Technológiai áttörések, amik hamarosan megváltoztatják az egészségügyet
Az utóbbi időben rengeteg olyan példát láthattunk, amelyek megkérdőjelezhetetlenül szemléltetik, hogy a robotok együttműködőek és partnerekké tudnak válni olyan helyzetekben is, amikor az ember egészsége a tét. Pár hónapja például egy Közép- és Kelet-Európában egyedülálló műtétre került sor, amikor egy idegsebész robot asszisztált egy agyműtéthez Magyarországon.
2017-ben és 2016-ban a robotok olyan laparoszkópos eljárásokban is segédkeztek, mint például a sérvműtét, fül-, orr- és torokműtétek, asszisztáltak fogászati implantátum beültetésekhez, de komolyabb beavatkozásokban is részt vesznek, mint például a szemen belüli műtétek. Nem túlzás azt állítani, hogy a robotok hamarosan alapvetően fogják megváltoztatni az egészségügyi ellátás rendszerét.
Az egészségügynek rendkívül sok kihívással kell szembenéznie. Az egyik legnagyobb probléma az adatok pontatlan vagy hibás rögzítése, valamint a páciensek dokumentumainak nem megfelelő tárolása, mivel egy nem-automatizált környezetben az emberi hiba tényezője magas. Ennek következménye a növekvő ügyintézési és adminisztrációs feladatok száma, amely korlátozza az alkalmazottak munkahelyi mozgáskörét és kapacitását.
A technológiai fejlődésnek köszönhetően a robotok belépnek az egészségügy területére is, természetesen gondos emberi felügyelet mellett. Robotasszisztensek figyelik a páciensek adatait, és egyből riasztják a nővéreket, amikor emberi jelenlétre van szükség, így egy ápoló egyszerre több pácienssel is tud foglalkozni. Ezek az asszisztensek automatikusan rögzítik az információkat a beteg elektronikus egészségügyi nyilvántartásába. Robot kocsik is gyakran előfordulnak, eszközöket szállítva haladnak keresztül a kórházi folyosókon. A robotok újabban már sebészeknek is asszisztálnak, így a műveletek pontosabbak lesznek és a műtétek nagyobb sikerszázalékot tudnak felmutatni.
Ezek a robotok olyan, egyszerűbb feladatok ellátására is képesek, mint a vérvétel, a páciens életjeleinek és állapotának ellenőrzése, de szükség esetén a páciens higiéniáját is rendbe tudják tenni. A robotok a gyógyszerek előkészítésében és adagolásában is részt vesznek a farmakológiai laboratóriumokban. Mindemellett léteznek olyan robotasszisztensek is, akik a mozgássérülteknek segítenek a mozgásban, valamint a rehabilitációban.
Két UR5 robot optimalizálja a tesztelendő vérminták kezelését és válogatását a Koppenhágai Egyetemi Kórházban, Gentofte-ban. Ezzel a megoldással a laboratórium képes elérni azt a kitűzött célt, hogy a vizsgálatok több mint 90%-val végezzen egy órán belül annak ellenére, hogy 20%-al több minta érkezik be hozzájuk.
„A szektor automatizálásában megvan a potenciál, hogy általa nagyon sok jó valósuljon meg. A segítségével orvosi ellátást lehet eljuttatni olyan helyekre, ahol az még ma nincs jelen, nagyon sok terhet vehetünk le az egészségügyi szakemberek válláról, valamint segíthetünk embereknek abban, hogy újra járjanak. Ahhoz, hogy képesek legyünk kihasználni az előnyeit és elkerülni a potenciális kockázatait egy ilyen technológiai forradalomnak, folyamatosan jól informáltnak kell lennünk a tudományos fejlődések terén. Minderre azért van szükség, hogy fel tudjunk készülni arra a nem túl távoli jövőre, amelyben a robotok létfontosságú szerepet játszanak, és a közvetlen közelünkben dolgoznak.” – mondta Slavoj Musilek, a Universal Robots Közép- és Kelet-európai igazgatója.
Egy Dél-kaliforniai startup, a Massage Robotics, egy Universal Robots UR10 robotkart integrál egy ember nagyságú masszírozó robothoz, akit Alexnek hívnak. Ez a megoldás a 12 milliárd dolláros masszázspiacot szólítja meg azzal, hogy teljesen újragondolja az emberközpontú masszázsélményt. A páciensek a kezelés közben természetes módon beszélgethetnek Alex-szel, valamint megoszthatják kedvenc masszázsaikat barátokkal és orvosokkal online.
Az Odense-i Egyetem Idegsebészeti Központja és a Universal Robots közösen fejlesztette ki a „Patient@Home” projektet, melynek célja az agyvérzést elszenvedett emberek rehabilitációja. A UR robotok emellett képesek a tesztelendő vérminták kezelésének és válogatásának optimalizálására, valamint masszázst is nyújtanak a páciensek számára. Észak-Spanyolországban három éve dolgoznak a CBot nevű látásvezérelt robotrendszeren, amely automatikusan képes különböző típusú fizikoterápiás kezelést nyújtani. Noha a páciens állapotának diagnosztizálását még mindig egy szakember végzi, a robot el tudja látni a gyógytornász feladatait, így a túlterhelt kórházakban kapacitás szabadul fel.
A Universal Robots három robotkarja is részét képezi ennek a technológiának, így a tervezők könnyedén képesek a páciens szükségleteihez és a kívánt feladatokhoz igazítani a szoftvert.
Kapcsolódó cikkek
- A kiterjesztett valóság és a kobotok lesznek az automatizálás új hullámának főszereplői
- A Universal Robots megnyitja az együttműködő automatizációs megoldások új korszakát
- Fogjon kezet egy UR robottal az Ipar Napjain!
- A Universal Robots bemutatja mobil plug-and-produce megoldásait
- A nagy robot - kobot összecsapás
- Hagyjuk a csomagolást (is) a kobotokra!
- A jövő munkahelye: Robotként vagy velük együtt fogunk dolgozni?
- Az együttműködő robotok gyorsítják a robotika elterjedését
- Portrét is rajzol a legmodernebb robot
- UR+ néven indított új platformot a Universal Robots
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.