Kína a világ vezetője e-mobilitásban
Háromból két mutatóban megveri a autóipari nagyhatalmakat
Kína vezeti a Roland Berger és a Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen Aachen (fka) 2017 második negyedéves e-mobilitás rangsorát, megelőzve Franciaországot és Németországot.
Kína egyedül a technológiai mutatóban marad el a többi országtól, de összességében a távol-keleti ország áll a legjobban a versenyben. Az első hely részben annak köszönhető, hogy a kínai kormány nagy erővel támogatja az iparágat: céljuk, hogy 2025-re 20%-os legyen az értékesített elektromos autók aránya.
A tanulmány a hagyományosan autóipari nagyhatalomnak számító Németország, Franciaország, USA, Olaszország, Japán, Kína és Dél-Korea versenyképességét hasonlítja össze technológiai, iparági és piaci helyzetük alapján. A 2017-es második negyedéves mutató szerint Kína szerzett vezető pozíciót, az iparági és a piaci mutatóban is az első helyen végzett. „Kína előretörése az állami támogatásnak és az egyszerűbb engedélyeztetési eljárásnak köszönhető.” – magyarázta Schannen Frigyes a Roland Berger magyarországi ügyvezetője. „Számos olyan high-tech start-up cég található a kínai piacon, amelyek ma már egyre inkább közelebb kerülnek a prémium szegmenshez.”
Technológiai mutató: Franciaország az élen
A távol-keleti ország egyedül a technológiai mutatóban marad el versenytársaitól, ebben ugyanis Franciaország vette át a vezetést Németországtól, annak ellenére, hogy az előző negyedévben még fej-fej mellett haladtak. Az elmozdulás jelentős mértékben annak köszönhető, hogy a német piacon megnövekedett a konnektoros hibrid járművek (PHEV) száma. Ezek az autók kisebb elektromos hatósugárral és alacsonyabb maximum-sebeséggel rendelkeznek. Az alacsonyabb akkumulátor kapacitás annak köszönhető, hogy a legtöbb jármű egy alap töltő-technológiával van felszerelve.
Iparági mutató: Kína vezető pozícióban
Részben a hatalmas gyártási volumennek köszönhetően végzett Kína az iparági lista első helyén. A kínai autóipari beszállító cégek 3,5 millió elektromos járművet dobnak piacra a 2015-2019-es időszakban, míg a lista második helyén álló amerikai autóipari beszállítók mindössze ennek harmadát. A távol-keleti ország előretörését az is segíti, hogy a járművek több mint 90%-át a helyileg előállított lítium-ionos akkumulátorokkal szerelik fel, s ez Kínát a világ vezető akkumulátor gyártójává teszi.
„A nagy német autóipari beszállítók több elektromos autót gyártanak,” – mondta Schannen Frigyes - „ugyanakkor 2016-ban az addig sem viruló helyi akkumulátor-gyártás leállt. Ez az oka annak, hogy Németország csak negyedik az iparágak rangsorában Japán mögött. Egész Európa Ázsia után kullog az akkumulátor-gyártás terén” – tette hozzá Schannen.
Piaci mutató: a német autóipar beszállítók elmaradhatnak az EU flotta kibocsátási céloktól
A piaci mutatók alapján is Kína vezeti a sort azzal, hogy megduplázta az elektromos autók értékesítését 2016-ban, amikor is 350 ezer autót adtak el. Franciaország tartja még a lépést Kínával annak ellenére, hogy alacsonyabb értékesítési mennyiséggel rendelkezik, viszont magasabb elektromos autó arányt tudhat magáénak a piac egészét tekintve.
Németország mindössze a negyedik helyen végzett a piaci mutató rangsorában, a 2016-ban újonnan piacra dobott körülbelül 28 ezer konnektoros vagy teljesen elektromos autóval, amely a teljes autópiac 0,8%-át teszi ki. „Ezzel némileg veszélybe került az EU felé tett vállalás a károsanyag kibocsátásra vonatkozóan, mert a célszámokat 2021-től az autóipari beszállítóknak is el kell érniük” – figyelmeztetett Schannen Frigyes. „Határozottabb kormányzati intézkedések és a gyors töltésű infrastruktúra határozottabb fejlesztése minden bizonnyal pozitív hatással lennének a piacra.”
