A koronavírus digitalizációs forradalmat hozott a magyarországi vállalatoknál
A magyarországi vállalatok hatékonyan reagáltak a koronavírus okozta válságra, a helyzet pedig hosszútávú pozitív változásokat is eredményezett, például nagymértékű digitális átállás indult el a cégek jelentős részénél. A mélyponton már túl van a magyar munkaerőpiac, a vállalatoknak pedig újra kell gondolniuk a szervezeti működésüket és állást foglalniuk a home office intézményével kapcsolatban – világított rá a Profession.hu Back to Business elnevezésű munkaerőpiaci online konferenciája, amelyen különböző iparágak releváns szereplői szólaltak fel.
Ahogyan a magyar gazdaság számos területén, úgy az álláshirdetési piacon is jelentős volt a visszaesés a járvány hatására. Amíg korábban egyes szakmák esetében túlkereslet volt a jellemző, a helyzet mélypontján az álláshirdetések száma 70-80 százalékos csökkenést mutatott a tavalyi év azonos időszakához képest. Ez a tendencia azonban gyorsan változott: „egyértelműen megfigyelhető volt a válság első három hetében, hogy nagyon alacsonnyá vált a toborzási aktivitás, de amint elkezdett hozzászokni a társadalom ehhez a helyzethez, kénytelenek voltak a cégek újra működésbe lépni a toborzás területén is” – mondta el Martis István, a Profession.hu ügyvezetője. Lényegesen enyhébben érintette viszont a válság azokat a szakterületeket, amelyekből hiány volt: így például a mérnöki, informatikai, termelési vagy a pénzügyi területet.
A banki ügyintézés digitalizálódása
„Amit először átmenetinek gondoltunk, az állandósulni fog. Alkalmazkodással erősebben tudunk kijönni a helyzetből” – véli a járvány következtében kialakult válság hatásaival kapcsolatban Dr. Simák Pál, a CIB Bank elnök-vezérigazgatója. Jelentős digitalizációs folyamat kezdődött a vállalatnál, a bank ügyfeleinek már háromnegyede az online ügyintézést választja. A személyes fióklátogatások száma 60 százalékkal csökkent, az online tranzakciók aránya 98 százalékra emelkedett, a call center szolgáltatást pedig nagyjából háromszor többen vették igénybe, mint a járványt megelőzően.
A kormány által hirdetett hitelmoratórium ellenére a CIB Bank ügyfeleinek fele jelezte, hogy továbbra is változatlanul kívánja fizetni a hitelét. „A magyarországi cégek és a háztartások láthatóan lényegesen válság-állóbbak mint a 2007-es válság idején voltak. A krízis továbbá innovatív megoldásokat hozott például a digitalizáció térnyerésével. Az új helyzet új vezetői kompetenciákat igényel: a motiváció, a kommunikáció és a csapatszervezés lesznek a legfontosabb kulcsszavak” – összegezte Dr. Simák Pál. „Meg kell találni jelen helyzetben a lehetőséget, hatékonyságjavulást hozhat a cégek életében” – zárta gondolatait.
Az otthoni sportolás hatása
Pósfai Gábor, a Decathlon Austria vezetője elsősorban pozitív változásokról számolt be: a kereslet az egyéni sportoláshoz kapcsolódó termékek (így például a fitnesz eszközök, kerékpárok, ping-pong asztalok) iránt jelentősen megnövekedett, valamint az online rendelések forgalma is nagy mértékben emelkedett. Miután Ausztriában a sportáruházak újra megnyithattak, nagy fellendülést tapasztaltak a személyes vásárlások területén a tavalyi év azonos időszakához képest, miközben az online lehetőség továbbra is hasonlóan magas érdeklődésre tart számot.
„A helyzet olyan új megoldásokat hozott, amikre korábban nem is gondoltunk volna” – állítja Pósfai Gábor. Az osztrák Decathlon például „drive-in” szolgáltatást indított, ami hasonlóan működik, mint a gyorséttermek esetében: az interneten rendelt terméket az áruháznál a vásárló autójában helyezték el, így csökkentve a személyes kontaktusok számát. „Egy második hullám esetén már felkészülten tudunk reagálni” – mondta el a jövővel kapcsolatban.
Alapjaiban változnak meg az utazási attitűdök
„Március közepétől, a korlátozások kezdetével gyakorlatilag megszűnt az utazási bizalom Magyarországon. Most új fejezet indul a turizmusban” – jelentette ki Szigetvári József, a Szállás.hu ügyvezető igazgatója. „Átalakulnak a fogyasztói szokások, ha egy cég ezzel nem tud együtt élni, az nem tud a piacon megmaradni” – tette hozzá. Véleménye szerint a járványügyi helyzet korábban is meglévő turisztikai trendek erősödését hozza majd magával: a tömegturizmus helyett a hosszútávon fenntartható turizmus irányába történik változás.
A járványügyi intézkedések feloldásával kapcsolatos kormányzati bejelentések és a rekreációs igény továbbra is erős hatására a foglalások száma az utóbbi időben emelkedni kezdett. „Az enyhítések hírére 20%-kal több telefonos érdeklődőt jegyzünk, mint tavaly ilyenkor, de fontos megjegyezni, hogy jelentősen megváltozott fogyasztók igénye: foglalásnál lényegesen fontosabb szempontok a korábbinál például a tisztaság és az ingyen lemondhatóság” – jegyezte meg a várható turisztikai trendek kapcsán Szigetvári József. Az utazások időtartama is megváltozik: lényegesen többen fognak a hosszabb nyaralások helyett inkább gyakrabban, rövidebb időre kimozdulni.
Segítség az újrainduláshoz
Az online konferencián debütált a Profession.hu újraindítási kézikönyve, melyben a szakértők a fokozatos visszaállás fontosságára hívják fel a figyelmet, amelynek célja a kockázat-minimalizálás. A kézikönyvből kiderül például, miért szükséges átgondolni, hogy a home office mennyiben hatott a vállalat produktivitására és ennek függvényében hogyan mérlegeljék a cégvezetők a visszaállás menetét és mértékét. A kézikönyv ide kattintva bárki számára elérhető.
„A hazai cégek jól reagáltak a hirtelen bekövetkező változásokra: rugalmasságukról és válság-állóságukról tettek tanúbizonyságot” – összegezte a konferencia tapasztalatait Martis István, a Profession.hu ügyvezetője.
Kapcsolódó cikkek
- Ingyenes segélyvonal egészségügyi dolgozóknak
- A Haumann-család nappalijába vitte a televíziózás jövőjét a Vodafone
- A koronavírus-válság hatása az IT-területre Magyarországon
- A turizmus újraindulására vírusmentes tisztasági protokollal állnak készen a különjárati buszok
- Bárki küldhet kávét a kórházakban robotoló hőseinknek
- Telefonunkban tárolhatjuk hiteles koronavírustesztünket egy magyar fejlesztésnek köszönhetően
- A biztosítók előtt álló három legnagyobb kihívás
- Cégvezetők a munkaerőpiacról: látszik a fény az alagút végén
- Katasztrófahelyzetben is segít a digitalizáció
- Átfogó digitális képzéseket indít a Magyar Marketing Szövetség
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.