Tudásmenedzsment magyar módra
A felmérés igazolni látszik, hogy a tudásmenedzsment fogalma világszerte elfogadottá vált az üzleti életben. A megkérdezett 423 európai és észak-amerikai vállalat 64%-a, míg Magyarországon a vállalatok 39%-a rendelkezik tudásmenedzsment stratégiával. A hazai válaszok esetében azonban figyelembe kell venni, hogy mindössze egy cégnek volt nevesített tudásmenedzsment-stratégiája, a többi vállalatnál a különböző területeken megvalósított, illetve elindított kezdeményezéseket értékelték tudásmenedzsment-stratégiaként, amelyek azonban nem jelentenek dokumentált, hosszú távú célokat meghatározó, egységes szerkezetbe foglalt stratégiát.
A fejlesztési fázisokat tekintve nemzetközi téren a cégek 68 százalékánál már elindult, vagy éppen most indul tudásmenedzsment-program, a hazai megkérdezetteknél ez az arány 57 százalék, de míg Magyarországon ma még legtöbben csak az igények felmérésénél és nem a programok kidolgozásánál tartanak, addig nemzetközi téren már a programjukat készítő vállalatok a dominánsak. A már végrehajtott programok közül a leggyakoribb projekt bár ez is csak a cégek 29 %-ára jellemző a leginkább bevált módszerek, eljárások (best practice) tapasztalatainak a munkatársakkal való szervezett megosztása. A hazai megkérdezettek mintegy 22 százaléka már túl van a tudásmenedzsment-helyzet (benchmarking) elemzésén, 11 százaléka pedig már tett is lépéseket a TM jelentőségének vállalaton belüli tudatosítására, s mindössze hat százalékuknál van, meghatározott felelősökkel és jutalmazott tudásmegosztással, vállalaton belüli tudásközpont.
A tudás hatékony felhasználását nehezítő tényezőkre adott válaszok legtöbbjéből (86%) az derült ki, hogy nem ismerik a TM előnyeit (86%), illetve hogy nincs idő a tudás megosztására (78%). Ezt követte kifogásként, hogy nehéz a fejekben lévő tudást megszerezni (73%), hogy a munkatársak újra feltalálják a spanyolviaszt (67%), illetve hogy a munkatársak nem akarják megosztani tudásukat (61%). Ez utóbbi komoly figyelmet érdemlő kijelentés jelzi a bevezetőben említetteket, miszerint nálunk gyakori félelem még, hogy a tudás megosztásával csökken a befolyás, vagis a hatalom, míg a nemzetközi felmérésben ez mindössze a cégek 16%-ának okozott gondot. A kimagasló különbség jelentős kulturális eltérést érzékeltet.
A technológiai háttér kialakításában kimondottan jól állunk, így például Magyarországon minden megkérdezett cégnél van internet-hozzáférés, és 88%-uknál intranet is működik, bár a benne rejlő lehetőségek kihasználása még hagy némi kívánnivalót maga után. Jelentős lemaradás tapasztalható azonban idehaza az adattárházak (44%) és a dokumentumkezelő rendszerek (35%) alkalmazásában.
Kapcsolódó cikkek
- A vállalati csaló profilja
- KPMG: rekordárbevétel Magyarországon
- Ötéves a KPMG-BME Akadémia
- Tudásmenedzsment (TM) a hazai vállalatoknál
- Az informatikai fejlesztések nem hozzák a remélt hasznot
- A magyarországi KPMG 19%-kal növelte bevételeit
- Vezető- és értékesítésfejlesztési képzések a KPMG-BME Akadémián
- Több mint 900 magyar kkv vett részt a Phare e-kereskedelmi programján
- Átalakulóban a magyarországi ipari befektetői struktúra
- SAP az ELTE-n a KPMG támogatásával