A koronavírus-válság kezelése IT területen
A vállalati IT területek jól kezelték a koronavírus-válságot – vélekednek a cégeknél nem vezetőként dolgozó informatikai szakemberek. A Magyarországi Vezető Informatikusok Szövetsége (MVISZ) és az IFUA Horváth & Partners május-júniusban végzett felmérésében beosztottként dolgozó informatikusok véleményét is megkérdezte azután, hogy április-májusban IT-vezetők körében végzett hasonló felmérést.
Az eredményeket az MVISZ nyárindító online konferenciáján Gazdag Ferenc, az MVISZ Digitális Transzformációs munkacsoportjának vezetője, az NKM Nemzeti Közművek Zrt. / MVM Zrt. Digitális Transzformációs Központjának vezetője ismertette. Emlékeztetett arra, hogy milyen nagy teher hárult az informatikusokra a válságban. Ahol volt távmunka, ott minden erőforrás az otthoni munkavégzés támogatására ment el, gépeket vittek át a munkatársak lakására, hirtelen kellett konferenciaszoftvereket bevezetni, titkosított csatornákat használtak stb.
Ezt is figyelembe véve különösen szép siker, hogy az IT munkavállalók több mint háromnegyede szerint cégük jól kezelte a válságot. Sőt, 36% szerint nem egyszerűen „jól”, hanem „kiválóan”, 39% szerint pedig „nagyon jól”. Mindössze 9% gondolta, hogy jobban is lehetett volna. Az IT és a többi szervezet viszonya is jól alakult a válságban: a válaszolók 65%-a szerint pozitív irányba változott, s 25% szerint nem változott.
Az MVISZ és az IFUA Horváth & Partners felmérésében résztvevő cégek 79%-a szinte teljesen átállt távmunkára, s a válaszolók 87%-a szerint ez nagyon jól sikerült. A válság alatt a munkatársak felé irányuló céges kommunikációt 72% nagyon jónak, 19% inkább jónak tartotta. A vállalatok 67%-a hetente kommunikált a dolgozókkal, s 63%-nál legalább egyszer volt hangulatfelmérés a járványidőszakban.
A munkavállalók elégedettek voltak az intézkedések emberi oldalával is: a válaszadók 89%-a tartotta humánusnak, 7%-a pedig semlegesnek a meghozott döntéseket. Mindössze 5% várt volna humánusabb megoldásokat. Az 5 leggyakoribb azonnali válságintézkedés a következő volt: rendes szabadságok kötelező kiadása, költségkeretek leállítása és projektek megvágása, létszámstop, csökkentett munkaidő és bér, fizetéscsökkentés minden munkatársnál (vezetői és beosztotti szinten).
A felmérésről
A Magyarországi Vezető Informatikusok Szövetsége és az IFUA Horváth & Partners idén május-júniusban végzett felmérést arról, hogy a vállalatok IT területe hogyan kezelte a koronavírus-válságot. Tizenhat iparágból 159 informatikai munkavállaló töltötte ki a kérdőívet. A résztvevők 45%-a ezernél több embert foglalkoztató nagyvállalatnál dolgozik.
Kapcsolódó cikkek
- Ezreknek segített a veszélyhelyzetben a HungaroControl
- A Vodafone önkéntesei is segítenek a korlátozások alatt
- Hogyan lehetne hatékonyabban elterjeszteni a digitális írástudást az EU-ban?
- Ingyenessé tették az ELTE-n a nyári informatikai alkotótáborokat
- Egyre inkább digitálisan intézi közművekkel kapcsolatos ügyeit a lakosság
- A koronavírus átszabta az ételrendelési piacot is
- Modellváltás a Hewlett Packard Enterprise-nál
- Az egészségügy új korszaka – globális robbanás a távgyógyításban
- Önkéntes alapon térhetnek vissza a Magyar Telekom munkavállalói az irodába
- A CIO-k legfőbb kihívása a tehetséggondozás
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.