Automatizálás és vállalati hatékonyságnövelés – BPO a gyakorlatban
Napjainkban a vállalkozásoknak egyre fontosabb, hogy költséget takarítsanak meg, és a munkafolyamatokat minél hatékonyabban tudják elvégezni. Ehhez hozzátartozik, hogy egyes folyamatokat ki tudjanak szervezni, ám lényegi elem, hogyan válasszák ki az erre legmegfelelőbb partnert. Ebben nyújt segítséget Magyarország piacvezető BPO (Business Process Outsourcing) vállalata, a Process Solutions.
A Business Process Outsourcing (továbbiakban: BPO) valamilyen üzleti folyamatnak a kiszervezését jelenti. Minden vállalkozásnak az a célja, hogy a legfőbb tevékenységére tudjon koncentrálni, amiben ez a szolgáltatástípus lehetőséget nyújt. Azokat az üzleti folyamatokat érdemes kiszervezni, amelyek könnyen sztenderdizálhatóak és bár fontosak az üzletmenet szempontjából, nem kritikus, hogy a vállalkozás belső hatáskörben tartsa azokat. Ilyen tipikus területnek számít többek között az IT, a könyvelés, az adózás vagy a bérszámfejtés. Mivel ezek egy része elsősorban törvény által megkövetelt határidők és szabványok szerint működik, kisebb hatással vannak a napi folyamatokra. A tervezés és a napi információk – amiket egy kontrolling osztály biztosít – többnyire az adott cégre szabottak és a legtöbb esetben házon belül kell, hogy a döntéshozók rendelkezésére álljanak, ezért kevésbé tipikus, hogy kiszervezésre kerülnek.
Az üzleti tevékenységek kiszervezésénél fontos figyelembe venni azokat a közvetlen faktorokat, amelyekkel – ha kiszervezi az adott tevékenységet a vállalat – nem kell többet számolnia:
- Bérköltség, plusz juttatások (iroda, IT költségek, házon belüli költségek stb.)
- Munkavállalók tréningje, menedzsmentje, HR- költsége
- Büntetések, kamatok, amelyek a nem megfelelő szakértelemből származhatnak
A költségek megtakarításán túl az alábbiakban felsorolt további előnyökre is számíthatunk:
- Extra idő – olyan extra ideje szabadul fel ilyenkor a cégeknek, amelyet üzleti stratégiájuk építésére, vagy akár további üzlet- és ügyfélszerzésre fordíthatnak.
- Szakértő csapat – a kiszervezés során a cégek folyamatai képzett szakemberek kezébe kerülnek. Ezt úgy képzeljük el, mintha ésszerű ráfordítások mellett, magasan kvalifikált, sokéves tapasztalattal rendelkező alkalmazottaink lennének, akik tisztában vannak a korszerű technológia adta lehetőségekkel.
- Kockázatok megosztása – egyes vállalatoknál előfordulhat, hogy a szakértelem hiányzik vagy nem tud folyamatosan rendelkezésre állni, ami azért veszélyes, mert nem képes elég gyorsan és kielégítően reagálni törvényi változásokra, így az esetleges büntetések kockázata is növekszik. Fontos tehát, hogy az egyes üzleti folyamatok kiszervezése során a vállalat megosztja a kockázatot a szolgáltatóval.
- Tanácsadás – a napi folyamatok mellett, adódhatnak olyan helyzetek, amikor üzleti döntéshozatal előtt áll egy cég. Ilyenek lehetnek például a terjeszkedés, bővülés vagy akár a költségcsökkentés. Egy külföldi központ által vezetett cég terjeszkedésénél is érdemes a BPO szolgáltatást választani, mivel egy helyi apparátust, jogi és szabályozási környezetet kell ismernie a cégnek. A szolgáltató viszont amennyiben regionálisan is kiterjedt hálózattal rendelkezik, leveheti az ismeretlen feltérképezésének terhét az ügyfél válláról.
- Kötelező fejlesztések alóli tehermentesítés – Ilyen aktuális fejlesztési kihívás például könyvelőrendszereknek a NAV Online Számlarendszeréhez való bekötése. Ebben az esetben is a szükséges interfész fejlesztések elvégzése a szolgáltatót terheli.
Az utóbbi évek legnagyobb vállalati kihívása egyértelműen a kapacitásmenedzsment. Az ügyfelek outsourcing iránt való érdeklődése töretlen, ettől függetlenül a hatékonyság és eredményesség elvárt a szolgáltatótól. A szolgáltatást csak úgy lehet szinten tartani és egyre jobbá tenni az ügyfelek számára, ha maga a szolgáltató is fejlődik a technológiában és a HR-folyamatokban, ezért ahol lehetséges, meg kell próbálni automatizálni a folyamatokat. Természetesen nyitottság kell arra, hogy a munkát megosszuk és gépesítsük, amihez pontos szervezés, edukáció és folyamatos menedzsment szükséges, de hosszútávon biztosan megtérül, mivel a jövő az automatizálásban rejlik.
„Bármilyen BPO szolgáltatót választunk, fontos, hogy figyeljünk arra, hogy a vállalat megfeleljen a legfrissebb információ- és adatbiztonsági előírásoknak, valamint lényeges, hogy megvizsgáljuk az üzletfolytonosságot is. Nézzünk alaposan utána, hogy az adott szolgáltató rendelkezik-e minőségi tanúsítvánnyal és releváns referenciákkal az adott üzleti szegmensben” – javasolta Szalai András, a Process Solutions partnere és ügyvezető igazgatója.
Kapcsolódó cikkek
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Indul a Hello Cleantech 3.0: a magyar startupok számára is kitörést biztosít a program
A rendkívül sikeres, eddig közel 300 úttörő megoldást és 50 iparági vezetőt összehozó, Hello Cleantech program harmadik alkalommal is elindult idén novemberben. Már fogadják az európai tiszta energetikai megoldásokat bemutató pályázatokat szerte Európából, ezen belül Magyarországról is. A 2024-es EIT InnoEnergy által indított program egyedülálló hidat képez az innovatív startupok és iparági vezetők között. A résztvevők amellett, hogy szakmai támogatásban részesülhetnek üzlet- és technológiafejlesztési területen, finanszírozáshoz juthatnak és hozzáférhetnek a vezető kockázati tőkealapokhoz.
Az adózás területén is új korszakot hoz a mesterséges intelligencia
Jelentősen átalakíthatja az adó- és pénzügyi osztályok működését a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) — derül ki az EY 1600 pénzügyi igazgató és adószakértő megkérdezésével készült nemzetközi kutatásából. Az új technológia fokozza a hatékonyságot a válaszadók többsége szerint, de nem számítanak arra, hogy elveszi az állásokat a szakemberektől.
A magyar vásárlók egyre tudatosabbak az online térben: a Pepita.hu kutatása
A Pepita.hu legfrissebb felmérése szerint a magyar online vásárlók egyre tudatosabban óvják személyes adataikat, és törekednek a biztonságos fizetési megoldások alkalmazására. Az ünnepi időszak küszöbén végzett felmérés eredményei rámutattak, hogy a vásárlók fele rendszeresen használ utánvétet, és sokan részesítik előnyben az olyan biztonsági megoldásokat, mint a kétlépcsős azonosítás vagy a megbízható piacterek. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok bizalma nő az online vásárlás iránt, és az adatvédelem fontossága egyre szélesebb körben ismert.