a nyers adatokat, és ellenőrzi, milyen alapvető információkra van szükség a másik félnek szóló hivatalos tájékoztatás elkészítéséhez. A költségmegtakarítás mellett az új modell az időbeni hatékonyság terén is meglepő eredményt hozott: a folyamatok automatizálásával percek alatt elvégezhetőek az emberi munkaerővel heteken át tartó feladatok. A jövőbeni rendszerek pedig ennél jóval átfogóbb feladatok végrehajtására lesznek alkalmasak. 

 

Miközben a különféle típusú vállalatok már fontolóra vették az AI-beruházás végrehajtását, maga a terület gyors ütemben fejlődik, így szinte lehetetlen lépést tartani a változásokkal. A cégvezetőknek inkább a saját vállalatukra érdemes koncentrálniuk, és azt kell elemezniük, hogyan vehetné hasznát a szervezet a mesterséges intelligenciának. 

 

Mire képes az AI jelenleg – és a jövőben 

A mesterséges intelligencia elég széles körben alkalmazható, és a technológia a vártnál gyorsabb ütemben fejlődik. Az adatok rendezésétől kezdve a gyártási folyamatban működő automatizált gépekig az AI képességei elég sokrétűek ahhoz, hogy minden vállalatnak érdemes legyen azonnal beruháznia ezen a területen. 

 

A japán Kawasaki Geological Engineering nemrég bemutatott mesterségesintelligencia-motorunkat, a Zinrait használja a föld alatti víznyelők pontos korai észlelésére és megelőzésére. A technológia mélytanulás segítségével elemzi és dolgozza fel a föld alatti radarberendezésekkel gyűjtött képeket. A megoldás javítja a vállalatok és a kormányzatok számára a működési hatékonyságot, hiszen még azelőtt észlelhetik az útburkolat alatti üregeket, hogy azok láthatóak lennének, és így megakadályozhatják a víznyelők kialakulását. Egy másik fantasztikus példa az a beszédelemző eszköz, amely képes azonosítani az érzelmeket az ügyfelek hívásaiban, lehetővé téve ezzel az ügyintéző számára, hogy az ügyfélnek megfelelő módon alakítsa a beszélgetést. 

 

Látható, hogy a mesterséges intelligencia gyors ütemben fejlődik. Egyelőre a folyamat korai szakaszában tartunk, és a vállalatoknak fel kell ismerniük, hogy csak a mögöttes technológia fejlesztésével tudják kiaknázni az AI valódi előnyeit. Az imagifikáció (az üzleti adatok képpé alakítása) fejlesztése például kulcsfontosságú lesz ahhoz, hogy az adatokat emészthető és a gépi tanulás által is feldolgozható problémákká alakítsuk. Szintén prioritás a számítási teljesítmény gyorsítása, amellyel hatékonyan támogatható a gépi tanulás „betanítási” szakasza.

 

 

Miért érdemes a vállalatoknak már most AI-alapokon tervezniük?

Gyorsan elérkezik a jövő, és a vállalatok nem engedhetik meg magunknak, hogy figyelmen kívül hagyják a mesterséges intelligenciát. A technológia fejlődése gyökeresen átalakítja a vállalati működést, és a mesterséges intelligencia minden iparágra hatással lesz. Csupán az a kérdés, mennyire felkészültek a vállalatok az AI alkalmazására – ehhez pedig már ma meg kell vizsgálniuk a lehetőségeket. Lényeges, hogy a cégek mihamarabb elérjenek a digitális érettség szakaszába, mivel csak jól előkészített digitális üzleti adatok birtokában tudják valóra váltani a mesterséges intelligencia ígéretét. 

 

A mesterséges intelligenciával támogatott, intelligensebb üzleti folyamatok támogatják az üzletvitel fejlődését, és munkaerőt szabadítanak fel az összetettebb feladatok elvégzésére. Minden cég számára a magas szinten képzett munkatársak jelentik a legértékesebb erőforrást. Ezeknek a dolgozóknak a lehető legkevesebb időt szabad ismétlődő, időigényes feladatokkal tölteniük. Az AI-rendszerek hatékonyabban, sőt pontosabban el tudják végezni feladataik a nagy részét vagy egészét. Az a lényeg, hogy behatároljuk, hol tudnak az emberek nagyobb értéket teremteni, és a többi tevékenységet legalább részben gépi tanulással támogassuk. A mesterséges intelligencia így beépül a csapatba, és lehetővé teszi az élő munkaerő számára, hogy az érdemi szakmai feladatokra összpontosítson. 

 

A pénzügyi előnyök nyilvánvalóak. A mesterséges intelligencia nemcsak a hatékonyság terén hoz óriási megtakarítást, hanem a korábban elérhetetlen üzleti képességeket tesz hozzáférhetővé. Javítja a munkahelyi élet minőségét, és a munkával való elégedettség nem csupán az üzleti működést emeli magasabb szintre, hanem azt is lehetővé teszi, hogy a rutinfeladatok automatizálásával a dolgozók az innovációt állítsák a középpontba. 

 

Egyértelmű, hogy a jövőbeni boldoguláshoz a vállalatoknak már most fel kell készíteniük a szervezetet a mesterséges intelligencia alkalmazására. A sikerhez feltétlenül szükség van a munkaerő képzésére, pénzügyi beruházásra és technológiai szakértők bevonására. Utóbbi főként azért elengedhetetlen, mert a technológia egyre összetettebbé és bonyolultabbá válik, és a cégek számára még lényegesebb, hogy pontosan megértsék, hogyan, hol és miért érdemes AI-megoldásokat alkalmazni. Az AI nem vásárolható meg kulcsrakészen. Sikeres bevezetéséhez mind a mesterséges intelligenciát, mind pedig magát a vállalatot jól kell ismerni.

 

A mesterséges intelligencia ma már megkerülhetetlen 

A mesterséges intelligenciáról és az automatizációról gyakran úgy gondolják, hogy gátolják az üzleti folyamatokat, pedig a lényegük éppen az, hogy az erősen repetitív, időigényes feladatokat segítenek elvégezni. Ha a dolgozókat sikerül felszabadítani az ilyen unalmas tevékenységek alól, akkor fontosabb munkaköri kötelezettségeikre tudnak összpontosítani. Tagadhatatlan, hogy az automatizáció gyors ütemben terjed. Megfelelő felkészüléssel tehermentesíti a munkatársakat, akik így a bonyolultabb üzleti problémák megoldásával foglalkozhatnak. 

 

A vállalatok a digitalizáció ihlette ötletek hasznosításával készülhetnek fel a technológiavezérelt jövőre. Társadalmi vitát kell kezdeményeznünk a mesterséges intelligencia széles körű bevezetésének következményeiről, és meg kell állapodnunk azokban a szabályokban és keretekben, amelyeket társadalmi szinten érvényesíteni kívánunk a mesterséges intelligenciára nézve. Különösen szükség van a minden szintre kiterjedő oktatásra, a meglévő munkaerő átképzésére és egy olyan, általánosan elfogadott keretrendszer kidolgozására, amely gondoskodik róla, hogy a produktívabb működés nyomán magasabb nettó érték szülessen – mind az egyes vállalatok szintjén, mind pedig a társadalom egészében. 

 

A mesterséges intelligencia gyors ütemben fejlődik. Előnyei nyilvánvalóak. A felkészülés hiánya pedig egyértelműen kudarchoz vezet az AI alkalmazásában.

 

Dr. Réger József, technológiai vezérigazgató-helyettes, Fujitsu EMEIA

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01