Az Oracle TOP 10 felhőtechnológiai előrejelzése 2025-re
A számítási felhő új fordulatot hozott a vállalati informatikában az elmúlt években. Az állandóan elérhető és rendelkezésre álló alkalmazások és a korlátlan infrastruktúra-skálázhatóság lett az új norma. Emellett a felhő egészen új távlatokat nyit cégek széles köre számára: hozzáférést a legfrissebb innovációkhoz, legújabb techológiai vagy üzleti megoldáshoz is, amelyeket más módon nem engedhetnének meg maguknak.
Nem csoda, hogy a vállalkozások 74 százaléka már azt mondja, hogy a felhő valódi versenyelőnyhöz juttatta őket*. Milyen irányba fog fejlődni ez a trend? Top 10 felhőtechológiai előrejelzésében az Oracle ügyfeleitől és elemzőktől származó információk alapján megkísérli előrevetíteni, hogyan fognak kinézni a vállalati felhők 2025-ben.
1. Az üzemeltetési és adatkezelési feladatok 90%-a teljesen automatizált lesz, megnyitva az utat az IT innováció egy új szintjének.
Míg az IT szakemberek egy része még mindig rutin műveletekkel tölti ideje nagy részét, az autonóm adatbázisok révén ezek a tevékenységek gyorsan a múlté lesznek. 2025-re az összes manuális üzemeltetési és adatkezelési feladat feladat 90 százaléka teljesen automatizálódik, így az informatikai szakembereknek több idő áll rendelkezésére új, jövedelemtermelő termékek és szolgáltatások kifejlesztésére.
2. 600-szor több érzékeny adat lesz felhőben megosztva.
Az IT biztonsági támadások egyre kifinomultabbá válnak, így a cégek számára kritikus jelentőségű adataik és rendszereik ellenállóképességének biztosítása. A munkaerőhiány miatt azonban nehéz elegendő számú IT biztonsági szakértőt felvenni minden vállalathoz. Az új kibertámadások elkerülése érdekében a szervezeteknek autonóm rendszerekre van szükségük, amelyek fejlett biztonsági képességgel vérzetik fel az informatikai infrastruktúra minden rétegét. A felhőben tárolt fájloknak már ma is 21%-a tartalmaz érzékeny adatokat, és ez az arány egyre növekszik a jövőben.
3. A vállalati alkalmazások 100% -a használ valamilyen formában mesterséges intelligenciát.
Az AI technológia alapvetően változtatja meg a vállalati informatikát azáltal, hogy átalakítja az üzleti adatok fogadásának, kezelésének és biztonságossá tételének módját. A cégek nagy ütemben vezetnek be mesterséges intelligencia alapú megoldásokat, mivel felismerik, hogy jelentősen javítja a hatékonyságot, növelni a termelékenységet és csökkenteni a költségeket.
4. Az ellátásilánc-menedzsment (SCM) alkalmazások 100% -a fog kiterjesztett vagy virtuális valóság, blockchain, gépi tanulás és IoT megoldásokra támaszkodni.
A megnövekedett fogyasztói elvárások, a rövidebb termékéletciklus, az új szabályozások és az ingadozó kereslet a hagyományos ellátási láncok korlátait feszegetik és ezáltal ösztönzik a feltörekvő technológiák alkalmazását.
5. Az automatizált üzleti folyamatok személyre szabott interakciókat tesznek lehetővé a HR, az értékesítés és egyéb területeken.
Egyes HR-csapatok az AI-t használják a legjobb jelöltek azonosítására, a chatbotok időpontot egyeztethetnek a jelöltekkel. Az értékesítésben az AI rendszerek nagy mennyiségű adatot tudnak elemezni, hogy azonosítsák azokat az érdeklődőket, akik nagy valószínűséggel vásárolni fognak. A jobb kiszolgálás érdekében az AI rendszerek hatalmas mennyiségű ügyféladatot készíthetnek elő a közösségi média információktól a korábbi interakciók történetéig. A 2025-ig az értékesítés 80 százaléka automatizálódik, lehetővé téve a kereskedők számára, hogy a kapcsolatok kiépítésére és az ügyfelek egyedi igényeire összpontosítsanak.
