IDC: a mesterséges intelligencia lesz a következő technológiai forradalom középpontjában
A mesterséges intelligencia (AI) a technológiai forradalom küszöbén áll, az AI elterjedése pedig alapvetően változtatja meg a társadalmunkat – áll az IDC piackutató intézet legfrissebb előrejelzésében.
A Huawei által támogatott jelentés szerint az AI algoritmusokat rövidesen az élet szinte minden területén alkalmazzák majd – a vásárlástól az önvezető autókon és a robotikán át az egészségügyi diagnosztikáig –, a mesterséges intelligencia szerepe pedig olyan alapvető lesz, mint a gőzgépé az ipari forradalomban. Az AI terjedésében kulcsszerepet játszó okostelefonok mindenki kezébe elviszik a technológiát, minthogy 2021-re a világ lakosságának 60 százaléka használ majd okostelefont.
Az IDC (International Data Corporation) most publikált jelentésében (White Paper) azt vizsgálta, hogyan változtatja meg az okostelefonok jövőjét a mobil mesterséges intelligencia és miként hat majd a technológia a felhasználók mindennapi életére. A kutatócég előrejelzését a mesterséges intelligencia megoldások szállításában és a technológia kutatás-fejlesztésében meghatározó iparági szereplőkkel folytatott interjúkra, kutatásokra és egyéb forrásokra alapozta.
A jelentés szerint az iparág szereplői a technológia fejlődés új, korszakalkotó irányának tartják a mesterséges intelligenciát (AI), az AI technológia elterjedésében pedig döntő szerepet kapnak az okostelefonok, amelyek az elmúlt években a világ legnagyobb számítástechnikai platformjává nőtték ki magukat. Az előrejelzés szerint 2017 végére a világ lakosságának fele fog okostelefont használni, és a következő négy évben 8,1 milliárd okostelefont szállítanak le világszerte. Az okostelefonok globális penetrációjának növekedése magával hozza a mesterséges intelligencia széleskörű elterjedését és felhasználását is. Eközben az okostelefonok intelligens készülékekké válnak, amelyek megjósolják majd a felhasználó következő lépését, és cselekedni is fognak helyette.
Szimbiózis felhő és készülék között
Az IDC szerint az okostelefon iparág jövője a „mobil” mesterséges intelligencián múlik, azaz, azon, hogy a felhő és a készülékek mesterséges intelligenciája (cloud AI és on-device AI) megfelelően tud-e együttműködni. Az AI által használt óriási, strukturálatlan adathalmaz feldolgozása jelenti ugyanis a fejlesztések legnagyobb nehézségét, az adatok megfelelő értelmezéséhez elengedhetetlen a felhő technológiája. A felhő ereje tanítja majd a hatalmas mennyiségű strukturálatlan adatokat kezelő AI algoritmusokat; a készülékekbe épített AI chipkészlet pedig biztosítja a készülék számára, hogy alkalmazza azt, amit az AI algoritmus megtanult. Összegezve: a felhő technológia segítségével a készülékek megtanulják a szükséges funkciókat, és képessé válnak értelmezni az általuk feldolgozott komplex adatokat.
A chipkészletek segítségével a mobilkészülékek jobban megértik majd a felhasználót, és automatikusan személyre szabott szolgáltatásokat nyújtanak. Ugyanakkor egy ilyen teljesítményű chipkészlet megtervezése nagy kihívás, tekintve az okostelefon mérete, a tápegység és a fogyasztás által szabott korlátokat. A mobilgyártók közül elsőként a Huawei alkalmazta legújabb Mate 10 Pro készülékben új, neurális számítási egységet tartalmazó HiAI chipkészletet – Kirin 970 –, de ezek a kutatóintézet szerint hamarosan a legtöbb prémium okostelefonban is elérhetők lesznek. Az IDC szerint mindez alapvetően megváltoztatja az okostelefonok jövőjét, és olyan új felhasználói élményt és képességeket biztosítanak, amelyet ma még el sem tudunk képzelni.
A fejlődés új iránya
A kutatóintézet előrejelzése alapján az AI-nak köszönhetően az elkövetkezendő tíz évben megoldás születik a hatalmas információtömegek strukturált, biztonságos feldolgozására és tárolására, amelyet a szerkezetek többek között a felhasználói viselkedés megfigyelésekor és lemodellezésekor, vagy a környezeti elemek vizsgálatakor halmoznak fel. A mobil mesterséges intelligencia olyan területeken hozhat érdemi fejlődést, mint a fotózás, az egészségügy, a közlekedéslogisztika és az információbiztonság.
