Magyar startup hozza össze a termelőket a városi fogyasztókkal
Tudta, hogy a magyarok több mint fele heti 3 ezer forintnál is kevesebbet költ zöldség- és gyümölcsfogyasztásra? Ez népegészségügyi szempontból is aggasztó adat. Ha azonban a magyar gazdák is kiaknáznák az internet adta lehetőségeket, jóval többen és többet is vásárolnánk tőlük, mint a szupermarketek polcairól.
Mindezt egy 2020 év eleji, 32 ezer fő körében végzett kutatásból tudhattunk meg, ami a zöldséges.com kezdeményezésére vizsgálta a magyarok zöldség- és gyümölcsfogyasztási szokásait. A magyar startup alapítói a fejükbe vették, hogy felkarolják a vidéki termelőket, mielőtt még teljesen ellehetetlenülne a helyzetük.
Ma már háztáji léptékben aligha éri meg zöldséget, gyümölcsöt termeszteni: a kiskereskedelmi ár alig 30 százaléka jut a termelők zsebébe. Az alapítók szerint ez a képlet megfordítható, és a termelők könnyen gazdálkodhatnának akár a kisker árak 70 százalékából is. Igény ugyanis bőven lenne a háztáji árura: a városi lakosság közel háromnegyede szeretne közvetlenül termelőktől vásárolni a vasárnapi ebédhez vagy épp a reggeli zöldségturmixhoz.
A közvetlenül, interneten keresztül történő vásárlásnak bőven lenne létjogosultsága, hiszen már mindenki rendelkezik okostelefonnal. Akkor mégis mi akadálya lenne, hogy a magyar kistermelők is online hirdessék meg az áruikat? - teszi fel a kérdést Goda Szilárd, a zöldséges.com alapítója.
“Ha a vidéki ember kisgazdasága lenne támogatva, akár fel is dolgozhatná, amit megtermelt. Ez lehetne kereskedelmi forgalomban, nem a nyugati lekvár tele tartósítószerrel. Akkor mindenki sokkal elégedettebb lenne az életével.”
Egymást taníthatnák neten eladni a gazdák
Az egyik komoly akadály, hogy az átlagosan 50 fölötti termelői réteg még nem kezeli magabiztosan az internetet. A zöldséges.com-nál épp ezért készítik lelkesen YouTube-csatornájukra az oktatóvideókat a rendszer használatáról, ami 15 perc alatt elsajátítható. Olyannyira, hogy a termelők akár a szomszédjaiknak is átadhatják a technikáját, elérve, hogy így közösen spóroljanak a szállítási költségen.
“Az internetező és a vidéken gazdálkodó még más motiváció szerint gondolkodik. Olyan, mintha két különböző frekvencia lenne. De nézzük csak meg, mi történt a rádiókkal: átköltöztek az internetre, és abban a dimenzióban kit érdekelnek már a frekvenciák?” - teszi fel a kérdést az alapító Goda Szilárd. “Aki pedig spórolni szeretne a kisker árakból, biztosan kíváncsi lesz a termelőkre: sejthető, hogy ők nem bérelnek belvárosi üzleteket, nem alkalmaznak 3 műszakot, nem költenek drága berendezésre, de cserébe elérhető áron biztosítanak valódi, vitamindús ízeket.”
A másik kihívás éppen az, hogy ma a webshopokkal együttműködő logisztikai vállalatok még nincsenek felkészülve a törékeny és romlandó áruk szállítására. Kis kreativitással azonban ez a probléma is áthidalható - folytatja a zöldséges.com alapítója, aki szerint a kulcs a proaktivitás.
Ha ugyanis a termelők is elolvassák a kutatás eredményeit, motiváltak lesznek feltölteni termékeiket a zöldséges.com-ra, ami a világon az első online élelmiszer előállításra szakosodott piactér. Miután a gazdák termékei elérhetővé válnak, a városi lakosság rendelni kezd, ennek hatására költséghatékony szállítási útvonalak fognak kialakulni. Ezáltal újra levegőhöz jut a kínálati oldal, beáll a kereslet és kínálat egyensúlya.
