NMHH: 110,1 milliárd forintból készültek filmek Magyarországon 2018-ban
Harmadik éve folyamatosan százmilliárd forint fölött költöttek filmgyártásra Magyarországon, amelynek 84 százaléka kizárólag külföldről érkezett a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) nyilvántartása szerint. Az összesített nézőszámok alapján tavaly a Mamma Mia! Sose hagyjuk abba című filmre váltották a legtöbb jegyet a hazai mozinézők. Az utolsó negyedévben az artmozikban a tizenkét legnézettebb filmből hét volt magyar.
333 film készült 110,1 milliárd forintból
2018-ban is meghaladta a százmilliárd forintot a hazai filmes összköltés: 2016-ban ez az összeg 125,4 milliárd, 2017-ben 108,2 milliárd, míg tavaly 110,1 milliárd volt az NMHH Nemzeti Filmirodájának nyilvántartása alapján, és ebből átlagosan az összegek 84 százalékát kizárólag külföldről hozták hazánkba. Összesen 333 film gyártását regisztrálták itthon – míg 2017-ben 285-öt –, ebből 245 magyar alkotás volt, négy koprodukció és 84 külföldi film. Hazai filmekből harminccal gyártottak többet, mint 2017-ben, és a bérmunka is több lett: 2015-ben és 2016-ban még csak ötven külföldi produkciót forgattak Magyarországon, tavalyelőtt pedig 64-et. Közülük költségvetési szempontból kiemelkedik az Arnold Schwarzenegger és Linda Hamilton főszereplésével készült legújabb Terminátor-film, amelyre 16,9 milliárdot, valamint a Vörös Veréb című Jennifer Lawrence-film, amelyre 11,3 milliárdot költöttek. Mivel a filmes adókedvezményt a kormány tavaly 25 százalékról 30 százalékra emelte, a külföldi stábok nagy valószínűséggel idén sem maradnak távol.
Tarolt a Mamma Mia!, TOP10-es a Valami Amerika 3
Tavaly 15,6 millióan váltottak jegyet a hazai mozikban, ami félmillióval több, mint a 2017-es 15,1 millió fős nézőszám, a 2016-os látogatószámot pedig egymillióval haladja meg. Egymilliárddal nőtt a filmszínházak jegyárbevétele: bruttó 20,9 milliárd forintról 21,9 milliárd forintra. Tavaly is enyhén emelkedett az átlag jegyár, a 2017-es 1375,5 forintról 1407,5 forintra. A legolcsóbban Tolna megyében lehetett jegyet váltani átlagosan 854,5 forintért, a legdrágább mozibelépőket pedig Budapesten árulták 1531 forintos átlagáron.
Az összesített nézőszámok alapján a Mamma Mia! Sose hagyjuk abba című filmre voltak a legtöbben – 573,3 ezren – kíváncsiak, amelyet a Bosszúállók: Végtelen háború követett 572,3 ezer nézővel. A harmadik legnézettebb film – a mozikínálatban a mai napig megtalálható – a Bohém rapszódia volt 533,7 ezer nézővel. A magyar filmek közül a Valami Amerika 3 volt a legnézettebb, az összes film közül a hetedik helyezést érte el, és összesen 371,2 ezren váltottak rá jegyet.
Négy magyar alkotás a legnézettebb tíz között az artmozikban
2018-ban a művészmozikban is a Mamma Mia! volt a legnépszerűbb, amely összesen 35,2 ezer nézőt vonzott. A musicalt két magyar alkotás követi: a Napszálltára 27,4 ezren, a Testről és lélekről című alkotásra pedig 25,3 ezren váltottak jegyet. Az artmozik tíz leglátogatottabb filmje között további két magyar alkotás szerepel: a Valami Amerika 3 a nyolcadik (21,7 ezer néző), a Ruben Brandt, a gyűjtő (17,9 ezer néző) pedig a kilencedik helyet érte el az éves összesítésben.
Az utolsó negyedévben különösen népszerűek voltak a hazai alkotások az artmozikban: a tizenkét legnézettebb filmből hét volt magyar. Akkor a második helyet a Napszállta érte el, amelyet a Ruben Brandt, a gyűjtő, az Egy nap és a BÚÉK követtek. A Rossz versek a hetedik, a Nyitva a kilencedik, az X – A rendszerből törölve pedig a tizenkettedik legtöbbet látogatott alkotás volt. A negyedévet egyébként a Bohém rapszódia nyerte 24,6 ezer nézővel.
A részletes listák és statisztikák megtalálhatók az NMHH honlapján a Mozgóképszakmai statisztikák között.
Kapcsolódó cikkek
- Médiatanács: hibás korhatár-besorolású volt egy Balázsék-műsor
- NMHH: Nagy lendületet vett tavaly a 4G-s mobilinternet
- Helytelen korhatári besorolás miatt szabott ki bírságot a Médiatanács
- A neten jogtalanul megosztott képek és videók ellen lép fel az NMHH Internet Hotline szolgálata
- Médiatanács: hét új animációs sorozatrész és nyolc online alkotás készülhet
- NMHH Médiatanács: ismeretterjesztő és dokumentumfilmek készülnek összesen 184,3 millió forintból
- Útmutató weboldal és tanácsadó vloggerek támogatják a gyerekek biztonságosabb netezését
- NMHH Médiatanács: tovább szólhat a Jazzy Rádió
- Online tartalmakról és rádiós frekvenciákról döntött az NMHH
- Médiatanács: több mint százmillió forint helyi és körzeti televíziók rendszeresen jelentkező műsoraira
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.