Az intelligens készülékek megvizsgálják és megjegyzik, hogy tulajdonosuk milyen alkalmazásokat használ és ezt a nap melyik szakában teszi. A Machine Learning, azaz gépi tanulás segítségével a szerkezetek önmaguktól képesek az adatbázisok kezelésére anélkül, hogy erre külön utasítani kellene őket. Az okostelefonok esetében jellemzően a beszédfelismerésért, az ujjlenyomat leolvasásért és az akkumulátor energiagazdálkodásáért felelős terület kiegészül az úgynevezett Deep Learning-gel. A funkció a lineáris feldolgozás helyett hierarchikus sorendben, rétegről rétegre hasznosítja az adatokat, ezzel újabb és újabb kiegészítő információkat szerez és bonyolultabb műveleteket képes végrehajtani. A Deep Learningnek köszönhetően olyan tevékenységek valósíthatók meg, mint a kamera általi tárgy-, és képfelismerés, vagy akár az egészségi állapot diagnosztizálása.
Jönnek az intelligens készülékek
Az IDC előrejelzése szerint az intelligens készülékek hamarosan képesek lesznek a különböző forrásból érkező információk komplex értelmezésére és a felhasználó nevében való cselekvésre. A mesterséges intelligenciának köszönhetően a szerkezetek megértik az ember kognitív, motoros és kommunikációs képességeit, illetve előre tervezhető cselekvési módokat modelleznek a környezeti tényezőkre, szituációkra adott emberi reakciók függvényében. A telefonok kamerája az orvosi diagnosztika és a kiterjesztett valóság (AR) területén is jelentősebb szerepet kaphat. A készülékek olyan, ma még nem is létező alkalmazásokban használják majd ezeket a funkciókat, amelyek felismerik a betegségeket, monitorozzák az egészségügyi állapotot és az eredményeket továbbítják az illető orvosa felé, vagy 3D modelleket állítanak elő belsőépítészeti alkalmazásokhoz.
Éveken belül a mobil és felhő alapú MI kombinációjának köszönhetően megbízható, intelligens készülékek kerülhetnek az emberiség több mint felének birtokába, ami új perspektívákat nyit az információtechnológia területén. Az IDC szerint 2021-re a világszerte kognitív és mesterséges intelligencia rendszerek fejlesztésekre fordított összeg elérheti akár az 57,6 milliárd dollárt is.
Kapcsolódó cikkek
- Okos Város idegrendszert épít a Huawei
- A Huawei okosmérlege méri a testzsír százalékot és a csontok ásványi anyag tartalmát is
- Az LG egyetlen rendszerbe integrálja otthoni IoT platformját és okos háztartási gépeit
- Dolgozzon helyetted a mesterséges intelligencia
- A Telekom nem áll meg a kedvezményekkel
- Egyre nagyobb veszélyben vannak az androidos telefonok
- Öt tulajdonság, amit eddig biztosan nem tudtál az iPhone X-ről
- A Siemens Gamesa a Fujitsu AI-megoldásával gyorsítja a minőségellenőrzést
- A Fujitsu PRIMERGY szerverek támogatják a mélytanulást
- Pénzesőt zúdít a mesterséges intelligenciát fejlesztőkre a Microsoft
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A magyar vásárlók egyre tudatosabbak az online térben: a Pepita.hu kutatása
A Pepita.hu legfrissebb felmérése szerint a magyar online vásárlók egyre tudatosabban óvják személyes adataikat, és törekednek a biztonságos fizetési megoldások alkalmazására. Az ünnepi időszak küszöbén végzett felmérés eredményei rámutattak, hogy a vásárlók fele rendszeresen használ utánvétet, és sokan részesítik előnyben az olyan biztonsági megoldásokat, mint a kétlépcsős azonosítás vagy a megbízható piacterek. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok bizalma nő az online vásárlás iránt, és az adatvédelem fontossága egyre szélesebb körben ismert.
Új üzlet és vállalatoknak szánt, prémium szolgáltatás az iCentre-nél
Az iCentre megnyitotta új üzletét Óbuda első számú bevásárlóközpontjában. Az eseményen a cég új iCentreCare szolgáltatásának részleteit is ismertette, amely segítségével a vállalatok egyszerűen és hatékonyan kezelhetik Apple eszközeiket, és maximálisan kihasználhatják azok előnyeit az üzleti működésük során.
A K&H innovatív IT technológiájával a SZÉP kártya digitális használata is lehetővé vált
A digitális SZÉP kártya, mint innovatív technológia költségmentesen elérhető a K&H Csoport ügyfelei számára. Csupán pár kattintás szükséges a mobilbankban és máris rendelkezésre áll a digitális fizetési megoldás. A technológiai megoldás bizonyította kulcsfontosságú szerepét a piacon, több mint 100 ezer tranzakció áll a fejlesztés mögött egyetlen év alatt. A forradalmi megoldás nemcsak kényelmet, hanem számos informatikai és technológiai előnyt is kínál.