A magyar egyetemisták fele saját vállalkozásban képzeli el a jövőjét
A magyar egyetemisták fele saját vállalkozásával szeretne sikeres karriert befutni – derül ki a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) legfrissebb felméréséből.
A több mint 500 fős kutatás azt vizsgálta, a hallgatók hogyan látják saját szerepüket és lehetőségeiket a hazai munkaerőpiacon pályakezdőként. Az intézmény saját vállalati partnereit is megkérdezte arról, milyen elvárásaik vannak egy frissen végzett, kezdő szakemberrel szemben.
Saját kutatásban vizsgálta a magyar egyetemisták véleményét a pályakezdők lehetőségeiről és a velük szemben támasztott elvárásokról a Budapesti Metropolitan Egyetem. A kutatás apropója az intézmény új, a hallgatók készségeire koncentráló képzési rendszerének bevezetése volt. A METU az eredmények értékelésekor korábbi, saját céges partnerei körében végzett felmérésének eredményeit is megvizsgálta – a kutatás azt járta körül, milyen elvárásokat támasztanak a hazai cégek a pályakezdőkkel szemben.
Mi kell a sikerhez?
A válaszadók szerint a sikeres karrier felépítéséhez szükséges három legfontosabb készség a kreativitás, a problémamegoldó készség és a munkához való helyes hozzáállás. A hallgatók közel fele sorolta a sikerhez szükséges tényezők közé az együttműködési készséget, a csapatmunkát és az idegennyelv-tudást is. A METU céges partnerei úgy gondolják, egy pályakezdő munkatárs esetében a legfontosabb tulajdonság a munkához való helyes hozzáállás, amelyet a precíz munkavégzés és az együttműködési készség követ a listán. A vállalati partnerek nagy többsége szerint kifejezetten fontos továbbá a problémamegoldó készség (82%), a csapatmunkára való alkalmasság (90%) és az új készségek gyors elsajátítása (84%) is.* Az idegennyelv-tudás a cégek csupán 63 százalékának kiemelten fontos, azonban kétharmaduk már gyakornoki státuszban lévő munkatársnak is kiad olyan feladatot, amely valamilyen idegen nyelv használatát igényli.
Az első állásinterjú
A felmérés eredményei szerint a hallgatók nem az elméleti tudást tartják a legfontosabbnak az első állásinterjún: a válaszadók úgy gondolják, a siker legfontosabb feltétele a magabiztos fellépés, amit a gyakorlati ismeretek és a jó megjelenés követ. „A cégek már az első interjún felmérik a hallgatók készségeit, portfólió alapú képzési rendszerünk pedig lehetővé teszi, hogy a METU-n végzett pályakezdők már az első interjún tökéletesen tisztában legyen saját képességeikkel” – mondta el Bachmann Bálint, az egyetem rektora. „Képzésünk pont azokra a készségekre – a problémamegoldásra, a csapatmunkára, az együttműködésre, a prezentációs módszerekre – fókuszál, melyeknek fontosságát felmérésünk is egyértelműen kirajzolta.” Az intézmény MyBrand nevű, hazánkban egyedülálló képzési rendszerében a hallgatók saját portfóliót készítenek az egyetemi kurzusok és projektek során elsajátított készségekről, így a képzés végére határozott „énmárkát”, szakmai identitást alakíthatnak ki.
Ilyen az ideális karrierút
A megkérdezett hallgatók fele saját vállalkozásban képzeli el a jövőjét, harmada pedig multinacionális vállalatnál szeretne sikeres karriert befutni. A válaszadók 10 százaléka dolgozna kis- és középvállalkozásoknál, 5 százalékuk pedig állami cégnél helyezkedne el a legszívesebben. Az egyetemisták legnagyobb hányada (40%) úgy vélte, egy pályakezdő 5-7 év alatt juthat el karrierje csúcsára. A kutatás eredményei szerint a szakmai siker elsősorban nem fizetésben vagy titulusban mérhető, hanem elismerésben, és – a válaszadók többsége szerint – elsősorban önmegvalósításban. A MyBrand portfólió alapú képzési rendszer célja pedig pont az, hogy a hallgatók az erősségeik megismerésén keresztül, egy magasabb szintű önismeret kialakításával jussanak el az önmegvalósításig.
Kapcsolódó cikkek
- További fejlődésre sarkall a karácsonyi e-kiskereskedelmi szezon
- Karácsonyi vásárlásainkat elemzi a Selectivv legújabb kutatása
- NMHH-piackutatás: Az okosautóval az a baj, hogy okos
- A közösségi oldalakon a felhasználók 81 százaléka nem érzi biztonságban személyes adatát
- Ötödször is piacvezető a Vodafone
- 2018 második felében is határozottan nőtt az álláspiac
- A digitális korban gyakran összeér a munka és a magánélet
- Áttörést hoz a blockchain számos iparágban
- Az elégedetlen munkavállalók veszélyeztetik az üzleti titkokat
- Minden második magyar jobban várja a karácsonyi étkezéseket, mint az ajándékokat
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Z-generáció tudja milyen munkahelyet szeretne
Az önérvényesítés, a munkahelyi környezet, az anyagiak, a társas kapcsolatok, valamint a kreativitás, illetve a szellemi ösztönzők azok a legfőbb munkaértékek, amelyek a STEM pályára lépő Z-generációs fiatalok számára meghatározóak a leendő munkahelyük kiválasztásában és az ottani megmaradásukban – derül ki a Becsei Lilla pályaorientációs szakember friss, országos, reprezentatív kutatásából, amit az Együtt a Jövő Mérnökei Szövetséggel együttműködésben készített el a 12. osztályos magyar tanulók körében.