Ritkán esszük, pedig egészséges: A nagy halfogyasztási körkép
Egészéges és tele van hasznos tápanyagokkal: a halfogyasztás számos pozitív élettani hatással bír, azonban a hazai táplálkozási szokások között kevésbé jelenik meg a hal. Ugyan tízből hét netezőnél minden évben hal az ünnepi menü, de csupán tizedük fogyasztja hetente, harmaduk pedig havonta. Ugyanakkor tisztában vagyunk az előnyeivel: 60% egészségesnek tartja, egyharmaduk pedig a változatos étrendre való törekvés miatt tudatosan választ halételeket. Az eNET friss kutatása a halfogyasztási szokásokat vizsgálta.
Tízből kilenc internetezőnél kerül hal az asztalra
Az Európai Unió 2017-es adatai alapján a halfogyasztás mennyiségét tekintve Magyarország nem tartozik az élen járó országok közé: az egy főre jutó éves hal fogyasztási mennyisége átlagosan 6 kiló, míg az EU átlag 24 kilót jelent. A táplálkozási szokásokat jelentősen befolyásolja a földrajzi elhelyezkedés is (a tengerparttal rendelkező tagországokban például jóval nagyobb halfogyasztási kultúra jelenik meg), viszont – Közép-Európa legnagyobb tavával rendelkezve – idehaza is kedvező feltételei vannak az édesvízi haltermelésnek. A kereslet növelése érdekében az utóbbi időben több intézkedés is történt (például a magyar fogyasztók árérzékenysége végett a halhús általános forgalmi adója 27 százalékról 5 százalékra csökkent). De vajon milyenek a jelenlegi halfogyasztási szokások idehaza?
Az eNET 2020 januárjában, a felnőtt magyar internetezők körében végzett kutatása alapján tízből kilencen fogyasztanak valamilyen rendszerességgel halat, azaz körülbelül 5,4 millióan. A halfogyasztás a karácsonyi időszak alatt a legjelentősebb, de ettől függetlenül is, az internetezők harmada legalább havonta eszik halat. 21%-uk negyedévente, 12%-uk pedig hetente „él a lehetőséggel”.
A fogyasztott hal típusát tekintve a legkedveltebb a (közép-európai országokban őshonos és népszerűségnek örvendő) ponty, valamint a balatoni strandokon igen kelendő tengeri hal, a hekk. A harmadik legtöbbek által fogyasztott halfajta a tonhal (45%), de tízből négy netező halfogyasztó eszik harcsát, harmaduk lazacot.
Miért jó, ha több halat eszünk?
A halfogyasztás számos pozitív élettani hatással bír, mivel a hal sok ásványi anyagot és vitamint, valamint omega-3 zsírsavat tartalmaz, amivel a netező halfogyasztók is tisztában vannak: 60%-uk azért fogyasztja, mert egészséges, valamivel többen, mint akik finomnak gondolják (56%). Körülbelül egyharmaduk tudatosan törekszik a változatos étrendre a halfogyasztással.
A halat nem fogyasztók esetében kevésbé jelenik meg az ételérzékenység és a vegetáriánus/vegán étrend, leginkább csupán azért nem eszik, mert egyszerűen nem szeretik (82%).
Az ünnepi menü: hal!
Karácsonykor a netezőknél szinte mindenkinél hal az (egyik) ünnepi menü: 79%-uk eszik halat karácsonykor, 70%-uknál ez az állandó ünnepi fogás. A legnépszerűbb karácsonyi halétel több mint felük esetében a hagyományosnak számító halászlé, valamint a rántott hal. A hal elkészítési lehetőségeinek sokszínűségét mutatja, hogy bár kisebb arányban, de karácsonykor olyan halételek is a menü részét képezik, mint a roston sült, a grillezett és a füstölt hal, de egyesek asztalán még a sushi is megjelenik. Remélhető, hogy nemcsak a halételek variációinak sokoldalúsága, hanem fogyasztásának gyakorisága is növekszik majd a magyar lakosság körében.
eNET
Kapcsolódó cikkek
- Biztonságban érzik magukat a magyarok chatelés közben?
- Volt már, akinek az állásába került az átgondolatlan posztolás
- Mennyiért neteznek a felhasználók világszerte?
- Optimistább cégvezetők, erősödő beruházási szándék
- A magyarok több mint fele hajlandó lenne átképezni magát
- Kincset ér az AI
- A munkavállalók mellett a munkáltatók is szeretik a távmunkát
- Az emberek többsége jobban bízik a robotokban, mint a főnökében
- Az európai gyártóvállalatok nem tudják eredményesen alkalmazni az okostechnológiákat
- Ügyfeleik adata az új arany a bankok számára
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.