A kínai start-up-ok a prémium szegmenst támadják
Kínában az e-mobilitás sikere a jelentős kormányzati támogatásra vezethető vissza: 2015-ben a kormány egymilliárd euró feletti összeggel támogatta az iparágat. Bár 2016 végére - a sok visszaélés és csalás miatt - az állam 20%-kal csökkentette a szektorba érkező közpénzek összegét, Kína ragaszkodik támogatási politikájához és ambiciózus céljához, miszerint 2025-re az értékesített autók 15-20%-a elektromos jármű lesz, 2030-ra pedig elérik a 40-50%-ot.
A célok elérése érdekében Kína bővíti vásárlás ösztönző rendszerét az innovatív autóipari start-up-okra fókuszálva, amelyek kizárólag az elektromos hajtású járműveken és az autonóm vezetésen dolgoznak. ”Komoly fellendülést figyelhetünk meg a kínai start-up-oknál, amelyek a stabil befektetőknek, tapasztalt menedzsereknek, globális K+F központoknak és innovatív üzleti modelleknek köszönhetően a prémium szegmenst célozzák meg.” – mondta el Schannen Frigyes.
A dinamikus start-up-ok folyamatosan növekvő jelenléte a kínai piacon kihívást jelent a piacvezető autóipari gyártóknak. „A nagy európai OEM-eknek rugalmasabbnak kell lenniük, hogy ne maradjanak le a versenyben,” – tanácsolta Schannen Frigyes. „A tradicionális hét éves termékélet-görbe már rég nem érvényes. A vállalatoknak gyorsabbaknak, rugalmasabbaknak, innovatívabbaknak kell lenniük, hogy azt tudják nyújtani a fogyasztóiknak, amire szükségük van.”
A tanulmány az alábbi linken érhető el: www.rolandberger.com/pressreleases
Kapcsolódó cikkek
- A digitális átállás kulisszatitkai
- Magyarországon is egyre népszerűbbek a csomagátvételi pontok
- Mostantól leginkább erre kellene spórolnia mindenkinek
- Díjat nyert a Continental innovatív "AllCharge" töltési rendszere
- Az utasok kétharmada szeretne internetezni a repülési idő alatt is
- Oracle-tanulmány a felhő alapú infrastruktúráról
- A hackereknél is okosabb városokra van szükség
- A fogyasztók digitális DNS-ének megértésén múlik az online kiskereskedelem jövője
- Radikális változás előtt áll az autóipar
- A digitális átalakulás nyugtalanítja a pénzügyi szektor vezetőit
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Indul a Hello Cleantech 3.0: a magyar startupok számára is kitörést biztosít a program
A rendkívül sikeres, eddig közel 300 úttörő megoldást és 50 iparági vezetőt összehozó, Hello Cleantech program harmadik alkalommal is elindult idén novemberben. Már fogadják az európai tiszta energetikai megoldásokat bemutató pályázatokat szerte Európából, ezen belül Magyarországról is. A 2024-es EIT InnoEnergy által indított program egyedülálló hidat képez az innovatív startupok és iparági vezetők között. A résztvevők amellett, hogy szakmai támogatásban részesülhetnek üzlet- és technológiafejlesztési területen, finanszírozáshoz juthatnak és hozzáférhetnek a vezető kockázati tőkealapokhoz.
Az adózás területén is új korszakot hoz a mesterséges intelligencia
Jelentősen átalakíthatja az adó- és pénzügyi osztályok működését a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) — derül ki az EY 1600 pénzügyi igazgató és adószakértő megkérdezésével készült nemzetközi kutatásából. Az új technológia fokozza a hatékonyságot a válaszadók többsége szerint, de nem számítanak arra, hogy elveszi az állásokat a szakemberektől.
A magyar vásárlók egyre tudatosabbak az online térben: a Pepita.hu kutatása
A Pepita.hu legfrissebb felmérése szerint a magyar online vásárlók egyre tudatosabban óvják személyes adataikat, és törekednek a biztonságos fizetési megoldások alkalmazására. Az ünnepi időszak küszöbén végzett felmérés eredményei rámutattak, hogy a vásárlók fele rendszeresen használ utánvétet, és sokan részesítik előnyben az olyan biztonsági megoldásokat, mint a kétlépcsős azonosítás vagy a megbízható piacterek. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok bizalma nő az online vásárlás iránt, és az adatvédelem fontossága egyre szélesebb körben ismert.