“Termelők és fogyasztók a világ megváltozását nem károsultként fogják megélni. Miután megszoktuk, hogy a rádió az interneten jön be, a zöldség is dobozban érkezik majd. Olcsóbb lesz és finomabb, hazai a hazainak” - mondja Szilárd, aki szerint mégis úgy fest, hogy van jövője a magyar vidéknek.
Kapcsolódó cikkek
- A koronavírus miatt állásukat vesztett dolgozóknak segít egy új kezdeményezés
- Nem vagy egyedül a karantén alatt sem, ingyenesen segítenek a szakemberek
- NAK TechLab – Az innovatív megoldások keresése nem állhat meg!
- 10 éves lett a Startup Grind: tech konferencia a Szilícium-völgyben 3 hazai startupper szemével
- Matematikai oktatóprogram távoktatáshoz
- A Videotanár ingyenes tananyagokkal segíti a diákokat a koronavírus idején
- Matek érettségire segít felkészülni a mateking.hu
- 1 millió dolláros lehetőség magyar startupoknak!
- 15 millió forint kezdőbefektetés egyetemista startup ötleteknek
- Törökszentmiklóstól a világpiacra
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Digitális forradalom az akciós újságok piacán
A magyar felnőtt lakosság egyharmada már kizárólag digitálisan olvassa az akciós kiadványokat, míg 43 százalékuk vegyesen, mind online, mind offline formában lapozgatja őket. Csak a lakosság ötöde ragaszkodik kizárólag a papíralapú akciós újságokhoz – derült ki a Shopfully kutatásából. A digitalizáció ellenére az akciós újságok népszerűsége nem csökkent: a felnőttek 85 százaléka legalább havonta egyszer megtekinti őket, és szinte ugyanez a hányad elismeri, hogy ezek a kiadványok jelentős hatással vannak vásárlási döntéseikre.
Robokaland-nap a szegedi Karolina Iskolában
Március 22-én különleges programot rendez a Karolina Iskola: Szegeden először lesz Robokaland-nap, ahol a gyerekek újrahasznosított elektronikai eszközökből alkothatnak. Az iskola diákjai számára nem ismeretlen a robotika világa, hiszen évek óta részt vesznek a First Lego League Magyarország programjában. A robotika és programozás már az órák részeként is jelen van, és jövőre elindítják a Lego We Do 2.0 programot alsó tagozatosok számára is.
Új érintés nélküli fizetési megoldás magyar kereskedőknek
A Global Payments bevezette a Tap to Pay funkciót Magyarországon, amely lehetővé teszi a helyi kereskedők számára, hogy iPhone készüléken keresztül, a GP tom alkalmazás segítségével egyszerűen és biztonságosan fogadjanak el érintés nélküli fizetéseket.
Drónpilótaképzés a MATE és az ABZ Drone Kft. közreműködésével
A Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (MATE) és az ABZ Drone Kft. közös növényvédelmi drónpilótaképzése kiemelkedő népszerűségnek örvend, hiszen már több mint 500 sikeresen végzett hallgatót tudhat a program. Az ország legmagasabb színvonalú felnőttképzései folyamatosan elérhetők az év minden szakaszában.
Auto Bild teszt: A Continental új abroncsa a legjobbak között
Az idei nyári gumiabroncs-teszt során az Auto Bild magazin kiemelkedő eredményt ért el a Continental PremiumContact 7 modellel. A német autós szaklap összesen 52 gyártó 225/40 R 18 méretű gumiabroncsát vizsgálta, melyek közül a legjobb 20 modellt részletes tesztelésnek vetették alá egy BMW 1-es sorozatú tesztautóval, különböző körülmények között, mint például vizes és száraz útfelületen.