6. A nagyvárosok 80% -a IoT-t használ az intelligens város projektek megvalósításához.
Az IoT (internet of things, dolgok internete) technológiák fejlődése lehetővé teszi a közösségek számára, hogy emberközpontúbbá és rugalmasabbá váljanak. Az új technológiák átláthatóbbá teszik a városvezetés döntéseit, javítják az elszámoltathatóságot, végső soron nagyobb mértékben vonják be a lakosságot is az életkörülményeikkel kapcsolatos döntésekbe.
7. Az adattudomány egyre inkább automatizálódik, és beágyazódik az elemző és adatkezelő rendszerekbe.
Ahogy a szervezetek egyre inkább felfedezik az adataikban rejlő értéket, növekszik az adattudósok (data scientist) iránti igény. Ezekben a szakemberekben már ma is hiány mutatkozik, 2025-re - a jelenlegi növekedési ívet figyelembe véve - nem lesz elegendő adattudós a kereslet kielégítéséhez. Szerencsére amint az AI és ML technológiák kifinomultabbá válnak, a mai adattudományi feladatok egyre nagyobb részét automatizálják, hatékonyabbá téve minden egyes képzett szakembert.
8. A mesterséges intellingencia terjedése teljesen új, ma még ismeretlen munkahelyeket hoz létre.
Az automatizálás számos jól algoritmizálható és repetitív feladatot kiszorít, ám AI elterjedése egyszerre számos új és vonzó lehetőséget is kínál. 2025-re rengeteg új feladatkör jön létre, beleértve sok olyan munkát, amelyeket még nem is találtak fel.
9. A kiberbiztonsági támadások kifinomultabbá válnak az IoT és az AI segítségével.
Amennyire a gépi tanulás hasznos az üzleti folyamatokban, annyi kárt okozhat rossz célokra használva. A növekvő fenyegetések leküzdésének legmegbízhatóbb módja az autonóm technológiák használata, amelyek automatikusan felrakják a javítócsomagokat valamint 24 órában figyelik és jelzik a támadásra utaló jeleket.
10. Az adatok 80% -a személyek helyett eszközökhöz kapcsolódik.
2025-re az azonosító adatok 80 százaléka nem személyekkel kapcsolatos információ lesz, hanem a nagy mennyiségű hálózatba kötött eszközből származik. Az elkövetkező években a biztonsági fenyegetések többsége is a hálózatba kapcsolt eszközökre fog irányulni. A Forrester azt jósolja, hogy az számítógépes támadók új célpontjai ezek az eszközök lesznek, így például olyan célpontokat fognak “túszul ejteni”, mint az épületvilágítás, különféle szenzorok vagy termelőberendezések, és ezeket nagy összegű váltságdíj ellenében engedik szabadon.
______________
* RedNight, “Cloud Computing: The Best Benefits of Comprehensive Professional Services,” January 9, 2018, rednightconsulting.com/cloud-computing-migration-benefits/.
Kapcsolódó cikkek
- Hetek alatt maga alá temethet egy vállalkozást a GDPR-érzékeny fájlok kezelése
- Önmagában az IoT nem elég
- A Samsung ismertette emberközpontú fejlesztéseit és kísérleti projektjeit
- CES 2020 – Bosch: Fókuszban a mesterséges intelligencia
- Digitális biztonsági trendek 2020-ban a Sophos szerint
- 2020: az adatok évtizedének kezdete
- Mesterséges intelligencia és gépi tanulás oldhatja meg az élelmezési problémákat
- A GDPR nem gyerekjáték: egyre fontosabb a sandboxing technológia
- A 4 legnagyobb probléma a kibervédelemben
- Az emberek többsége jobban bízik a robotokban, mint a főnökében
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.