Az adatok hatalma
A vállalati adatvagyonban hatalmas lehetőségek rejlenek, de a valódi hasznosításhoz stratégiai, technológiai, üzleti és jogszabályi kérdések valóságos dzsungeljében kell navigálni. Az idén tizedszerre megrendezésre kerülő Budapest Data Fórum három napja az adatok izgalmas, de bonyolult világában segít eligazodni.
Big Data kihívások – integráció, governance, kiaknázás
A lassan tinédzserkorba lépő Big Data technológiák körül kezd kicsit alábbhagyni az izgalom, manapság már nem olyan nehéz elindítani egy kisebb adatfeldolgozó projektet, akár helyi szervereken, akár valamelyik felhőszolgáltatóra támaszkodva.
A mindennapos használat során azonban számos újabb kihívásokba ütközhetnek a felhasználók, az adatok gyűjtésétől a kényelmes kiaknázásig. A Big Data rendszerek jellemzője, hogy sokféle jellegű, formátumú és ritmusú adatforrást kezelnek, ezért az adatintegráció sokszor bonyolult feladat, amelyet külön erre a célra szolgáló célszoftverek támogatnak. Itt is igaz az a mondás, hogy az adatok megfelelő összegyűjtése viszi el az erőforrások 80 százalékát.
Ha már megérkeztek az adatok, akkor azokat katalogizálni, minőségbiztosítani, dokumentálni és jogosultságkezelni is kell – ez a data governance területe. Végül a felhasználók mára azt is megszokták, hogy a különböző információk másodpercek alatt rendelkezésre állnak, és ezt a sebességet Big Data adatokon egyáltalán nem könnyű biztosítani a méretek és a technikai korlátok miatt.
Első magyar Big Data Cluster Showcase
A Big Data eszközök terjedését jól illusztrálja, hogy immár hazánkban is tucatnyi vállalatnál működik kisebb-nagyobb ilyen rendszer. Van, ahol még csak az óvatos ismerkedésnél tartanak, de több helyen már évek óta éles üzemben mennek a szerverfarmok. A konferencia szerdai napjának zárásaként színpadra lépnek a hazai clusterek tulajdonosai, üzemeltetői és felhasználói, hogy bemutassák rendszereiket és meséljenek arról, hogy néz ki közelről az együttélés a Big Datával.
Felhőbe költőző adattárházak
A konferencia csütörtöki napjának egyik kiemelt témája az adattárházak építése és működtetése lesz. Az idei év meghatározó trendje, hogy az olyan tradicionális szoftvercégek kínálatában is hangsúlyosan megjelennek a felhőalapú DW platformok, mint a Microsoft vagy az Oracle. Ez különösen azon vállalatok számára kedvező, ahol komoly belső szakértelem halmozódott fel a helyi rendszerek használata során, hiszen így a felhő által kínált üzemeltetési kényelmet a megszokott, ismerős szoftverkörnyezetben élvezhetik.
Adatalapú gyártás – Ipar 4.0
Az adatok okos felhasználása, elemzése és gyűjtése bizonyos iparágakban – például távközlés, bankok, biztosítók - évtizedes hagyományokkal rendelkezik. Ezek a cégek régóta megszokták, hogy különböző üzleti folyamataikat folyamatosan mérik, elemzik és optimalizálják, az értékesítési teljesítménytől az ügyfeleknek adott ajánlatokig. A gyártószektort az elmúlt években érte el ez a hullám, köszönhetően az egyre olcsóbb szenzoroknak – az RFID technológia mára annyira elterjedt, hogy egyes hotelekben a törülközők is egyedileg azonosíthatóak - valamint az IOT jellegű adatfeldolgozást támogató szoftverek fejlődésének. A felhasználási területek között szerepel a gyártásteljesítmény precíz követése, a minőséget befolyásoló tényezők monitorozása és a különböző gépek és berendezések intelligens, prediktív karbantartása is. A Magyarországon jelentős súlyt képviselő ipari szektor igényeinek kielégítésére számos hazai IT vállalat indított komoly fejlesztéseket, és immár az IVSZ (Informatikai Vállalatok Szövetsége) berkein belül is működik Ipar 4.0 munkacsoport.
Adatvezérelt üzlet, adatérzékeny vezetők
Az adatok megfelelő kiaknázása a vállalatvezetés felső szintjein is egyre nagyobb hangsúlyt kap. Biztos jele ennek az, hogy egyre több cég hoz létre új, kifejezetten az adatokért felelős felsővezetői pozíciót (Chief Data Officer, magyarul kb. adatgazdálkodási igazgató), akik az egész szervezetre kiterjedő hatállyal felelnek az adatok hasznosításáért. A techologia kérdések mellett a CDO-k számára az egyik legnagyobb kihívás a hagyományos módszerekhez szokott vezetőket kicsit kizökkenteni, érzékennyé és fogékonnyá tenni az adatokban rejlő lehetőségre.
A lehetőségekkel együtt járnak azonban kockázatok is. Az EU új adatvédelmi rendelete, a GDPR olyan komoly változásokat hoz, hogy az elmúlt 12-18 hónapban a cégek többsége kiemelt projektként kezelte a felkészülést, számtalan munkaórát beleölve a jogszabályok értelmezésébe, a belső rendszerek és folyamatok átvilágításába és a szükséges változtatások véghezvitelébe. A GDPR működéséről és várható hatásairól még szakmai berkekben is folyik a vita, azonban az nem vitatható, hogy ez a szabályzás is a vállalati adattudatosságot erősíti és ez mindenképpen hasznos.
Kapcsolódó cikkek
- Sok az adat, kevés az ember
- Big Data Universe 3.0
- Hetedszer gyűlt össze a kereskedelmi szakma
- Az USA-ba érkezett a Startup Campus Global Tour
- Flow, boldogság, jóllét a munkahelyen
- Nincs többé várakoztató zene az ügyfélszolgálatoknál?
- Itthon is kopogtat a tévézés jövője: az OTT az ingyenes földfelszíni televízióval lehet nyerő páros
- Új lendület a modern adatközpontokban és a munkavégzésben
- A mesterséges intelligencia már a hétköznapokban van
- Az innovációkban testet öltő adat
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.